Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1539874
I inlägget med den blå V90. Där diskuteras det som hänt med just den bilen.
Det står bland annat att ägaren hade hört att bilen skramlade under en längre tid.

Samt att det syns tydligt i bilden att skruven har brustit.
av Zed82
#1539875
least skrev: tor 04 maj 2023, 09:13 I inlägget med den blå V90. Där diskuteras det som hänt med just den bilen.
Det står bland annat att ägaren hade hört att bilen skramlade under en längre tid.

Samt att det syns tydligt i bilden att skruven har brustit.
Det borde inte vara möjligt att bakvagnsbryggan går av så där så jag förstår helt hans och de andra skribenternas tveksamhet till Volvos materialval. Jag hade nog inte varit glad heller oavsett om skälet var rost eller materialutmattning.
av least
#1539877
En skruv går av ifall den inte är infäst på korrekt vis, materialvalet kommer aldrig att kunna rädda ett felaktigt montage.
I detta fall har förbandet släppt av någon anledning, vilket har tillåtit de olika delarna att röra sig utanför specifikation.
Det går fruktansvärt fort att förstöra något rent mekaniskt ifall saker som ska sitta fast inte längre gör det.
Särskilt i en utsatt modul som hjulupphängningen kommer "något" att ge sig när detta händer.

Det troliga är att bilen har reparerats, och att återmontaget inte riktigt blivit som tänkt.
Undrar vad som hände med denna bilen till slut?
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]