Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1128099
phantomblot skrev:Min 2012 V70 måtte lakkere om tak etter rust i kant over frontrute. Se på V70II biler på parkeringsplasser, så ser du mange som har slike rustroser i kanten over frontvinduet.
Ja detta är en konstruktionsmiss från Volvos sida. Det finns en lackerad kant över vindrutan där man så småningom obönhörligen får stenskott. Eftersom taket inte är galvat börjar det rosta på en gång. Det finns en särskild tråd om detta här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=103086

Enklaste lösningen ser ut att vara att man sätter lite skyddsfilm på just den kant som är exponerad för stenskotten. Se närmare information om detta på sid 3 och 4 i tråden. Hoppas få detta gjort tillsammans med annan rostskyddsbehandling de närmaste dagarna.
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1128295
Valgte å antirustbehandle min XC90 på grunn av tvilen om den er tilstrekkelig behandlet fra fabrikk. Betalte ca 5000 NOK for en komplett Tectylbehandling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1128339
TommyP86 skrev:Var gjorde du behandlingen?
Hvis det er meg du spør: Trondheim


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av JanneP77
#1128872
Så här svarar Volvos rostskyddsexpert i Vi Bilägare på frågan om S/V90 verkligen har dåligt rostskydd;

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... -rostskydd

Vad säger ni? Vet inte vem man ska tro på faktiskt. Det Volvo kommenterat "makes sense" i mina ögon...
av kmi
#1128880
Vi klart testet bliver som det gør når "rostskyddsmetoder" lever af at sælge vaxbaseret underredsbehandling.

Om de modsat volvo skulle skrive at det ikke var nødvendigt, så forsvandt hele deres affärside.

"I nästa steg bygger vi upp ett nytt rostskydd i hålrummen med ett vaxbaserat medel som tagits fram särskilt för att skydda moderna bilar mot rost. Vi behandlar alla hålrum i dörrar, trösklar och balkar, vanligtvis 60-70 ställen. Sedan får bilen torka igen."
av perhall
#1128885
ViB:s test är väl så bra det kan vara i det här läget, först om 10 år vet vi... ViB har bra experter på rostskydd, ljus m m...
av kmi
#1128886
Rostskyddsmetoder AB der udfører testet for ViB.

Om det skulle være et oberoende test skulle det vel være Dekra eller lignende. :)
perhall skrev:ViB:s test är väl så bra det kan vara i det här läget, först om 10 år vet vi... ViB har bra experter på rostskydd, ljus m m...
av andersuw
#1128953
kmi skrev:Vi klart testet bliver som det gør når "rostskyddsmetoder" lever af at sælge vaxbaseret underredsbehandling.

Om de modsat volvo skulle skrive at det ikke var nødvendigt, så forsvandt hele deres affärside.

"I nästa steg bygger vi upp ett nytt rostskydd i hålrummen med ett vaxbaserat medel som tagits fram särskilt för att skydda moderna bilar mot rost. Vi behandlar alla hålrum i dörrar, trösklar och balkar, vanligtvis 60-70 ställen. Sedan får bilen torka igen."
Rostskyddsmetoder har utfört Vi Bilägares rostskyddstest under lång tid. Det har inte hindrat att en hel del bilar, däribland tidigare Volvobilar, har fått högsta betyg (5).
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 35
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]