Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo2021
#1478145
Jag tycker man ska ta varningsflaggorna på allvar, Vi Bilägare har även (och har haft) andra bilar i sitt långteststall, där man inte lyckats skapa rost. Detta förefaller konstigt om det enbart hänger på Vi Bilägare om det blir rost, och inte bilens konstruktion.

Det är naturligt att skjuta budbäraren när man hör nåt obekvämt, men oftast är det fel strategi. Det är bara att konstatera att Volvo har misslyckats på denna plattform map rost.
Det började ju redan på sista generationen V70 att gå utför på det området. Däremot är nog V70 N (00-08) en riktigt bra bil ur rosthänseende.
av Volvo2021
#1478146
least skrev: sön 05 dec 2021, 15:41

Och vi bilägares Volvo är en bil med skador som ingen här på forumet har lyckats återskapa, är inte det något underligt att just tidningen råkar ut för rost av den omfattningen.
Jag tycker man ska ta varningsflaggorna på allvar, Vi Bilägare har även (och har haft) andra bilar i sitt långteststall, där man inte lyckats ”skapa” rost. Detta förefaller konstigt om det enbart hänger på Vi Bilägare om det blir rost, och inte bilens konstruktion.

Det är naturligt att skjuta budbäraren när man hör nåt obekvämt, men oftast är det fel strategi. Det är bara att konstatera att Volvo har misslyckats på denna plattform map rost.
Det började ju redan på sista generationen V70 att gå utför på det området. Däremot är nog V70 N (00-08) en riktigt bra bil ur rosthänseende.
av III
#1478156
Volvo2021 skrev: tor 09 dec 2021, 16:49 Jag tycker man ska ta varningsflaggorna på allvar, Vi Bilägare har även (och har haft) andra bilar i sitt långteststall, där man inte lyckats skapa rost. Detta förefaller konstigt om det enbart hänger på Vi Bilägare om det blir rost, och inte bilens konstruktion.

Det är naturligt att skjuta budbäraren när man hör nåt obekvämt, men oftast är det fel strategi. Det är bara att konstatera att Volvo har misslyckats på denna plattform map rost.
Det började ju redan på sista generationen V70 att gå utför på det området. Däremot är nog V70 N (00-08) en riktigt bra bil ur rosthänseende.
Japp, man ska absolut ta det på allvar. Jag har tidigare jobbat länge på bilprovningen, där lärde man sig hur olika konstruktioner rimligen kommer hantera rost över tid. Det jag sett på egen bil och andras får mig att tveka rejält på spa-rsotskydd. Hoppades att Volvo skulle kommit på någon ny legering eller ytbehandling som kompenserade för tveksamt rostskydd och märkliga plåtpassningar. Men verkar inte så tyvärr. Hoppas inte det är så dåligt så de gör en ny Mercedes. De var ju skrattretande dåligt rostskydd en gång i tiden. Volvos P2-bilar var ju verkligen föredömen i konstruktionen för att motstå rost. Sen verkar det blivit sämre och sämre. Synd. Volvo kan ju verkligen rostskydd, om de vill.
av Zed82
#1478545
Volvo2021 skrev: tor 09 dec 2021, 16:49 Jag tycker man ska ta varningsflaggorna på allvar, Vi Bilägare har även (och har haft) andra bilar i sitt långteststall, där man inte lyckats skapa rost. Detta förefaller konstigt om det enbart hänger på Vi Bilägare om det blir rost, och inte bilens konstruktion.

Det är naturligt att skjuta budbäraren när man hör nåt obekvämt, men oftast är det fel strategi. Det är bara att konstatera att Volvo har misslyckats på denna plattform map rost.
Det började ju redan på sista generationen V70 att gå utför på det området. Däremot är nog V70 N (00-08) en riktigt bra bil ur rosthänseende.
Rätt märkligt egentligen att detta ämne inte engagerar mer. Antingen är de flesta tjänstebils-/privatleasingsförare som inte bryr sig eller så har slit-o-släng-mentaliteten verkligen slagit igenom helt i samhället. Hur man kan betvivla denna fullständiga genomklappning i Volvos rostskydd är ännu märkligare. Hur många angripna bilar ska man behöva se innan man fattar att ens kapital håller på att rosta bort sakta men säkert?
av least
#1478548
Kan det bero på att vi väldigt sällan får se SPA-bilar som faktiskt har rostat?
Här på forumet dyker det upp påstående eller bilder som aldrig förklaras mer i detalj. Hur ska vi då kunna veta om detta är ett verkligt problem?

Jag själv väntar fortfarande på bilder på de rostskadade framdörrarna som dök upp i denna tråden nyligen av användaren Roosen, endast ett påstående och har inte ens loggat in efter sitt första och enda inlägg.

Detsamma gäller bilderna som du själv lade upp, du svarade aldrig var bilderna kommer ifrån?
av Zed82
#1478550
least skrev: lör 11 dec 2021, 18:10 Kan det bero på att vi väldigt sällan får se SPA-bilar som faktiskt har rostat?
Här på forumet dyker det upp påstående eller bilder som aldrig förklaras mer i detalj. Hur ska vi då kunna veta om detta är ett verkligt problem?

Jag själv väntar fortfarande på bilder på de rostskadade framdörrarna som dök upp i denna tråden nyligen av användaren Roosen, endast ett påstående och har inte ens loggat in efter sitt första och enda inlägg.

Detsamma gäller bilderna som du själv lade upp, du svarade aldrig var bilderna kommer ifrån?
Det är bara att titta själv. BJ:s Bilvårdscenter. Scrolla ner några snäpp. Varför skulle de ljuga? Hur fabricerar man sådana här bilder? I vilket syfte?
av AndS
#1478558
Zed82 skrev: lör 11 dec 2021, 18:29
least skrev: lör 11 dec 2021, 18:10 Kan det bero på att vi väldigt sällan får se SPA-bilar som faktiskt har rostat?
Här på forumet dyker det upp påstående eller bilder som aldrig förklaras mer i detalj. Hur ska vi då kunna veta om detta är ett verkligt problem?

Jag själv väntar fortfarande på bilder på de rostskadade framdörrarna som dök upp i denna tråden nyligen av användaren Roosen, endast ett påstående och har inte ens loggat in efter sitt första och enda inlägg.

Detsamma gäller bilderna som du själv lade upp, du svarade aldrig var bilderna kommer ifrån?
Det är bara att titta själv. BJ:s Bilvårdscenter. Scrolla ner några snäpp. Varför skulle de ljuga? Hur fabricerar man sådana här bilder? I vilket syfte?
Sälja rostskyddsbehandling ;-)
av Zed82
#1478560
AndS skrev: lör 11 dec 2021, 18:53
Zed82 skrev: lör 11 dec 2021, 18:29
least skrev: lör 11 dec 2021, 18:10 Kan det bero på att vi väldigt sällan får se SPA-bilar som faktiskt har rostat?
Här på forumet dyker det upp påstående eller bilder som aldrig förklaras mer i detalj. Hur ska vi då kunna veta om detta är ett verkligt problem?

Jag själv väntar fortfarande på bilder på de rostskadade framdörrarna som dök upp i denna tråden nyligen av användaren Roosen, endast ett påstående och har inte ens loggat in efter sitt första och enda inlägg.

Detsamma gäller bilderna som du själv lade upp, du svarade aldrig var bilderna kommer ifrån?
Det är bara att titta själv. BJ:s Bilvårdscenter. Scrolla ner några snäpp. Varför skulle de ljuga? Hur fabricerar man sådana här bilder? I vilket syfte?
Sälja rostskyddsbehandling ;-)
Photoshop av den högre skolan. ;-)
av III
#1478568
least skrev: lör 11 dec 2021, 18:10 Kan det bero på att vi väldigt sällan får se SPA-bilar som faktiskt har rostat?
Här på forumet dyker det upp påstående eller bilder som aldrig förklaras mer i detalj. Hur ska vi då kunna veta om detta är ett verkligt problem?

Jag själv väntar fortfarande på bilder på de rostskadade framdörrarna som dök upp i denna tråden nyligen av användaren Roosen, endast ett påstående och har inte ens loggat in efter sitt första och enda inlägg.

Detsamma gäller bilderna som du själv lade upp, du svarade aldrig var bilderna kommer ifrån?
Tycker de varit rätt mycket bilder, både här och i vi bilägare som visar på ingen allvarlig rost men på tok för mycket rost för att de ska vara sunt efter så kort tid.
av AndS
#1478584
Zed82 skrev: lör 11 dec 2021, 19:02
AndS skrev: lör 11 dec 2021, 18:53
Zed82 skrev: lör 11 dec 2021, 18:29

Det är bara att titta själv. BJ:s Bilvårdscenter. Scrolla ner några snäpp. Varför skulle de ljuga? Hur fabricerar man sådana här bilder? I vilket syfte?
Sälja rostskyddsbehandling ;-)
Photoshop av den högre skolan. ;-)
Nja, jag arbetar en del i PS med restaurera 100 år gamla foton så det är lätt att fixa. ;-)
Har inte tittat så noga på vår som blir 5 år i februari. Men inget man reagerar på vid hjulbyten då jag brukar kolla lite.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 35

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]