Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1110301
Det stod inget om rostfritt avgassystem i ViB:s test när det gäller Volvo. Det har både Audi och BMW och det bör man förvänta sig av en premiumbil.
Senast redigerad av 1 Gorban, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1110309
Hur kan nån ens tänka ordet rost och dårligt skydd på en bil efter milleniumskiftet, ni gör en höna av en fjäder. sist jag hade lite rost på en Volvo var på min 740 av 1985års modell, inte ens min 850 -94a var rostangripen då den såldes 2006
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1110313
Derank skrev:Hur kan nån ens tänka ordet rost och dårligt skydd på en bil efter milleniumskiftet, ni gör en höna av en fjäder. sist jag hade lite rost på en Volvo var på min 740 av 1985års modell, inte ens min 850 -94a var rostangripen då den såldes 2006
Du skiver 850, det var en av de bäst roskyddade bilar som tillverkats, stalltjejen hade en som rullat 45.000 mil utan minsta rostprick.

Kommer ihåg min kollegas E-klasse som är tillverkad efter milleniumskiftet. På nolltid blev det så här. Att bilar av premiumkvalitet efter milleiumskiftet inte kan rosta håller jag inte med om. Det verkar vara en berg o dalbana, som mercedes som gått från topp, till botten, till topp igen. Volvos utveckling just nu imponerar inte,

Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1110324
En i mitt närområde har en C-klass kombi från typ 2006 som är totalt uppäten av rost: Framskärmar, alla 4 dörrar, bakskärmar, baklucka och motorhuv. Alla dessa delar har synliga angrepp av rost.
Vågar inte tänka på hur den ser ut under....
av Tilly
#1110333
Sharkbait skrev: För hur många nya ägare till sprillans nya 90-serie kommer lämna in sina bilar för rostskyddsbehandling så att bilen inte rostar till beg marknaden när de sedan plockar ut en ny bil förakt enbart ha i 2-3 år och sedan återigen en ny.
Och det är ju just detta som är anledningen till att Volvo och flera andra tillverkare har börjat fundera på om inte man kan spara in lite på rostskyddet på senare år. Väldigt få människor köper idag en ny bil i premiumklassen som de sedan behåller i 20 år framöver. Köparna är idag uppdelade i de som håller sig med relativt ny bil kontinuerligt och de som väljer att köra äldre, begagnade bilar. Och Volvo satsar ju så klart på den förstnämnda kategorin. Vad har de idag egentligen för glädje av att det t.ex. rullar massor av S70 från slutet av 1990-talet som fortfarande ser relativt fräscha ut?
TommyP86 skrev:Jag har lite svårt att se problemet. Eftersom det enda som behövs för att filt-innerskärms-gubbarna på vib ska bli nöjda är underredsmassa och hålrumsvax. Kör den på rostskyddsbehandling direkt från handlare? Ni har ju ändå inte betalat för det eftersom det uppenbarligen inte ingick.

Man hakar ofta upp sej på fel saker. Rosten i de här fallen kommer inte vara "hål i golvet" utan bromsrör i stål och andra sparposter.
Se på gamla mercor, där trampas det av bromsrör lite hipp som happ.
Men det är det ingen som gnäller på i vib...
eller att bussningarna i bakvagnen på p3-plattformen rostade sönder på några år bara, det var det inte heller nån som anade.
Eller att tankrören på p2 ärgade sönder efter 5+ år.
Point is, fel fokus.
Det är såklart inte alls bra när dessa nämnda saker fallerar men det är ändå komponenter som är relativt lätta att reparera eller byta. Rostskador i karossen blir däremot alltid ett stort och dyrt arbete att åtgärda och något man kanske inte tycker är värt på en 10 år gammal bil. Jag tycker det är mycket bra att Vi Bilägare påpekar brister i skydd av bottenplatta och skärmar även om de absolut gärna hade kunnat få granska bromsrören också.
av perhall
#1110339
Att säga att ViB har fel fokus är magstarkt, inte många som är mer kunniga om rostens effekter än Sveriges största biltidnings redaktion...
av Sharkbait
#1110346
Tilly skrev:Vad har de idag egentligen för glädje av att det t.ex. rullar massor av S70 från slutet av 1990-talet som fortfarande ser relativt fräscha ut?

Att det visar att det är kvalité i märket Volvo. Vad tror du kommer hända med andrahandsvärdet på dessa premiumbilar när det uppdagas att Volvo har snålat på rostskydd och de blir uppätna av rost?
Glädjen att en S70 rullar än är väl att förhoppningsvis så lämnar folk in bilen på service och byter ut slitage delar hos Volvo.

Jag tror att det är extremt få som kommer lämna in sin nya premium bil på rostskyddsbehandling för att jag tror att ingen tror att Volvo är så pass dumma att de snålare in på rostskyddsbehandling på sina nya "premiumbilar". Där med så är andrahandsmarknaden och andrahandsvärdet i fara för denna premium bil.

Om Volvo vill konkurrera med tyskarna varför är man då sämre på tex rostskyddet?

Vi får se om något år om detta var en höna av en fjäder eller om dessa premium bilarna rostar.
av Tilly
#1110380
Jag är helt med på åsikten att ett försämrat rostskydd är en dålig utveckling. Personligen så ser jag rostskyddet som den kanske allra viktigaste faktorn ur ett kvalitetsperspektiv.

Men för att se det från en mer affärsmässig vinkel så är rostskydd och fräscha begagnatbilar naturligtvis en viktig faktor för att hålla ett gott andrahandsvärde och bygga upp en kvalitetsstämpel på märket. Frågan är bara hur länge? Att inte S80N/V70II mfl. redan får börja svikta på den punkten är ju självklart, det är ju fortfarande trots allt aktuella modeller. Att S60/V70N av senare årsmodeller fortfarande ser fräscha ut är också ett plus. Men frågan är om så många potentiella kunder till en ny S/V90 bryr sig om äldre modeller än så? Detta alltså sett ur Volvos perspektiv, inte mitt eget. För att neddragningen är en medveten besparing kan vi utgå ifrån. Volvo har gjort rostskydd i toppklass sedan 1988, de vet mycket väl vad som krävs för att bygga riktigt långlivade bilar men tycker förmodligen inte att det är värt den extra produktionskostnaden. Jag tror inte Volvo räknar med att få in så väldigt mycket servicepengar på gamla S70, de räknar nog med att de flesta ägare av dessa årgångar hittar andra vägar att underhålla sina bilar.

Jag tror inte heller att särskilt många kommer att lämna sin helt nya S90 på rostskyddsbehandling, särskilt eftersom återförsäljarna knappast kommer trycka på sina kunder om att det vore en bra idé.
av duttowisch
#1110927
Tilly skrev:Jag är helt med på åsikten att ett försämrat rostskydd är en dålig utveckling. Personligen så ser jag rostskyddet som den kanske allra viktigaste faktorn ur ett kvalitetsperspektiv.
Stämmer så bra. Att byta motor etc tar en dag. På en dag hinner du knappt med någonting om det handlar om att fixa rost.

Sedan tycker jag det är rätt kaxigt av Volvo att säga att dom har bättre plåt än alla andra (för det är ju det dom säger indirekt). Mazda extra behandlar sina bilar i Belgien för den Svenska marknaden...

Kan berätta en intressant sak. Min far hade en Opel Astra -96 som när han sålde den för 3månader sedan var i 100% nyskick. Ej rostig någonstans. Men alla andra bilar som man ser (dom som är kvar) är superrostiga. Bilen stod ute under alla 20år. Vad han gjorde? Han tittade genom hela bilen och oljade och tektylade det som var dåligt gjort i hans ögon. Det var mindre än man kan tro. Tråkigt nog så precis när han skulle sälja den så blev det hål i bensintanken (plåt) så den fick vi köpa ny. Dock var den inte rostig där han tektylat utan under ett gummi som han inte kom åt på ovansidan. Intressant kan jag tycka då bilen annars är en rostburk. Men med små medel som min far sa så var den i nyskick efter 20år. :D
Användarvisningsbild
av 800serien
#1111118
Lite trist att de gått ner sig så i rostskydd sen gamlingarna P80 och P2. Men det är nya tider nu och något måste de väl snålas in på.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 35

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...