Provkörde S90 idag, 21/7
Postat: tor 21 jul 2016, 18:53
Idag har jag provkört en S90. Bilia i Uppsala har fått in en demobil nu i veckan, och jag fick köra en sväng
-)
De har en D5 AWD Inscription med 20" 8-ekrade fälgar, och nappaläder i Amber :D Jag tror den är Osmium grå. Den har bland annat även taklucka, luftfjädring och head up display.
Mitt intryck av bilen är att interiören känns ännu mer solid än de förseriebilar jag suttit i bland annat på showroom i Kungsträdgården i Stockholm. Allt känns väldigt exakt och tight hopskruvat. Finishen på dörrsidorna är ljusår bättre än tex V70 och alla reglage ger en helt annan distinkthet än jag är van vid från min V70. Enligt min mening slår detta BMW 5-serie, kanske även A6. Jag är inte helt förtjust i pekskärmen, men å andra sidan behöver man inte använda den särskilt ofta.
Stolarna med dynförlängning är en skänk från ovan, och nappalädret är mjukt och behagligt att sitta på. Sittpositionen är en helt annan än i någon tidigare Volvo. Rattkolonnen sticker inte lika långt in i kupén som på S80/V70, ratten är mycket närmare panelen. Man sitter djupt i sitt fack, och jag tycker sikten är god. Det ger ett pampigt intryck att titta ut över motorhuven, redan innan jag startat bilen infinner sig känslan av att sitta i ett riktigt landsvägslok.
Jag startar motorn och den känns stark när bilen och jag smyger iväg från Bilias parkering. Det går tyst och värdigt. Jag siktar mot E4 och det känns som en barnlek att lotsa bilen genom ett par korsningar och rondeller. Den känns otroligt smidig trots sina ganska väl tilltagna yttermått. Komforten i stadsmiljö är utmärkt, både för den som kör och för de som åker.
När jag kommer till E4 accelererar jag hårt, och här kommer väl egentligen bilens tråkigaste sida fram. Motorljudet är riktigt trist. Det upplevs lite surrigt vid mer inspirerad körning. Jag hade nog väntat mig mer av toppdieseln i programmet. Ännu mera vrid och mulligare ljud hade gjort denna bil närmast perfekt. Å andra sidan låter den inte värre an en A6 2.0 TDI eller en 520d/525d.
Jag tycker bilen känns grymt kursstabil på motorvägen, någon tysk journalist hade tydligen invändningar mot detta, men det är inget jag upplevde i svenskt motorvägstempo.
Ljudkomforten på E4 utanför Uppsala tycker jag var bra, men inte bäst. Absolut bättre än min V70, men ändå tränger en del däckljud in i kupén. Jag hade satsat på att gå ner till 19" med något smalare däck. På bilen jag körde satt 255/35-20. Det funkar helt klart med den dimensionen, bilen är fortfarande bekväm och inte farligt spårkänslig, men jag tror den upplevs ännu bättre på vägen på ett smalare däck.
En grymt läcker bil! Ett visst habegär har väckts :D

De har en D5 AWD Inscription med 20" 8-ekrade fälgar, och nappaläder i Amber :D Jag tror den är Osmium grå. Den har bland annat även taklucka, luftfjädring och head up display.
Mitt intryck av bilen är att interiören känns ännu mer solid än de förseriebilar jag suttit i bland annat på showroom i Kungsträdgården i Stockholm. Allt känns väldigt exakt och tight hopskruvat. Finishen på dörrsidorna är ljusår bättre än tex V70 och alla reglage ger en helt annan distinkthet än jag är van vid från min V70. Enligt min mening slår detta BMW 5-serie, kanske även A6. Jag är inte helt förtjust i pekskärmen, men å andra sidan behöver man inte använda den särskilt ofta.
Stolarna med dynförlängning är en skänk från ovan, och nappalädret är mjukt och behagligt att sitta på. Sittpositionen är en helt annan än i någon tidigare Volvo. Rattkolonnen sticker inte lika långt in i kupén som på S80/V70, ratten är mycket närmare panelen. Man sitter djupt i sitt fack, och jag tycker sikten är god. Det ger ett pampigt intryck att titta ut över motorhuven, redan innan jag startat bilen infinner sig känslan av att sitta i ett riktigt landsvägslok.
Jag startar motorn och den känns stark när bilen och jag smyger iväg från Bilias parkering. Det går tyst och värdigt. Jag siktar mot E4 och det känns som en barnlek att lotsa bilen genom ett par korsningar och rondeller. Den känns otroligt smidig trots sina ganska väl tilltagna yttermått. Komforten i stadsmiljö är utmärkt, både för den som kör och för de som åker.
När jag kommer till E4 accelererar jag hårt, och här kommer väl egentligen bilens tråkigaste sida fram. Motorljudet är riktigt trist. Det upplevs lite surrigt vid mer inspirerad körning. Jag hade nog väntat mig mer av toppdieseln i programmet. Ännu mera vrid och mulligare ljud hade gjort denna bil närmast perfekt. Å andra sidan låter den inte värre an en A6 2.0 TDI eller en 520d/525d.
Jag tycker bilen känns grymt kursstabil på motorvägen, någon tysk journalist hade tydligen invändningar mot detta, men det är inget jag upplevde i svenskt motorvägstempo.
Ljudkomforten på E4 utanför Uppsala tycker jag var bra, men inte bäst. Absolut bättre än min V70, men ändå tränger en del däckljud in i kupén. Jag hade satsat på att gå ner till 19" med något smalare däck. På bilen jag körde satt 255/35-20. Det funkar helt klart med den dimensionen, bilen är fortfarande bekväm och inte farligt spårkänslig, men jag tror den upplevs ännu bättre på vägen på ett smalare däck.
En grymt läcker bil! Ett visst habegär har väckts :D