Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McDonald
#1111313
Och hur mäter ViBilägare rostskydd... dom tittar på det dom kan se !
Har dom mätt galvskikt på de utsatta delarna ?
Vet dom vilken Ed-färg de olika bilmodellerna har ?
Vet dom limutfyllnaden på falsförbanden i ( dörrar, huv lucka )... kvarts- halv- hel-fyllda ?
I detta fall tittade dom bara på eftertätningen av falsförbanden.... och då har dom troligtvis bara halvfyllda falsar med eftertätning... kondens i falskanalen med åren ;)
av FredrikDiitsVikstrom
#1112398
Hej,

Här följer en liten förklaring till hur vi rostskyddsgranskar nya bilar:

Så här går rosttestet till:
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Betyg
5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hälsar,
Fredrik Diits Vikström
Tf redaktionschef
Vi Bilägare
av duttowisch
#1112799
Hej Fredrik,
Trevligt att se ett inlägg från Vi Bilägare, en tidning som jag läser gärna och mycket.
Med det du skriver kan jag inte undra varför ni inte gav S90/V90 en två. Den uppfyller alla kraven för det iallafall. Men då hade det nog blivit en "skandal", en Volvo med 2a i rostskydd!
Var på Bilia i Lund i söndags och tittade på deras V90 för 632000kr. Otroligt fina stolar mm men jag och min far som är 73år kröp under bilen och häpnade. Inget rostskydd alls, bara plåt.
Kan säga att den har också jäkligt tråkiga "öppnare" till den elektriska bakluckan. Ser ju ut som små stötdämpare.
Nej ska bli kul att läsa i Vi Bilägare den 11Okt och den 29Sep i Teknikens Värld om Mercedes E-klass kombi.
av Vortex
#1112830
Det låter ju rätt oroväckande detta om det stämmer.
Kommer byta till v90 från att ha kört en v70 i 8 år utan några tendenser till rost eller dyl (vad jag har sett i alla fall).
Rimligtvis kommer vi ha kvar V90:n ungefär lika länge och det vore förstås en fördel om den inte är en rosthög när det blir dags att lämna över nycklarna.

Är det så att man borde lämna in bilen på extra behandling om man tänker sig ha kvar bilen en längre tid, säg nånstans runt 8-10 år?
av least
#1112834
Lugna ner er. Varför skulle Volvo producera en ny plattform (2 stycken egentligen) och medvetet använda material som rostar slut inom 5-7 år? Har ni verkligen så låg tilltro till de materialingenjörer som arbetar med dessa frågor inom VCC? Det finns många olika tekniker för att skydda mot korrosion. Och vet Vibilägare verkligen hur dessa material kommer att bete sig under verkliga förhållanden?
av least
#1112837
En sak som är underlig är att Vibilägares betyg är satta i relation till bilens pris. En Dacia med betyget 4 bör då motsvara att en V40 skulle få betyget 2 med exakt samma rotskyddsbehandling. En XC90 med betyget 5 skulle hos Dacia ge betyget 9. Att blanda tekniska lösningar och pris på bilen för att sätta betyg känns inte seriöst.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1112839
det är ekonomerna som styr världen, inte ingenjörerna...
Användarvisningsbild
av Vojje
#1112840
håller med om att det är det absoluta rostskyddet som är intressant, inte det relativa (gentemot pris och status).
av VOLVOLAST4EVER
#1112998
Är det nån som har jämförande bilder på underedet på en v90( påstås vara samma på v90cc?) och v 70(samma underede som Xc70?) ? vilken är mer skyddat o robust inunder om man stöter i den höga mittendelen på sämre skogsvägar?
Har någon av dem något tillbehör för tåla mer?
av duttowisch
#1115268
Kan säga att den person som tror att rostskyddet håller i 10år så som det är idag på en V90 har fel.
Besiktade min gamla 945a -97a förra fredagen och där var en Audi A5 3.0TDI V6 2008 förre mig och jag tittade på den undertill samt besiktningskillen. Den vara nära skrot kan jag säga (och han). Superrostig i balkar och under plastkåporna. När han bankade med hammaren lätt det bank, bank, donk. Donk där det var rostigt. Gick inte hål men det lät som det var riktigt tunt. Vad fick denna bil i rostskydd, en fyra?
Det sjuka är att den är värd 150kkr. haha vilket skämt.
Min 945a var/är 10ggr bättre. Det kommer bli begagnat ägaren som får stå för detta kalas på V/S90. Att säga att vi har den bästa plåten är ett rent skämt från Volvos sida. Sedan att man läser att dom har stora problem med passform mm i Teknikens Värld med XC90 gör att jag inser att Volvo inte är vad dom varit.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 35

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]