Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
#1178759
Det går ju att efterbehandla med Tectyl, Pava eller liknande.

Kostar runt 6-7000 sek för en behandling som håller 2-4 år.

Sprutas in även i stängda utrymmen i bilens struktur. Massor här i Danmark åker direkt från handlaren till verkstan för extra rostskydd.

Har skyddad min 13 år gamla Cadillac se nedan. Där finns ingen rost i hela underredet. Kolla kanten på hjulhuset. Ingen rost.

På en helt ny bil som kostar 1 M är det ju inget problem att fixa själv om man tänker behålla bilen 10 år fram.

BildBild


Sent from my iPhone using Tapatalk
av AndS
#1178772
simonhalmstad skrev:Ja men tycker det borde vara någon form av slit skydd på avgassystemet den är ju inte ens 1 år gammal än. Denna bilen var det https://m.blocket.se/goteborg/Volvo_S90 ... ?ca=11&w=3
Avgassystem brukade rosta sönder från insidan pga korta körningar och kondensbildning inne i systemet, slitageskydd på utsidan behövs inte. Vår senaste V70 var 9 år och 23000 mil med originalsystem när vi bytte den.
av S80_140HK
#1178910
simonhalmstad skrev:Bild

Kikade undertill på en S90 D5 Inscription 17års modell.
Tycker det ser väldigt tunt ut med rostskydd. Kika ovanför bakaxelbryggan, framför värmeplåten, ser ut att vara i princip helt obehandlat förutom grundfärg samt kanske lite vax. Visst, inte det mest utsatta stället, men ger man det lite tid så kommer rosten där också. Inga problem dom kommande åren, men tråkigt för tredje/fjärdehandsägarna. Känner inte igen detta från Volvos tidigare modeller, känns som att man började tunna ut rostskyddet from V70II.
av andersuw
#1179003
simonhalmstad skrev:Ja men tycker det borde vara någon form av slit skydd på avgassystemet den är ju inte ens 1 år gammal än. Denna bilen var det https://m.blocket.se/goteborg/Volvo_S90 ... ?ca=11&w=3
Man lägger aldrig rostskydd på avgassystemet, gissningsvis på grund av värmen/hettan. Dessutom kommer man den vägen inte undan de problem som finns med rost inifrån, till följd av kondens. Vill man ha ett rostsäkert avgassystem är det rostfritt som gäller. Men det vill uppenbarligen inte biltillverkarna kosta på sig, gissningsvis därför att de tror att flertalet nybilsköpare inte är beredda att göra det heller. I många fall lär förste ägaren ha sålt bilen långt innan det börjar bli problem med avgasrör och ljuddämpare.
av AndS
#1179009
andersuw skrev:
simonhalmstad skrev:Ja men tycker det borde vara någon form av slit skydd på avgassystemet den är ju inte ens 1 år gammal än. Denna bilen var det https://m.blocket.se/goteborg/Volvo_S90 ... ?ca=11&w=3
Man lägger aldrig rostskydd på avgassystemet, gissningsvis på grund av värmen/hettan. Dessutom kommer man den vägen inte undan de problem som finns med rost inifrån, till följd av kondens. Vill man ha ett rostsäkert avgassystem är det rostfritt som gäller. Men det vill uppenbarligen inte biltillverkarna kosta på sig, gissningsvis därför att de tror att flertalet nybilsköpare inte är beredda att göra det heller. I många fall lär förste ägaren ha sålt bilen långt innan det börjar bli problem med avgasrör och ljuddämpare.
Men 9 år och 23000mil som på vår V70 vi nu bytte bort är väl inte så illa och fullt fungerande. :wink:
av least
#1179114
S80_140HK skrev:
simonhalmstad skrev:Bild

Kikade undertill på en S90 D5 Inscription 17års modell.
Tycker det ser väldigt tunt ut med rostskydd. Kika ovanför bakaxelbryggan, framför värmeplåten, ser ut att vara i princip helt obehandlat förutom grundfärg samt kanske lite vax. Visst, inte det mest utsatta stället, men ger man det lite tid så kommer rosten där också. Inga problem dom kommande åren, men tråkigt för tredje/fjärdehandsägarna. Känner inte igen detta från Volvos tidigare modeller, känns som att man började tunna ut rostskyddet from V70II.
Innan man kan uttala sig på detta viset måste man veta vilken metalllegerering det är på dessa detaljer.
Min S80 av samma generation som V70II har ingen synlig rost på underredet, det betyder dock inte att det inte rostar under plastkjolar med mera.
Men där ser man inte utan att demontera...
av S80_140HK
#1179124
least skrev:
S80_140HK skrev:
simonhalmstad skrev:Bild

Kikade undertill på en S90 D5 Inscription 17års modell.
Tycker det ser väldigt tunt ut med rostskydd. Kika ovanför bakaxelbryggan, framför värmeplåten, ser ut att vara i princip helt obehandlat förutom grundfärg samt kanske lite vax. Visst, inte det mest utsatta stället, men ger man det lite tid så kommer rosten där också. Inga problem dom kommande åren, men tråkigt för tredje/fjärdehandsägarna. Känner inte igen detta från Volvos tidigare modeller, känns som att man började tunna ut rostskyddet from V70II.
Innan man kan uttala sig på detta viset måste man veta vilken metalllegerering det är på dessa detaljer.
Min S80 av samma generation som V70II har ingen synlig rost på underredet, det betyder dock inte att det inte rostar under plastkjolar med mera.
Men där ser man inte utan att demontera...
Absolut, så är det.

Vi har en V70II där det kryper rost i princip på alla utsatta ställen på underredet (golvet bakom främre hjulen, golvet bakom bakre hjulen, ovanför bakaxelbryggan, runt infästningar till bakre länkarmarna etc. Man ser även att det kryper runt trösklarna, in bakom plasten. Det retligaste är väl att det är brunt runt stötdämparinfästningen bak, ungefär som en gammal golf... Bilen har gått 21.000mil och vi är andra ägaren.

Min tidigare S60 2007 (P2) hade inte en tillstymmelse till rost, men den hade en tjockare underredsbehandling också.

Så, nånting har hänt mellan modellgenerationerna, tveksamt att man har gjort någon drastisk förändring till det bättre nu. Det finns pengar att spara på rostskydd, tills folk reagerar.
av andersuw
#1179195
AndS skrev:Men 9 år och 23000mil som på vår V70 vi nu bytte bort är väl inte så illa och fullt fungerande. :wink:
Visst, det är bättre än det var om vi går tillbaka till tiden före 850 och alls ingen katastrof. Men avgassystemet på 850 höll bättre än på P2-serien (där jag bytt bakre ljuddämparen två gånger, första gången efter ca 10 år och 20000 mil). Och vill man att systemet skall hålla lika länge som bilen kan förväntas rulla kan man göra bättre ifrån sig än man nu gör.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
#1447425
Lyfter denna tråd då det nu gått några år, och att jag kanske är på gång med ett byte till en V90.
Just nu kör jag S80 -07 och har konstatterat att det kommer rost även på denna modell. Inget på yttre karossen som är felfri,
men det kommer under. Inga detaljer som behöver bytas, men det är väl en tidsfråga.
Står i kvalet att försöka fixa det som behövs, för bilen i övrigt har varit helt bekymmerslös och är i fint skick.

Men, är sugen på en V90, bensin och automat, med krok.

Hur är det nu, har det visat sig att V90 är mer rostbenägen, eller var det bara de första årgångarna, har det skett nån förbättring?
Användarvisningsbild
av bem
#1447474
Miss my Olds,
Skrev nedan i den andra rosttråden om SPA men men Du frågar specifikt om V90 och rost på den så här kommer det:

Har nu läst Vi Bilägares rosttest (premiumartikel) på V90 Recharge 2021. Testet utfört av Rostskyddsmetoder AB. 3 av 5 i betyg i rostskyddstestet. Samtidigt rosttestades Mercedes E300 de Kombi och Audi A6 Avant, bägge 5 av 5 i rostskyddstestet. Tyvärr har alla nyare Volvomodeller de testat bara 3 av 5 i betyg i rostskydd. Det gäller förutom V90 inkl. Cross Country, V60 inkl. Cross Country, XC60, XC40. De hade ett rosttest också på V90 efter långtidstest 4 år och ca. 11000 mil och det var ingen munter läsning. Skall man behålla en V90 i många år är det tydligen säkrast att själv låta rostskyddsbehandla sin Volvo. Så synd, sånt skall väl inte behövas på bilar i den här prisklassen när konkurrenter klarar att få bra rostskyddsbetyg. Skulle vara intressant om rostskyddstest utförs på en Volvo i efter t.ex. 10 år. Svårt föreställa sig det blir nån munter läsning om bilen körts i vanligt vinterföre med salt på vägarna.
Enligt rostskyddsexperterna låg Volvo på topp 2007 med rostskydd. Det är väl tur jag inte tänker behålla min nya V90 som levereras snart lika länge som en V70 2001:a jag hade i 13 år, 40000 mil. Tänker inte rostskyddsbehandla den V90 jag skall köra med, fastän jag vet senare ägare troligen skulle få en mindre rostig bil. En bil i över 600 laxarklassen som en V90 T6 Recharge Inscription landar på med lite andra bra att ha paket skall man ju egentligen inte behöva bekymra sig om rostskydd på. Men jo det får man se upp med eftersom rostskyddet är bara medelmåttigt enl. rostskyddsexperter som undersökt V90. I Vi Bilägares rosttest visas det i de rosttest de låtit utföra dels på den V90 de hade i 4 år/11000 mil i långtidstest dels på en V90 T6 Recharge 2021. Inget tyder på att Volvo förbättrat rostskyddet mellan åren de testade långtidstestbilen V90 och V90 Recharge 2021. Nu minns jag inte när V90 kom men runt 2016 tror jag. Skall man köpa en av de tidigare årgångarna kan man ju kolla på norrlandskörda som inte använts på salta vägar, de borde inte ha nån rost att tala om. Och sen låta rostskyddsbehandla en sån om man köper en sån, om man tänker ha den i många år. Kan nog vara värt det, har sett priser mellan 5000-9000 kr för rostskyddsbehandling av V90.
/Bo
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 35

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]