Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kmi
#1128958
Kan hända, men det känns jo somom de icke är så updaterade kring rustskydd jmf. med Volvo's udtalelser.

(Sanningen ligger nog midt i mellem ;)
andersuw skrev:
kmi skrev:Vi klart testet bliver som det gør når "rostskyddsmetoder" lever af at sælge vaxbaseret underredsbehandling.

Om de modsat volvo skulle skrive at det ikke var nødvendigt, så forsvandt hele deres affärside.

"I nästa steg bygger vi upp ett nytt rostskydd i hålrummen med ett vaxbaserat medel som tagits fram särskilt för att skydda moderna bilar mot rost. Vi behandlar alla hålrum i dörrar, trösklar och balkar, vanligtvis 60-70 ställen. Sedan får bilen torka igen."
Rostskyddsmetoder har utfört Vi Bilägares rostskyddstest under lång tid. Det har inte hindrat att en hel del bilar, däribland tidigare Volvobilar, har fått högsta betyg (5).
av andersuw
#1128995
Det är möjligt att sanningen ligger någonstans mittemellan men säkra på det kan vi knappast vara. Vi Bilägare säger ju själva att de gjort sin bedömning utifrån vad som historiskt visat sig gälla, utan att ta hänsyn till de nya material som Volvo säger skall lösa problemet utan så mycket hjälp av konventionellt rostskydd. Om det Volvo säger stämmer vet vi med säkerhet först om något decennium och då är det ju för sent för alla som nu köper en ny bil att vidta några åtgärder om Volvo skulle ha fel.

Vad vi däremot vet är att Vi Bilägare tidigare träffat ganska rätt och om något varit överdrivet optimistiska. V70N fick högsta betyg (5) och har visat sig ha ett rostskydd som förtjänar det betyget. V70 II fick från början näst högsta betyg (4) men det betyget har reviderats till ett medelmåttigt (3) när man nu har lite mer facit i hand än vad som fanns att tillgå från början.
Användarvisningsbild
av jcartel
#1129031
Bortsett från kostnaden, finns det något som skulle kunna tala emot att lämna in bilen för rostskyddsbehandling vid leverans?
av troubleshooter
#1129038
Om man köper en ny bil och planerar att ha den till den dagen då den körs på skroten så kan det säkert kännas bättre att göra en behandling, har haft mina 4 nya Volvo mellan 4-5 år, alla gått mellen 13-14000 mil och aldrig stött på något rostproblem på någon av dem, inte ens 740 GLT -90 lyckades rosta sönder innan jag bytte in den 8 år gammal.

Nä jag skulle nog mer oroa mig för elektroniken i nya bilar, tekniken går framåt, jag menar hur hett är ett 28.8 modem koppling mot internet idag :roll:
av andersuw
#1130298
För den som är intresserad av att se hur en ordentlig rostskyddsbehandling egentligen går till:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1130292

Gäller en V70 II snarare än S90/V90 men kan förhoppningsvis vara av intresse ändå.
av perhall
#1130353
jcartel skrev:Bortsett från kostnaden, finns det något som skulle kunna tala emot att lämna in bilen för rostskyddsbehandling vid leverans?
Tidigare har det varit så att man satt rostskyddsgarantin ur spel, men om man gör det på en märkesverkstad bör det ju funka ändå. Får kollas från fall till fall...
av least
#1130369
Nu har de första XC90 hunnit rulla i slask och salt ett tag, någon som kan (och törs) ta en bild på underredet på sin bil?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1178713
Bild

Kikade undertill på en S90 D5 Inscription 17års modell.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1178719
Ja men tycker det borde vara någon form av slit skydd på avgassystemet den är ju inte ens 1 år gammal än. Denna bilen var det https://m.blocket.se/goteborg/Volvo_S90 ... ?ca=11&w=3
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 35
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]