Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1485009
Jag tror jag har hittat förklaringen till det insparade rostskyddet, det verkar som om Volvo har sänkt sitt livslängdskrav från 20 år till 15 år..
Användarvisningsbild
av bem
#1485047
Vad är medellivsländen på en bil idag i Sverige innan den skrotas, nån som vet?
Om beräknad livslängd på en Volvo numera är 15 år, ja då kanske det kvittar snudd på om Volvon har nån rostskyddsbehandling alls.
Det är nog bara hoppas Volvos nästa generation SPA-2 eller vad det nu kallas kommer vara mindre rostbenägen än dagens SPA-plattform.
Har man en SPA-bil idag, ny eller några år på nacken, och tänker behålla den i många år, är nog det vettigaste kosta på den en bra rostskyddsbehandling. Det kan det nog vara värt. Att köra omkring med en bil som man annars vet äts upp av rost så sakteliga är aldrig bra. Förr eller senare kan nåt ”brista” som rostar sönder.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
#1485065
Räknar i min ekonomi en bil i 0 kr vid 10år.
Så om ni jämför en bil för 20 år sedan utifrån elektronik med olika styrdatorer/boxar, givare/sensorer, programvara, kablage, etc, så blir 15 år inte så tokigt om nan ser till kostnad. Och redan nästa år går nyförsäljning av elbilar på årsbas om de fossila. Men de kalkylerna har ju t.ex. Toyota redan haft, ska rulla problemfritt men sedan föe dyrt att hålla liv i när de blir äldre.
av Xanthopteryx
#1485072
Nybilsförsäljningen av BEV lär inte gå om övrigt på ett bra tag. När man pratar om elbilar så klumpar man ju i dag, tyvärr, ihop allt som har ett batteri större än ett blystartbatteri i den gruppen. Från mildhybrid (mest ren gröntvätt för de flesta vågar jag påstå) upp till rena BEV. Många missar den delen.
Exempel så just nu är det cirka 300.000 "elbilar " (just här är det sådana som går att ladda, även om de bara har en räckvidd av ett par mil) i sverige. Lite över 100.000 är BEV. Resterande över 4.500.000 är andra drivmedel (såsom brnsin och diesel).

Så, ja.... Det är ju ingen boom direkt om man säger så, även om media gärna gillar att dra de växlarna. Och även om vi skulle köra 100% BEV-försäljning så tar det ändå typ 15-20 år innan vi har att betrakta som nästan helt omställd flotta (100% lär ju ta 50 år typ). Och redan i dag börjar det bli bekymmer med trängsel i högtrafik på laddplatser med mera. Bekymmer likt detta kommer göra att den initiala bumpen kommer stanna av vad gäller renodlad BEV. Man uppnå ett slags jämviktläge. Lägg på lite kilometerskatt också så.....

Många har i åratal sagt att "diesel och bensin är död - glöm - andrahandsvärdet är snart noll!" och likväl ser vi hur en begagnad bensinare eller diesel kan kosta rena fantasisummor jämfört med för fem år sedan.
av AndS
#1485084
Vi får se efter 2022, försäljningen har dubblats varje år, 2021 blev det 19% ;-)
Borde då bli 40% av bilar med enbart eldrift, enligt trenden så vi får se vad det blir ;-)
av AndS
#1485687
Skulle återkomma efter besiktning och idag var den gjord. Kollade under och bad om omdöme gällande rost, kunde ju se själv också men bra med någon annans ord och såg ut som jag minns från bilderna som jag klippte in för något år sedan.
"Jättefin, finns ingen rost", förutom muttrar, ytrost avgassystem men även där lite och liknande delar av ren metall. Och det gällde generellt och han kunde inte se något sådan tendens på bilarna de fick in till besiktning. Så vad ska man tro på, kan bara utgå från vår egen bil.
Däremot nämnde han att man haft bilar med fel på bladfjädern bak i plats/komposit där den börjat dela sig i materialet.
Så en V90CC/5år/9000 mil finns "ingen" rost, står ute dygnet runt och rullar 90% landsväg i sydöstra landet.
av AndS
#1485688
Ska lägga till att utgå från era egna bilar och har ni idag ingen rost skulle jag överhuvudtaget inte oroa mig.
Användarvisningsbild
av Camel
#1486637
Här är några bilder på min S90 MY2020, 4100 mil. Bilen har gått mycket på saltade vägar. Tvättas tyvärr inte så ofta. Parkeras i princip alltid utomhus. Bilen rullar i södra delen av landet från Malmö i syd till i höjd med Gävle

I stort sett ser den fortfarande fin ut, men det finns lite begynnande ytrost på svetsskarvar i bakvagnsupphängningen. Det kommer sannolikt ganska snart att krypa rost vidare under ytbehandlingen. Det kommer dock att ta många år innan det blir ett problem. Det är bakre upphängningen i grov plåt som är lackerad som är lite angripen av ytrost. Det hade inte skadat om Volvo utfört bättre ytbehandling, kanske med något extra slitskydd.


Bakvagn
Bakvagn_S90.jpg
Bakvagn_S90.jpg (6.58 MiB) Visad 453 gånger

Bakvagn mitten
Bakvagn_mitten_S90.jpg
Bakvagn_mitten_S90.jpg (6.82 MiB) Visad 453 gånger

Länkarmsinfästning höger bak
Lankarmsinfastning_HB_S90.jpg
Lankarmsinfastning_HB_S90.jpg (6.95 MiB) Visad 453 gånger

Länkarm höger bak
Lankarm_HB_S90.jpg
Lankarm_HB_S90.jpg (7.4 MiB) Visad 453 gånger

Länk höger bak
Lank_HB_S90.jpg
Lank_HB_S90.jpg (5.95 MiB) Visad 453 gånger

Länkarmsinfästning vänster bak
Lankarmsinfastning_VB_S90.jpg
Lankarmsinfastning_VB_S90.jpg (6.52 MiB) Visad 453 gånger

Länkarm vänster bak
Lankarm_VB_S90.jpg
Lankarm_VB_S90.jpg (7.22 MiB) Visad 453 gånger

Länk vänster bak
Lank_VB_S90.jpg
Lank_VB_S90.jpg (6.71 MiB) Visad 453 gånger

Infällbar dragkrok
Dragkrok_S90.jpg
Dragkrok_S90.jpg (7.18 MiB) Visad 453 gånger

Underrede
Underrede_S90.jpg
Underrede_S90.jpg (2.15 MiB) Visad 452 gånger

Lyftpunkt höger bak
Lyftpunkt_HB_S90.jpg
Lyftpunkt_HB_S90.jpg (7.55 MiB) Visad 453 gånger

Lyftpunkt vänster bak
Lyftpunkt_VB_S90.jpg
Lyftpunkt_VB_S90.jpg (6.82 MiB) Visad 453 gånger

Lyftpunkt höger fram
Lyftpunkt_HF_S90.jpg
Lyftpunkt_HF_S90.jpg (6.65 MiB) Visad 453 gånger

Lyftpunkt vänster fram
Lyftpunkt_VF_S90.jpg
Lyftpunkt_VF_S90.jpg (6.52 MiB) Visad 453 gånger
av AndS
#1486660
Hur fin som helst, du kan lyfta alla bilar och hitta spår av ytrost. Ungefär sådär såg vår ut vid lyftet på bilprovningen enligt tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
av Camel
#1486663
Ja, sådan ytrost finns nog på åtskilliga bilar och det är ingen fara än på många år. Men sådan ytrost är mycket enkelt att förhindra med bättre ytbehandling. Irriterande att ytbehandlingen är så undermålig.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 35
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]