Sida 1 av 7

Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 12:41
av FlipperNo1
Tänkte berätta hur jag gått till väga med sänkningen på min XC90 med Adaptiv Luftfjädring är så här.

Det sitter länkar armar emellan nivå givarna och chassit. Original är i plast och mina jag gjort är i Metall och det är 10mm kulor på bilen.
De där bak skall vara kortare länkarmar och de där fram skall vara längre. Standard är CC måttet 50mm emellan kulornas hål.
Max är 10mm längre eller kortare.
Mina bak är CC 40mm fram 60mm.
Man ska ställa bilen på Normalläget och går in och låset det läget innan man stänger av bilen det är väldigt viktigt för att vara på säkra sidan när man krymper under bilen.
Sedan stänger man av bilen och läger bort nyckeln längre bort utom räckhåll.
Ta sedan bort Hjulen bak för att lätt komma åt länkarmen.

Mitt råd är att man låssar de nedre Kulans länk fäste först med en fast ringnyckel som man för in emellan kulans botten och länkarmen sedan bänder man lite försiktigt ut länkarmen så den "ploppar" ur.
Sedan lossar man givarens kabel och sedan skruvar bort en liten skruv som sitter lite högre upp på givarens fäste det är en 7mm skalle på den. Sedan kan man plocka ner givaren och länkarmen. Det går att säkert "ploppa" ut den övre med men mer riskabelt då den sitter på Givarens arm och kan lätt gå sönder. Sedan satte jag plast länkarmen i ett skruvstycke och tryckte emellan en ringnyckel och bände ur den andra kulan.


Sedan är det bara art montera de nya länkarmarna jag hade gjort. Den korta var det bak.
Sedan montera dit det bakvänt på bilen igen.

Framtill är lite lättare där behöver man inte krypa under bilen där sitter givarna upptill i hjulhuset.
Där tar man först den lägre som sitter på Givarens arm och håller imot med något så man inte bänder sönder armen på givaren när man "ploppar" ur den lägre plast länkarmen och sedan tar man den övre efter det.
Sedan är det bara dit med den längre armen. Där efter är bilen sänkt och klar ;-)))
Nu är det bara att hoppa in och starta bilen och i med tex. Power läget så har ni en fint sänkt och rå XC90 :-)

PS. Bäst att tillägga är an man måste stänga av IN och UR stigningsläget.
Lowered.JPG
Lowered.JPG (292.43 KiB) Visad 4287 gånger

Re: Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 14:43
av POLVO
Så grymt det blev! :twisted:

Re: Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 15:02
av Derank
Nice!, det där b orde vara standard, är det kulleder från dämpare du använt dig av?

Re: Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 15:11
av FlipperNo1
Derank skrev:Nice!, det där b orde vara standard, är det kulleder från dämpare du använt dig av?

Tack tack ja jag gillar det med och borde vara standard på R-Designen åt minstånne :-)

Kullederna finns på Biltema dock var dem för långa till där bak så jag fick kapa dem skall leta andra kortare för jag vill inte dem skall rosta.

Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 20:33
av Olle.H
Kullederna med låssprintar liknar de dom satt till förgasarna på min 164 -70... Fast de var längre och med justermutter på mitten. Ena delen hö-gängad och andra vä-gängad. Hade det fått plats här hade de varit justerbara utan att demonteras!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 20:59
av crumpets
Såg ju riktigt brutalt ut! 8)

Re: Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 21:19
av POLVO
Hur låg blir den i offroad läge? Eller blir det samma som orginal?

Re: Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 21:39
av Derank
att så lite kan göra så mycket, helt otroligt läckert blev det.

Re: Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 22:14
av Brainy
Fränt! Kul att du delar med dig :)

Några månader sent, men välkommen hit! Hoppas du kommer trivas på forumet

Re: Hur man sänker en XC90 med Adaptiv Luftfjädring

Postat: sön 12 jun 2016, 23:10
av FlipperNo1
Tack allers. Kul att se ni gillar det. :D
Ja det är väldigt enkelt att göra själv men man får bara väldigt försiktig när man "ploppar" ur kulorna så man inte bryter av armarna som jag skrev. Det är enda risken med det. Vill man ändra tillbaka så är det ju också väldigt enkelt som ni förstår. Tidsåtgången är mindre än 30min. om man är lite händig.