Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1486667
Camel,
Såg fint ut tycker jag, som en lekman. Men lite synd med ytrosten som väl så sakteliga kommer bli värre. Det var en annan katalysator på din S90 MY20 jämfört med min V90 MY22 ser jag. Hur såg katalysatorn ut där framme (såg du, minns du)? På min V90 (5 mån. gammal) katalysator var det lite rost på svetsar men det är väl oundvikligt. Avgasrör och katalysator är ju förbrukningsvara så de kan man nästan tänka bort lite såvida det inte är grav rost efter bara några år. Vi får hoppas fler tar sig tid lägga upp några foton på underredet på sin S/V90. Kanske nån har en S/V90 med lite mer rost på underredet?
Användarvisningsbild
av Camel
#1486681
Jag tycker min bil ser fin ut ut undertill i det stora hela. Jag tror inte att SPA-plattformen är så rostkänslig, den har mestadels släta ytor undertill. Få synliga skarvar. De skarvar man ser är belagda. Dock hänger allt på om ytbehandlingen klarar tidens tand med stensprut etc. Så länge som ytbehandlingen är ok så tror inte jag det blir mycket rost.

Det enda som jag anser vara onödigt dåligt på SPA är bakvagnsupphängningen som är utförd i grov plåt med endast lackering som ytbehandling. Att det redan är ytrost på denna del tyder på undermålig ytbehandling. Dock kommer det att ta många år innan det blir ett problem, det är grovt gods. Men likväl är det onödigt, och hade troligen kunnat förhindras/fördröjas betydligt med bättre ytbehandling på just denna del.

Vad gäller avgassystem så ytrostar det alltid på alla bilar. Så även på min bil. Men det är inget jag fäster större vikt vid. Avgassystem har generellt lång livslängd på dagens bilar. Annat var det förr på t.ex. 80-talet, då bytte man avgassystem ett par gånger på varje bil man hade. Varje avgassystem klarade sig i regel endast 10-15 k mil. På de senaste 30 åren har jag aldrig bytt avgassystem på någon bil fast flera av dem har rullat många mil. Det enda jag minns är reparation av någon upphängning av avgassystemet som brustit.
av Guslin
#1497895
IMG_5926.jpeg
IMG_5926.jpeg (3.35 MiB) Visad 418 gånger
IMG_5925.jpeg
IMG_5925.jpeg (3.45 MiB) Visad 418 gånger
IMG_5924.jpeg
IMG_5924.jpeg (2.67 MiB) Visad 418 gånger
IMG_5923.jpeg
IMG_5923.jpeg (3.08 MiB) Visad 418 gånger
Normalt? 8100 mil MY18 V90
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1497900
Ja, det skulle jag säga.
Tycker den se avsevärt mer smutsig än rostig ut, en underredstvätt skulle sitta fint.
av Guslin
#1498000
fjohan82 skrev:Ja, det skulle jag säga.
Tycker den se avsevärt mer smutsig än rostig ut, en underredstvätt skulle sitta fint.
Ok, verkar vara en samstämmig uppfattning :)
Ja kanske, är det verkligen ändamålsenligt med underredstvätt?
Få bort salter kan förstås vara bra men annars tänker jag att det blir skitigt direkt med tanke på hur bilsidorna ser ut efter 2 km i regnväder, hur ser det ut under liksom.
Hur gör man det bäst?
av Zed82
#1498002
Volvoold skrev: tis 03 maj 2022, 15:01 Nytt nummer ute av Vi Bilägare där V90/SPA bristfälliga rostskydd fortsatt är en följetong.....
Materialet är låst. Vad står det i korta drag?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1498007
Guslin skrev: tis 03 maj 2022, 14:54
fjohan82 skrev:Ja, det skulle jag säga.
Tycker den se avsevärt mer smutsig än rostig ut, en underredstvätt skulle sitta fint.
Ok, verkar vara en samstämmig uppfattning :)
Ja kanske, är det verkligen ändamålsenligt med underredstvätt?
Få bort salter kan förstås vara bra men annars tänker jag att det blir skitigt direkt med tanke på hur bilsidorna ser ut efter 2 km i regnväder, hur ser det ut under liksom.
Hur gör man det bäst?
Jag tvättar i GDS-hall på OKQ8, där brukar finnas en liten "vagn" man monterar istället för spollansen. De hänger oftapå väggen i närheten av där man hämtar vatten.
Med den monterad är det bara att köra "vagnen" fram och tillbaka under bilen.

En del försvinner, men kanske inte allt.
Jag tycker dock att det känns bra och brukar göra det när jag tvättar min bil. :-)
av Zed82
#1498009
HitTheRoadJack skrev: tis 03 maj 2022, 15:27 Direkt från hästens mun Bild

Rost på Volvo och crossovern Qashqai snålare än småbilen Sandero
by VI BILÄGARE

Avsnitt 278: Det bjuds på kexiga bakdelar, felvända takboxar och så slår vi hål på myt om elbil, förbrukning och hastighet i Vi Bilägares podcast.

https://podcasts.apple.com/se/podcast/v ... 0559094908
Nu har jag lyssnat. ViB har ju verkligen grottat ner sig och testat skyddet på Merca, Audi och BMW och sedan jämfört tjockleken på lack/skydd på underredet där Volvo är sämst. Sedan har en ytbehandlings-/korrosionsexpert från KTH uttalat sig och även han sågat Volvos skydd. Fattar inte vad Volvo sysslar med... Pinsamt.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 35
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]