Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#1003478
Var ett skämt... Kolla på länken så förstår du kanske vad jag menar.

Absolut är alla kostnaderna mycket högre på en SUV. Min tidigare X5 var dubbelt upp i både försäkring och skatt, drog 0,3l/milen mer osv. Däcken ska vi inte ens snacka om. Bak på min X5 satt 325/30 21... Jag är glad att jag aldrig hann behöva byta dem.
av Mwi
#1003482
Tja köper man en ny XC90 så tror jag inte kostnaden för eventuella reparationer av luftfjädring spräcker kalkylen, helt klart ett skönt tillbehör. Däremot kan det bli dyrt för den som köper en begagnad bil men det är ju ett annat problem, som inte drabbar nybilsköparen speciellt hårt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1016660
MartinS skrev:Allt är dyrt att laga men allt går inte sönder..... Man kan ju inte förutsätta att allt skall gå sönder.
Jo, förr eller senare går allt sönder. Och då kan man förutsätta att det är dyrt att laga, nästan oavsett vad det är. Men lite roligt ska man ha under tiden.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1016677
apersson850 skrev:
MartinS skrev:Allt är dyrt att laga men allt går inte sönder..... Man kan ju inte förutsätta att allt skall gå sönder.
Jo, förr eller senare går allt sönder. Och då kan man förutsätta att det är dyrt att laga, nästan oavsett vad det är. Men lite roligt ska man ha under tiden.
Under en bils livstid går inte allt sönder.
av Lövet
#1016741
Det säger sig själv att ett system med pumpar, givare och luftbälgar är dyrare att laga än en metallbit som snurrats till en spiral dock
av Amli
#1016789
Det är nog ingen som påstår att det inte är dyrare att laga en trasig luftfjädring. Bara att man inte ska förutsätta att saker går sönder hela tiden.

Jag skulle som sagt aldrig köpt en XC90 utan luftfjädring. Jag resonerar att jag vill ha bilen så bra som den kan vara/har råd med och då är luftfjädring i biltypen givet. Men då jag aldrig har en bil mer än 3 år har jag full förståelse för dem som är oroliga att det kan bli ett kostsamt bekymmer i framtiden.
Men att bilen blir klart trevligare att köra med luftfjädring kan omöjligt någon ifrågasätta. Sedan om det är värt den extra kostnaden är en annan sak som är upp till var och en att bedöma.
av Hedin88
#1245676
Köp en annan bil.
Kör själv xc90 D5 inscription med allt utom massage stolar. Och fy fan vilket skrot ska sälja den så fort jag får ut den från verkstaden. Varit problem hela tiden kannske inte så stora saker men nått hela tiden. Och det är inte ok på en bil för 800k... Alltifrån vindrutetorkare, spolarvätska, elektronik, och nu missljud i luftfjädring så åker på att byta den 27tusen går det lös på och inte en enda krona i goodwill från Volvo. Och överlag dåligt fått lägga ut 5000 på övriga saker som givare till spolarvätska mm som Volvo inte tagit.

Men efter mycket tjat tog Volvo i alla fall och stod för luftfjädringen så det var ju bra.

Men jag kommer aldrig att köpa en Volvo igen tyvärr. Den har bra utseende och säker samt massa fina funktioner men det är fan bara skräp. Köp nått tyskt istället 100k dyrare men värt varenda krona.
Senast redigerad av 1 Hedin88, redigerad totalt 0 gånger.
#1245698

Hedin88 skrev:Köp en annan bil.
Kör själv xc90 D5 inscription med allt utom massage stolar. Och fy fan vilket skrot ska sälja den så fort jag får ut den från verkstaden. Varit problem hela tiden kannske inte så stora saker men nått hela tiden. Och det är inte ok på en bil för 800k... Alltifrån vindrutetorkare, spolarvätska, elektronik, och nu missljud i luftfjädring så åker på att byta den 27tusen går det lös på och inte en enda krona i goodwill från Volvo. Och överlag dåligt fått lägga ut 5000 på övriga saker som givare till spolarvätska mm som Volvo inte tagit.

Så jag kommer aldrig att köpa en Volvo igen tyvärr. Den har bra utseende och säker samt massa fina funktioner men det är fan bara skräp. Köp nått tyskt istället 100k dyrare men värt varenda krona.
Köp en tysk istället då så är väl problemet löst, enkel matematik..!
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns län[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]