Sida 1 av 5

"Power Pulse" i Volvo-diseln.

Postat: tor 03 dec 2015, 13:59
av Petróvitj
...

Åtminstone diseln D5 ska ha någonting som heter "Power Pulse". Det var nämnd i samband med lanseringen av den Nya Volvo S90.

Power Pulse – extra kraft på burk.

"Ketchupeffekt" har ni nog hört talas om och det beskriver gamla tiders turbomotorer. När gaspedalen trycktes i botten fick man ingen kraft, ingen kraft, ingen kraft – och sen all effekt!

De första versionerna av Porsche 911 Turbo och Saab 99 Turbo visade prov på ketchupeffekt ("turbolag", på engelska), men det finns ännu värre exempel.

Anledningen till att turbon är så trög i starten är att den behöver avgaser för att få upp hastigheten. Och de kommer först när motorn fått upp varvet, vilket den inte får eftersom det finns så lite avgasflöde… Något av moment 22, alltså.

Det finns många olika sätt att förbättra gasresponsen på en turbomotor och de som kört moderna bilar vet att det oftast inte märks någon fördröjning alls när man trycker på gaspedalen. Fortfarande är det dock så att dieselmotorer kan vara rätt "döda" under ett visst varvtal, något som till exempel Audi tänker fixa genom att använda elektriskt drivna turboaggregat.

Volvo har dock varit fiffiga och uppfunnit det man kallar för "Power Pulse", vilket vi ser beskrivit i filmen nedan. Luft dras in genom luftfiltret och komprimeras i en tank. När snabb acceleration behövs öppnas en ventil och tryckluften sätter blixtsnabbt igång turboaggregatet, vilket i sin tur ger mer avgasflöde och fortsatt snabb respons.

Mest roligt med filmen är den grafiska jämförelse som finns vid 1:09 in i filmen. Tre konkurrenter används som jämförelse och alla är långsammare från stillastående till 60 meter. Vilka konkurrenter har 3,0-liters dieselmotorer? Givetvis Audi och BMW. 2,0-liters diesel kan vara i stort sett vilken biltillverkare som helst men får vi tro Volvo så har man prestanda i klass med en betydligt större dieselmotor.
(c) auto motor & sport

Filmen är här.
Samt här direkt från Volvo.

Jag bara undrar om det går att uppgradera nyvarande e-Drive D5n med "Power Pulse" modulen?
Det är säkert många nuvarande ägarna av den nya XC90 som blir helt positiva mot detta.
:)
...

Re: "Power Pulse" i Volvo-diseln.

Postat: tor 03 dec 2015, 14:44
av Mumsmums
Ska nog bygga en själv. Ser framför mig att en 12-voltskompressor i cigtändaruttaget kopplad till en begagnad hydrofor="Power pulse" :lol:

Re: "Power Pulse" i Volvo-diseln.

Postat: tor 03 dec 2015, 19:37
av V9097
Jag vet inte varför Volvo valt detta system framför att elektriskt boosta turboaggregatet, jag tycker det verkar lite komplext med en elmotor, en kompressor, en tank och säkerligen någon elstyrd ventil.

Intressant hur som helst, mer kraft är alltid trevligt :D

Re: "Power Pulse" i Volvo-diseln.

Postat: tor 03 dec 2015, 23:31
av flanders88
En elektrisk kompressor kräver 48-volts elsystem, vilket inte finns i SPA ännu.
Powerpulse kräver inte lika stora ändringar som en E-charger hade krävt, men ger ändå en liknande effekt vid take-off.
Skillnaden är ju att en E-charger kan stötta längre stunder, till skillnad från Powerpulse som ger just en puls med komprimerad luft.

Re: "Power Pulse" i Volvo-diseln.

Postat: fre 04 dec 2015, 09:39
av HakanF
Undra hur de ska göra med automatlådorna till detta systemet?
Som dagens lådor fungerar så skulle det vid omkörning bara bli att bilen vid "powerpuls" växlar ned 3-4 steg motorn varvar skyhögt och låter illa men nästan ingen acceleration.

Kanske inte så illa men detta är vad som händer idag när man trampar på för att köra om, om man inte låser växlarna manuellt.

Re: "Power Pulse" i Volvo-diseln.

Postat: fre 04 dec 2015, 15:14
av Henry_Fågeljazz
Power Pulse finns väl inte på D5 i de XC90 som levererats hittills?

När kommer Power Pulse till XC90 om den inte redan finns? Hur spelar detta system tillsammans med Polestaroptimering?

Henry

Re: "Power Pulse" i Volvo-diseln.

Postat: fre 04 dec 2015, 15:46
av volvokhaled
Henry_Fågeljazz skrev:Power Pulse finns väl inte på D5 i de XC90 som levererats hittills?

När kommer Power Pulse till XC90 om den inte redan finns? Hur spelar detta system tillsammans med Polestaroptimering?

Henry
Nej, det skall inte finnas. Kommer väl antagligen till MY17? Tycker personligen att D5:an räcker till gott och väl i nya XC90, vart ganska imponerad över styrkan :).

Re: "Power Pulse" i Volvo-diseln.

Postat: lör 05 dec 2015, 14:24
av EjS
Kanon koncept. Då vinnar turbon ju över kompressor - måste säga Volvo gör vad dom kan för att "sälja" de små 4-cyl motoren

Re:

Postat: lör 05 dec 2015, 19:56
av V60D5AWDPolestar
EjS skrev:Kanon koncept. Då vinnar turbon ju över kompressor - måste säga Volvo gör vad dom kan för att "sälja" de små 4-cyl motoren
Appropå att sälja små motorer med turbo så var detta SAABs devis under 30-år och tyvärr fick man rätt först efter att man konkade....

Re: "Power Pulse" i Volvo-diseln.

Postat: lör 05 dec 2015, 22:54
av EjS
Ja - inte altid bäst att vara först! Även om man har rätt!