Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1115378
Dyra premiumbilar behöver inget långtidsrostskydd, de köps av kapitalstarka ägare som byter bort bilen inom några få år.

De kommer inte att snåla och köra bilen i 10 år eller köra kylskåp i bagaget.
av PeterAdd
#1122140
Rost V90
Jag är klart oroad av sämre rostskydd.
Vi var precis på väg att beställa några V90 som tjänstebilar till firman när detta med försämrat rostskydd (Vi Bilägare + diskussion här o på andra ställen) dök upp.
Jag undrar om någon ansvarig från Volvo läser detta och kan svara.
Om jag inte kan få bekräftat att problemen åtgärdas i produktionen from visst datum kommer vi att välja annat märke.
Vi har haft massor av Volvobilar under många år utan rostproblem, till skillnad från hur det var före ca 1985.
Vi tänker inte utsätta oss för det igen!!
Användarvisningsbild
av jcartel
#1122278
Vortex skrev:Det låter ju rätt oroväckande detta om det stämmer.
Kommer byta till v90 från att ha kört en v70 i 8 år utan några tendenser till rost eller dyl (vad jag har sett i alla fall).
Rimligtvis kommer vi ha kvar V90:n ungefär lika länge och det vore förstås en fördel om den inte är en rosthög när det blir dags att lämna över nycklarna.

Är det så att man borde lämna in bilen på extra behandling om man tänker sig ha kvar bilen en längre tid, säg nånstans runt 8-10 år?
Jag undrar samma sak. Kommer antagligen (förhoppningsvis) att behålla min V90 i 8-10 år.
Bör jag lämna in den för behandling när jag får den? Vem gör sånt och vad kostar det?
av BiTu
#1122342
duttowisch skrev:Hej Fredrik,
Trevligt att se ett inlägg från Vi Bilägare, en tidning som jag läser gärna och mycket.
Med det du skriver kan jag inte undra varför ni inte gav S90/V90 en två. Den uppfyller alla kraven för det iallafall. Men då hade det nog blivit en "skandal", en Volvo med 2a i rostskydd!
Var på Bilia i Lund i söndags och tittade på deras V90 för 632000kr. Otroligt fina stolar mm men jag och min far som är 73år kröp under bilen och häpnade. Inget rostskydd alls, bara plåt.
Kan säga att den har också jäkligt tråkiga "öppnare" till den elektriska bakluckan. Ser ju ut som små stötdämpare.
Nej ska bli kul att läsa i Vi Bilägare den 11Okt och den 29Sep i Teknikens Värld om Mercedes E-klass kombi.
Du som tycker att 945 är världens bästa bil, varför var ni då och kröp runt i bilhallen runt V90? Var det gratis korv?

Det finns andra trådar för bakåtsträvare.

Sladda i frid.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1122347
PeterAdd skrev:Rost V90
Vi var precis på väg att beställa några V90 som tjänstebilar till firman när detta med försämrat rostskydd (Vi Bilägare + diskussion här o på andra ställen) dök upp.
Vem bryr sig. Leasad på 36 månader sen dumpas den. Så länge håller den väl.
av SundanceKid
#1122348
PeterAdd skrev:Rost V90
Jag är klart oroad av sämre rostskydd.
Vi var precis på väg att beställa några V90 som tjänstebilar till firman när detta med försämrat rostskydd (Vi Bilägare + diskussion här o på andra ställen) dök upp.
Jag undrar om någon ansvarig från Volvo läser detta och kan svara.
Om jag inte kan få bekräftat att problemen åtgärdas i produktionen from visst datum kommer vi att välja annat märke.
Vi har haft massor av Volvobilar under många år utan rostproblem, till skillnad från hur det var före ca 1985.
Vi tänker inte utsätta oss för det igen!!
Men du har bilarna i 36 månader sen köps det väl nya. Vad påverkar det dig?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1122359
falkn skrev:Bilarna har väl dessutom 12 års rostskyddsgaranti?
Den är väl 100% värdelös. Det ska ju vara hål rakt igenom bilen. En kollega lagade sin nästan nya passat för 39.000 kr och en annan en av de berömda böld-rost-mercedes som t.o.m var helruttnen ända upp på taket. Ingen fick något på garantin då det inte var rakt igenom.

Vem kör tex en mercedes tills det är hål rakt igenom taket så det regnar in för att få det på garantin? Man betalar ju själv innan det gått så långt.
av SundanceKid
#1122362
Fortfarande så händer väl inget på 3 år. Och det är väl inte lacken som hade dåligt rostskydd. Mercedes är helt kassa på rostskydd. Hade en Gls -16 förut och den började bubbla i lacken efter 6 månader.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1122376
VolvoB20 skrev:
falkn skrev:Bilarna har väl dessutom 12 års rostskyddsgaranti?
Den är väl 100% värdelös. Det ska ju vara hål rakt igenom bilen. En kollega lagade sin nästan nya passat för 39.000 kr och en annan en av de berömda böld-rost-mercedes som t.o.m var helruttnen ända upp på taket. Ingen fick något på garantin då det inte var rakt igenom.

Vem kör tex en mercedes tills det är hål rakt igenom taket så det regnar in för att få det på garantin? Man betalar ju själv innan det gått så långt.
Det finns spik till sånt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 35
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]