Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
#1003083
Återigen, tack för input! Dock är jag lika vilsen fortfarande, antingen kan man inte leva utan luftfjädring eller så märks ingen skillnad :D.

Nåväl, det enda rätta är ju att testa själv om nu möjligheten hade funnits. Tål att tänkas på. Dock så är ju inte totalkostnaden ens 5% av bilpriset.

Får 9% rabatt av ÅF på bil samt alla tillbehör. Antar att det är en rätt ok deal?
#1003089
Vad är det som är så känsligt med luftfjädring? Garantin gäller i två år sedan tar väl maskinskadeförsäkringen vid?
Vågar man beställa eller kommer kostnader för reparationer på fjädringen att driva mig från hus och hem? :???:

Vill ha luftfjädring. :)

/H
av Amli
#1003135
Nej, självklart är det inte så. Visst om du köper en Range Rover från tidigt 2000-tal och jag även hört första generationen på Touareg inte var så tillförlitligt. En annan sak är att folk säger att det rasar ihop när det är kallt osv, även detta baserat på gamla tidiga modeller med luftfjädring.

Utvecklingen går framåt och mycket har hänt. Tänker på min svärfar som valde bort AC när han köpte sin 940 Turbo i slutet av 80-talet. "Nej, det ska jag inte ha. Det är bara en sak till som kan gå sönder..." Med det resonemanget hade en XC90 med all sin nya teknologi och plattform varit den absolut sista bilen på svenska marknaden jag köpt.

Luftfjädring tillför mycket för komforten men om man tycker det är värt dom pengarna det kostar är en helt annan sak.

När det gäller tillval eller val över huvudtaget så kommer man alltid få olika svar. Olika personer prioriterar olika saker helt enkelt och det finns inga rätt eller fel.
Visst, tips och råd men i slutändan måste man testa själv för att skapa en egen uppfattning och därefter fatta ett beslut.
av perhall
#1003157
940 turbo kom i juli 1990 men förstår poängen...

Det bör även sägas att även utan lufrfjädring är det jättedyrt att byta dämpare, fjädrar etc. på en Cayenne, Touareg eller Q7...

Tycker generellt att luftfjädring är lite överskattat. Visst är komforten bättre men hjul/däck är viktigare. Dock bra att kunna höja/sänka bilen.

F ö gäller resonemanget även 4C, men det har mig veterligen inte ifrågasatts här på forumet. 4C lär också va jättedyrt att laga efter 22 000 mil när systemet rasar ihop...
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#1003167
Allt är dyrt att laga men allt går inte sönder..... Man kan ju inte förutsätta att allt skall gå sönder.
av Amli
#1003190
perhall skrev:940 turbo kom i juli 1990 men förstår poängen...
Haha, blev lite fel där... :oops: Är en -98 han har.
MartinS skrev:Man kan ju inte förutsätta att allt skall gå sönder.
Exakt.
av Lövet
#1003318
Amli skrev:
Lövet skrev:Om man letat efter begagnad Cayenne, Touareg eller Allroad vet man vad jag menar...
Nej, det gör jag faktiskt inte. Vad menar du?
När man tittar på ett par olika exemplar och flera säljare har kvitton motsvarande en hel småbil för reparationer av luftfjädring så blir man en smula avskräckt.
av perhall
#1003358
Ja, luftfjädring kan bli riktigt dyrt. Men även övriga grejer inkl. att byta fyra vanliga stötdämpare + chassidetaljer. Ni känner säkert också nån som haft en 5-10 år gammal Q7, X5 eller XC90 med 20 000 mil och en massa krångel. Allt är ju 50-100% dyrare än till en vanlig bil, inkl. däck, bromsar och försäkring.../PH
av perhall
#1003470
Jag skulle nog ändå säga att även om man gör det själv gör delarna+mängden saker som kan gå sönder att en XC90 jfr m vanlig V70 och en Q7 jämfört med A6 2,0 FWD att det blir minst 50% dyrare med reparationer... och däck.. och försäkring...

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]