Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1484836
Ja faktiskt. Precis som min V60- och kompisens V60-21, man kan se tendenser till lite ytrost på kanter och svetsar på bakaxelbalken samt de runda hålen i karossen starx bakom framaxelbalken. Som sagt, ingen som helst betydelse idag eller de närmsta åren men anmärkningsvärt på en så ny bil, eller bilar, verkar vara samma på både v60 och v90 med andra ord. Eller det visste vi nog med tanke på vi bilägares v90 och några andra i tråden.
av Xanthopteryx
#1484840
Det luriga med att jämföra bilar nu och då är ju att saker förändras, i miljön.
På många håll använder man till exempel så inihelvete mycket mer salt nu mot förr.
Just nu är vår bil vit. Av salt.
Det saltas till förbannelse, även inne i mindre områden där man förr helt enkelt grusade.
Så less på detta då det framförallt ger ett moddigt sunkigt slaskigt väglag.

Dessutom förändras temperaturen. Vintrarna är generellt sett varmare och fuktigare nu vilket också ökar på rosten.
Användarvisningsbild
av sewen
#1484849
Och hur är det nu med förvaring av bilen? Hur påverkar det rosten? Har varmt garage (8-12 grader vintertid) och kör bilen typ varannan dag.
av Zed82
#1484851
sewen skrev: fre 21 jan 2022, 08:28 Och hur är det nu med förvaring av bilen? Hur påverkar det rosten? Har varmt garage (8-12 grader vintertid) och kör bilen typ varannan dag.
Kolla några sidor bak i tråden. Det viktigaste är luftgenomströmningen så att bilen får torka upp fort.
av least
#1484857
Det viktigaste är den relativa luftfuktigheten.
Du kan strömma hur mycket luft du vill, men om luften är fuktig då kommer det att rosta.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1484858
De rostiga avgasröret för värmaren är samma anmärkning vib hade om sin installation. Det är en insatsvara som tydligen inte får den rostskyddsbehandling som bilen i övrigt fått. Är den framtaget av några skrivbordstomtar i Kina tro?
Andra här i forumet har också sett ytrost på fästhålen / lyftpunkter där rostskyddet blivit skadad från löpandebandets karossfäste, något som den driftiga putsat bort ytrosten och skyddat.
Bakvagnens länkarmsfästen är som nya på din Volvo kan vara den referenspunkt för SPA bilar som kan användas för graden av rost - tycker jag som det verkar.
Det där stång /rör med blå fäste var ju väldigt rostigt - vad är det för nåt? Tillhör det hjulupphängning eller är den för att hålla avgasröret på plats? Är det en stång eller rör? Om stång så gör ju inte rosten så stor skada. Varför har det blivit så är rostigt , kunde den inte också målats i samma fina blå färg?
IMG_3866.jpg
IMG_3866.jpg (1.53 MiB) Visad 264 gånger
av Xanthopteryx
#1484863
Det med blå fäste tycker jag ser ut som stången som sitter fastsvetsad på avgassystemet. Det rostar ju av flera anledningar, bland annat för att det ärjäkligt varmt där. Ser ut som framänden tycker jag (men kan ha fel såklart). Alla främre delar av avgassystem får ju snabbt tydlig rost på alla bilar jag varit med om. Men det blir liksom inte samma typ av gravrost tack vare att det är så varmt så det torkar upp.
av AndS
#1484865
Det blå är ju plast/gummiupphängning av avgassystemet.
Rosten på avgassystem ser ut så på alla bilar med dem i vanlig plåt, inget att bry sig om.
Användarvisningsbild
av bem
#1484869
sewen skrev: fre 21 jan 2022, 08:28 Och hur är det nu med förvaring av bilen? Hur påverkar det rosten? Har varmt garage (8-12 grader vintertid) och kör bilen typ varannan dag.
Min V90 jag visar bilder på underredet står alltid ute.
Jag bor i Värmland, inget kustklimat. I regel hyfsat med snö på vintern och saltade vägar. Tvättar mest i automattvätt, kanske spolar underredet med vatten själv 2-3 gånger per år på mina bilar jag haft. På denna V90 ännu ingen sådan underspolning som jag gjort själv, bara de som kan ingå i automattvätt har den fått hittills.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1484872
Att Webasto värmarens avgasrör rostar på ytan beror på samma sak som att bilens avgasrör får ytrost.
Värme.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 35
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]