Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
#1002857
Hej alla,

Håller som bäst på att speca en XC90 inscription. Osium grey. D5.

I princip all utrustning: insellsafe pro, teknikpaket pro, klimatpaket med rattvärmare, taklucka panorama, Volvo on call samt tonade och laminerade rutor. Som ni förstår springer det lätt iväg till rätt mycket pengar.

Första tanke: hur mycket nytta kommer man ha av en kamera 360? Men den viktigaste frågan: luftfjädring eller inte? Inte bara "klart du ska ha det", vad gör det för egentlig skillnad?

Tack på förhand,

Peter
av Amli
#1002896
Klart du ska ha det! :wink:

Luftfjädring hade varit det absolut första jag klickat i vid köp av en XC90. Nu har jag inte kört en utan så jag kan inte säga skillnaden, men jag har kört flera andra bilar så skillnaden bör vara den samma även här.

Du får ett helt annan komfort. Bilen känns lugnare och stabilare i alla farter och sväljer gupp på ett annat sätt. Det blir inte lika studsigt så att säga. Med all den utrustning du ska ha så vågar jag påstå att just luftfjädringen är ett av tillvalen som tillför mest i känslan av premium när man kör bilen.

Sedan av praktiska anledningar så som bättre stabilitet med minskad luftmotstånd och bättre bränsleekonomi vid landsvägkörning. Möjligheten att höja karossen i terräng, även om det förmodligen oftast rör sig om max en snöfylld parkeringsplats :lol: Möjligheten att sänka bakpartiet för att underlätta i- och urlastning ur bagaget.

Vidare tror jag att det är ett tillval alla kommer att vilja att det finns vid beg.köp.

Som sagt, klart att du ska ha det.

När det gäller 360 kameran, såvida du inte kör mycket i trånga utrymmen såsom tajta parkeringsutrymmen i Stockholms innerstad så är det något jag tror man klarar sig fint utan. Men den fungerar dock väldigt bra.
Användarvisningsbild
av PärM
#1002936
För att hålla någon kontroll över kostaderna valde jag bort både luftfjädring och 360-kamera. Valde i stället detta (som landade på strax över 600 tkr efter rabatt):

• Volvo XC90 D5 AWD Inscription
• Läder Komfort Amber
• Ember svartmetallic
• Klimatpaket
• Intellisafe PRO
• Panoramaglastak
• P-assist halvautomatisk
• Backkamera
• Solgardin i bakdörrar
• Bälteskudde int. mitt bak
• El. barnsäkerhetslås
• Panelinlägg Linear Walnut
• Bärkassehållare i lastutr
• Eluttag 230V bak
• Volvo On Call
• Borttag emblem bakluckan
av lirsa
#1002951
Tack för svar!

Det dumma är att de demobilar som jag testat (D5 och T6) båda har luftfjädring.

Jag tänker att när jag ändå gör en så pass stor investering, så är det dumt att välja bort ngt som jag kommer ångra. Men trist att jag inte kan testa båda varianterna innan köp!

Mvh Peter
av JimmyK
#1002959
lirsa skrev:Hej alla,

Håller som bäst på att speca en XC90 inscription. Osium grey. D5.

I princip all utrustning: insellsafe pro, teknikpaket pro, klimatpaket med rattvärmare, taklucka panorama, Volvo on call samt tonade och laminerade rutor. Som ni förstår springer det lätt iväg till rätt mycket pengar.

Första tanke: hur mycket nytta kommer man ha av en kamera 360? Men den viktigaste frågan: luftfjädring eller inte? Inte bara "klart du ska ha det", vad gör det för egentlig skillnad?

Tack på förhand,

Peter
Då jag har lite problem med min nya xc90 så har jag haft en låne xc90 i en vecka samtidigt med min egna. Har då kunnat jämföra rätt bra. Min bil har inte luftfjädring men det har lånebilen. Har kört den ena bilen först och den andra sen och jämfört på så för att bilda mig en uppfattning. Jag känner ingen skillnad med luftfjädring och den vanliga fjädringen vid normalkörning. jag hade inte lagt till detta.
av xc2015
#1002971
Relevant är också om du köper privat eller som tjänstebil:

Privat skulle jag aldrig välja luftfjädring då det är något som absolut går sönder med tiden och är svindyrt/ohållbart att laga. Köp aldrig en begagnad bil med luftfjädring om det inte ingår lång garanti.

Är det en tjänstebil spelar det inte lika stor roll. Har ännu inte kört xc90 men det bör ju finnas en knapp där du väljer om den ska vara aktiv eller ej?
Kör du mycket i terräng, grusvägar eller allmänt dåliga vägar? landsväg eller stadskörning är skillnaden inte märkbar.
#1002995
Fast att säga att skillnaden inte är märkbar är enligt mig en lögn :wink:

Givetvis är det skillnad! Luftfjädring, 360-kamera och B&W är enligt mig självklara tillval. Har kört 700 mil hittills och komforten med luftfjädringen är underbar. Bilen sänker sig själv i motorvägsfart för att spara soppa. När man stänger av bilen sänker den sig mycket för att underlätta i/urstigning. Sen när man vill ha en lite mer underhållande bil så gör Dynamic-läget faktiskt XC90in underhållande att köra!
av Lövet
#1002996
Fast om han provkört båda och inte anser sig känna någon skillnad så är det väl knappast "lögn"?

För egen del som privatköpare som tittar på 2-4 år gamla bilar så kan jag också instämma i att jag aktivt skulle leta bil utan luftfjädring. Den låga tillförlitligheten jämfört med stålfjädring och de höga underhållskostnaderna gör det inte värt det. Om man letat efter begagnad Cayenne, Touareg eller Allroad vet man vad jag menar...
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]