Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc2015
#1048865
Bor i stockholm, har stor SUV idag med backkamera men använder den ingenting, slår ju på automatiskt men inget jag tittar på vid parkering. Räcker med sensorer och körvana. Fickparkerar och kör i garage dagligen utan problem.

Vet inte hur ni som gillar 360 kör men jag skulle absolut säga att det mest är en gimmick (som jag i och för sig tog med på min spec) men inte kommer ha någon praktiskt användning av.
Kan du fickparkera stor bil utan 360-kamera idag kommer du kunna göra det även med denna. Kan du inte fickparkera stor bil idag tror jag inte att 360 kamera gör att du kommer kunna det.
Användarvisningsbild
av Roder
#1048893
xc2015 skrev:Bor i stockholm, har stor SUV idag med backkamera men använder den ingenting, slår ju på automatiskt men inget jag tittar på vid parkering. Räcker med sensorer och körvana. Fickparkerar och kör i garage dagligen utan problem.

Vet inte hur ni som gillar 360 kör men jag skulle absolut säga att det mest är en gimmick (som jag i och för sig tog med på min spec) men inte kommer ha någon praktiskt användning av.
Kan du fickparkera stor bil utan 360-kamera idag kommer du kunna göra det även med denna. Kan du inte fickparkera stor bil idag tror jag inte att 360 kamera gör att du kommer kunna det.

Hej, intressant kommentar, första personen som inte förespråkar 360 kameran.
Idag har jag en S80, hur vida den betraktas som en stor bli vet jag inte men jag har inga problem att fickparkera med den.
Däremot så har jag ju en sambo och jag hade ju hoppats på att hon skulle ha stor nytta av 360 kameran när hon ska parkera?

Sen en annan aspekt i det hela. Hur påverkas andrahandsvärdet på en XC90 när man plockar på i princip det mesta i utrustningsväg men har avstått 360kameran?

Mvh Henrik
#1048905
Är lite splittrad när det gäller 360.
Tycker man får lite falsk trygghet, vissa saker ser man inte till 100% när bilden görs om.

Hade personligen nöjt mig med enbart bakåt tillsammans med parkeringssensorer-
Brukar ganska ofta enbart använda den bakre, särskilt om man skall rakt ut ur en parkeringsficka.

Och andrahandsvärde... tror det spelar liten roll sammantaget, köp för din egen skull.
av Davajn
#1049097
Tyckte 360 kameran var helt värdelös så den bockades inte i!

Enda anledning jag känner att den skulle varit fin är när man ska köra riktigt nära något med fronten. Men å andra sidan funkar parkeringssensorerna ypperligt så nä den faller bort där också ;)

Backa med 360 vyn känns inte alls säkert. Man ska lära å känna vars man har bilen hörn. Den känslan får man inte om man blindt litar på 360vyn. Nä backspeglar å sunt förnuft är det som behövs.

Backkamera är dock underbart när man backar upp mot släp. Har kört 790mil nu varav 700 är med släp.
Riktigt härligt när man sänker bilen å backar mot draget. Sedan sätter man den i offroadläge å den höjs upp å krokar fast.
Användarvisningsbild
av Roder
#1050161
Uppdatering.

Gick in på min volvo sidan och där stod det att jag kunde göra ändringar på bilen fram tills den 25/2.
Pratade med min säljare tidigare i veckan och även han bekräftade detta. Sen ringde han upp idag och säger att man inte kan göra några ändringar på bilen längre.
Jag ifrågasätter då varför det står att jag har på mej till 25/2 att göra ändringar samt att det gick ju bra tidigare i veckan. Han sa att Volvo tyvärr hade någon bugg i sitt system och att man häller inte kunde eftermontera den.
Borde man inte ha koll på sånt?

Så då blev det ingen 360 kamera, väldigt irriterande när man har ställt in sig på att välja till den.
Det är väl ingen big deal men risken finns att jag kommer störa mej på det, bara för att.

Jag sa till säljaren att jag ville att han räknade fram ett riktigt bra pris på vinterhjulen istället, så får se vad han kommer fram till.
#1050183
Roder skrev:Uppdatering.

Gick in på min volvo sidan och där stod det att jag kunde göra ändringar på bilen fram tills den 25/2.
Pratade med min säljare tidigare i veckan och även han bekräftade detta. Sen ringde han upp idag och säger att man inte kan göra några ändringar på bilen längre.
Jag ifrågasätter då varför det står att jag har på mej till 25/2 att göra ändringar samt att det gick ju bra tidigare i veckan. Han sa att Volvo tyvärr hade någon bugg i sitt system och att man häller inte kunde eftermontera den.
Borde man inte ha koll på sånt?

Så då blev det ingen 360 kamera, väldigt irriterande när man har ställt in sig på att välja till den.
Det är väl ingen big deal men risken finns att jag kommer störa mej på det, bara för att.

Jag sa till säljaren att jag ville att han räknade fram ett riktigt bra pris på vinterhjulen istället, så får se vad han kommer fram till.
Riktigt amatörmässigt, Volvo! Skylla på buggar och datorsystem, jo jag tackar...
#1164876
Jag tycker det är mkt märkligt hur man placerat kameran bak med tanke på vårat vinterväder. Varför har man inte gjort sommVW till exempel och gömt den bakom loggan på Bakluckan. Den kameran blir aldrig skitig.
#1164884
Det kommer du ha, den är både kul och bra.
Jag skulle inte vilja vara utan även om jag skulle klara mig hyran.
När det är som slaskigast är den ofta täckt men orkar man tar det 4sekundwr att torka alla.
Det handlade om ca 2månader denna vinter.
Nu är det aldrig något bekymmer, tycker den fungerar bra mycket bättre än andra bilar jag haft med samma funktion.
Volkswagen har dock varit smarta som lagt kameran bakom loggan bak, som fälls upp när man backar som ett ögonlock, verkar mycket smart!
#1164886
Elektrikern84 skrev:Jag tycker det är mkt märkligt hur man placerat kameran bak med tanke på vårat vinterväder. Varför har man inte gjort sommVW till exempel och gömt den bakom loggan på Bakluckan. Den kameran blir aldrig skitig.
VW's lösning är inte optimal den heller. Skit tränger in i mekanismen som skall lyfta på loggan och gör att den kärvar eller till och med fastnar. Känner personligen till två fall i bekantskapskretsen som haft problem på sina Passat.
Hellre Volvos lösning trots allt. Tar inte många sekunder att torka av linsen där bak med ett finger. (Nu har i.o.f.s inte jag 360 kameran).
Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]