Sida 1 av 12

V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 14:33
av chaffis75
Hej

Jag har läst lite i offert tråden och sett en hel del som beställer T5or istället för D4or. Hur tänker ni när ni gör detta val?
Jag var hos en handlare och tog en offert, när jag nämnde att jag var inne på en T5 så började han övertala mig att D4 är bättre för "alla" köper D4 och därför kommer T5 bli svårsåld.

Hur tänker ni när ni beställer er bil? Jag ser valet mellan T5 och D4 eftersom dessa ligger ganska nära varandra i pris.

Mvh
Fredrik

Re: V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 14:58
av Malmstroem
Privatköp eller tjänstebil?

För tjänstebilsförarna så har D4 lägre CO2 utsläpp, vilket kan vara synnerligen viktigt beroende på hur bilpolicyn för företaget ser ut. D4 torde ha något lägre driftskostnader, men jag tror inte det är någon gigantisk skillnad.

Som privatköpare så beror det nog mest vad du tycker om för motor. D4 har högre moment vid låga varv, samt har något lägre förbrukning. Som bruksmotor har det sina fördelar, speciellt om du kör långt. T5 har högre effekt och är snabbare.

Andrahandsköpare är ofta mer fokuserade på ägandekostnader, varför dieslar ofta har bättre andrahandsvärde. Nu tror jag inte att skillnaden mellan D4 och T5 blir speciellt stor. Det har högst jämförbara priser.

Med de mil jag kör per år hade jag valt T5. Alternativet hade inte varit D4 utan D5 AWD (möjligen T6 AWD) för mig.

Re: V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 15:23
av filippb
Jag beställde en T5 främst för att det är en roligare motor att köra med tystare och jämnare gång. Förbrukningen är högre men inte mycket - VEA har gjort bensinare lika mycket snålare som dieslar.

När jag hade kontakt med olika säljare var det några som sa precis som till dig - alla köper bara dieslar, man kommer få svårt att sälja bensinare. Jag misstänker dock att deras argumentation har mer med deras marginaler att göra än oro för vad du ska göra av din bil. Titta bara på priser i tyskland - D4 är lika mycket billigare än T5 där som den är dyrare här.

Dessutom är trenden att andel bensinare ökar samtidigt som andel dieslar minskar i statistiken över nybilsregistreringar (se mer i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a) Om trenden håller i sig kommer det finnas många D4:or och D5:or om säljare får säga sitt samtidigt som efterfrågan minskar.

Om man ska tala om trender så verkar även fyrhjulsdrift vara på framfart och det skulle väl tala för en D5 eller D4 awd när den väl släpps. Dock blir den med den årliga sträckan jag kör flr dyr. Skulle gärna välja en T5 awd men den verkar visst inte aktuell för lansering än på ett tag.

Re: V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 15:51
av chaffis75
För mig är det privatköp.

Att jag tittar på T5 beror på att jag kommer köra mindre antal mil men framförallt att bensin brukar vara tystare och mjukare plus att man får mer kraft för typ samma pengar, ja tom något billigare.

Fredrik

Re: V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 17:00
av XC90_Executive
Hade utan tvekan valt T5 (och lagt i Polestar). Har den motorn i min V40 CE och den går superbra!

Re: V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 17:15
av Vortex
För mitt körmönster så passade T5 bättre, och är ju billigare så två flugor i en smäll :)
Jag kommer (troligen) ha kvar den såpass länge att andrahandsvärdet inte blir så viktigt, men det känns inte helt solklart att det är dieselvarianterna som kommer ha bäst andrahandsvärde heller.

Re: V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 17:18
av andersuw
chaffis75 skrev:För mig är det privatköp. Att jag tittar på T5 beror på att jag kommer köra mindre antal mil men framförallt att bensin brukar vara tystare och mjukare plus att man får mer kraft för typ samma pengar, ja tom något billigare.
För mig var det också privatköp när jag köpte (nästan) ny bil i höstas. Funderade inte ens på T5 utan valde D4 utan att tveka trots att jag haft två T5:or på raken och varit väldigt nöjd med båda motormässigt sett, så när som på förbrukningen. Det är förstås tänkbart att en V90 T5 är tystare än en V90 D4 men min V70 D4 -15 är i vart fall tystare än min V70 T5 -02 (även om båda är väldigt tysta, delvis tack vare laminerat glas). Det beror delvis på att D4:an jobbar så lågvarvigt (bara 1300 rpm vid 90 km/h med den åttastegade automaten) men motorn är väldigt tyst även vid fullt pådrag.

Visst, man får mer kraft för samma pengar med T5 än med D4 när man köper bilen. Men det har man igen inte bara på förbrukningen de mil man själv kör utan också på det bättre andrahandsvärdet, särskilt om man säljer utan alltför många mil på mätaren. Vad den faktiska förbrukningen beträffar har ADAC testat en S60 D4 och en V70 T5, båda med åttastegad automat. I den mer realistiska körcykel de använder landade D4:an på 4,9 liter per 100 km och T5:an på 8,5 liter. Även om man lägger på en halvliter på D4:an med tanke på att bilen i det fallet var en S60 snarare än en V70 drog alltså T5:an tre liter (60 procent) mer.

Re: V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 19:57
av Volvosmurf
Tänker också gå tillbaka till bensin efter 7 år med diesel. Med kortare körsträcka per år och mycket kortkörning känns det som att en T5 är ett bättre alternativ än D4 för mig. En viss oro för andrahandsvärdet kan man kanske känna, men tiden får utvisa. Blir ändå skönt att slippa diesel knattret, 64 hk extra är ju inte heller så dumt. Och stark verkar den också vara (350Nm från 1500 rpm) så man kanske inte kommer att sakna dieselns botten vrid så mycket.

Re: V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 22:17
av filippb
andersuw skrev:Vad den faktiska förbrukningen beträffar har ADAC testat en S60 D4 och en V70 T5, båda med åttastegad automat. I den mer realistiska körcykel de använder landade D4:an på 4,9 liter per 100 km och T5:an på 8,5 liter. Även om man lägger på en halvliter på D4:an med tanke på att bilen i det fallet var en S60 snarare än en V70 drog alltså T5:an tre liter (60 procent) mer.
Vill verkligen inte kapa tråden och göra den till ännu en diesel-mot-bensin-tråd men var bara tvungen att kontra att 60% mer i förbrukning är helt fel. Det verkar råda konsensus åtminstone på detta forum att den angivna förbrukningen för D4 har ingen kommit ens i närheten av i verklig körning. Många tycker även att det skiljer mindre i verklig vs angiven förbrukning på bensinare jämfört med dieselmotorer. Läste själv ett flertal tester av v70 med D4 i svenska tidskrifter och vad jag minns hamnade samtliga inom 0,6-0,65l/milen.

Hade även en v60 T5 över en helg och då mätte jag 0,65 genom stockholm i måttlig trafik. Lite buskörning på motorvägen drev upp förbrukningen till strax över 0,8.

Du Anders som själv kör v70 D4 automat - vad ligger din förbrukning på i snitt blandat?

Re: V90 T5 eller D4

Postat: sön 03 apr 2016, 22:38
av Droopy
Tester hit och tester dit, ingen kan iaf köra en D4a på 0,49, det är ju bara löjligt att sitta och påstå.

Och för medelsvensson som kör 1500mil per år spelar det ju ingen större roll om bilen drar 0,70 el 0,90 skitsumma i det stora hela.
Men glöm allt vad 0,49 heter i en stor bil som en Volvo. Hittade inte bilden u men XC60 D4 Auto 1,34 visade den efter 3dagars blandad hård körning.

Inte rätvist det heller då jag anser att man bör mäta en snittförbrukning över 1år då får man med alla årstider och körsätt. Att sitta och trycka in trippen och sedan rulla 4km ner för en backa och visa att man har 0,51 i snitt ger ju inget.