Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1484874
Rosten där gummi-damaskerna sitter vid fram- och bakhjulen - är inte det en källa till problem med risk för inträngning av fukt och vatten innanför gummibälgarna när det blir mer rost som kan göra klämmorna inte kan hålla riktigt tätt? Det har ju rostat rätt mycket som synes, på bara 5 månader sen bilen var ny.
/Bo
Bilagor
Rost_vid_gummmibälg_framhjul.JPG
Rost_vid_gummmibälg_framhjul.JPG (4.79 MiB) Visad 401 gånger
Rost_vid_gummmibälg_bakhjul.JPG
Rost_vid_gummmibälg_bakhjul.JPG (5.05 MiB) Visad 401 gånger
av least
#1484876
Hur vet du att rosten påverkar den yta som klämman fäster mot?
Fukt kan inte tränga in kapillärt om det inte finns en glipa.

Delen som rostar består rimligen av vanligt blötjärn.
Användarvisningsbild
av bem
#1484878
least skrev: fre 21 jan 2022, 10:33 Hur vet du att rosten påverkar den yta som klämman fäster mot?
Fukt kan inte tränga in kapillärt om det inte finns en glipa.

Delen som rostar består rimligen av vanligt blötjärn.
Tror du inte rosten kan "lyfta" klämman på sikt, om rosten vandrar vidare? Och vatten sippra in genom rosten som bildas?
Det är lite så jag funderar på om det kan hända.
Det är möjligt att funkten inte kan tränga in om det är absolut tätt. Men potential, om det inte är absolut tätt, för problem med fuktinträngning kan det ju vara.
Jag säger inte det är så men man kan ju ändå tänka i olika banor vad som skulle kunna hända när nu rosten börjat på den delen intill klämman.
/Bo
av AndS
#1484894
Ser ut som det alltid gjort på drivaxlar ;-)
Tycker inte att man ska överanalysera utifrån ViB och några bilder på ett mekaniskt fel som orsakade att del släppte i bakvagnen.
av Zed82
#1484897
AndS skrev: fre 21 jan 2022, 12:01 Ser ut som det alltid gjort på drivaxlar ;-)
Tycker inte att man ska överanalysera utifrån ViB och några bilder på ett mekaniskt fel som orsakade att del släppte i bakvagnen.
De bilderna några sidor bak från en rostskyddsbehandling då? Mekaniskt fel? Är det konstaterat? Såg väldigt upprostat ut.
Användarvisningsbild
av bem
#1484898
Xanthopteryx skrev: fre 21 jan 2022, 11:27 Finns fett inuti som motar olle i grind.
Perfekt. Då får det rosta på hur mycket det vill då där vid sidan av gummi-damaskerna.
/Bo
av Xanthopteryx
#1484916
bem skrev:
Xanthopteryx skrev: fre 21 jan 2022, 11:27 Finns fett inuti som motar olle i grind.
Perfekt. Då får det rosta på hur mycket det vill då där vid sidan av gummi-damaskerna.
/Bo
Syns väldigt tydligt när damask spricker och fettet med tiden sprutar ut - fin fet yta i rät vinkel från hålet på damasken.
Nejdå, inte alls verklighetsbaserat....från en Mazda...
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
#1484927
Zed82 skrev: fre 21 jan 2022, 12:05
AndS skrev: fre 21 jan 2022, 12:01 Ser ut som det alltid gjort på drivaxlar ;-)
Tycker inte att man ska överanalysera utifrån ViB och några bilder på ett mekaniskt fel som orsakade att del släppte i bakvagnen.
De bilderna några sidor bak från en rostskyddsbehandling då? Mekaniskt fel? Är det konstaterat? Såg väldigt upprostat ut.
Den jag avsåg var ett fäste som gått av och "garanterat" mekaniskt fel. Ställde frågor om bilderna utan svar.
Sedan förekommer diverse bilder utan historik som var, hur länge, förutsättningar, etc.
Jag är inte orolig utan siktar på att köra vidare med den här Volvon, har ju hara haft den i 5år och rullat 9000 mil. ;-) Men jag kan ju kolla lite när den besiktas om någon vecka.
Är väl ett år sedan jag kopierade in bilder på undersidan runt bakdelen vid bakaxeln som såg ok ut. Men visst ska de som köper begagnat lyfta och kolla bilarna, även oljeläckage. ;-)
av III
#1484951
bem skrev: fre 21 jan 2022, 12:06
Xanthopteryx skrev: fre 21 jan 2022, 11:27 Finns fett inuti som motar olle i grind.
Perfekt. Då får det rosta på hur mycket det vill då där vid sidan av gummi-damaskerna.
/Bo
Just de detaljerna rostar och inget konstigt. Helt normalt. Så ser det ut så fort man tagit ut bilen i regn typ. Liksom avgasrör, både bilens och värmarens. Inget onormalt. Det som kan skapa problem är rost på själva karossen och hjulupphängningarna. Rent krasst kan man byta en länkarm förhållandevis enkelt om en sådan rostar sönder så... Men fram/bakaxelbalkarna är betydligt svårare och dyrare att byta. Där vill man in te ha rost liksom karossen. Dyrt och svårt att reparera. Och de punkterna behöver Volvo förbättra anser jag.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 35

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]