Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
#998317
I min xc60 spelade jag ofta låtar från specifika mappar på usbminnet. Dett verkar inte gå i xc90? Inte hittar jag att man kan spela upp eller skapa spellistor heller. Hade gärna sett att man kunde välja mapp, alternativt skapa spellistor.

Nån som hittat på om det går?
Användarvisningsbild
av sura56
#998330
Jag har flera mappar med olika artister, välj att sortera "album".
Spellistor vet jag inte om det går, inget jag tänkt på.
Användarvisningsbild
av GustavB
#998340
Tyvärr ärj ju inte album samma sak som mapp....
av lirche
#1087363
bumpar denna, har även jag önskemål med att kunna öppna upp i mappar som jag skapat? Någon i forumet som fått det att fungerar eller finns det andra lösningar som gör att man kan skapa sina listor?
Användarvisningsbild
av sura56
#1126212
Jag har exprimenterat lite med att få till det med att ha flera mappar med musik på ett USB minne
och kunna se mapparna i displayen i bilen.
Man får använda ett ID TAG program först och ändra lite i taggarna

Gjorde ett litet exempel

USB med 3 Mappar: Mapp1 (1låt),Mapp2 (2låtar),Mapp3 (3låtar).
Bild
—————————————————————————————————————————————————
I bilen sorterar jag på ”Album”, då ser jag 3 mappar.
Bild
—————————————————————————————————————————————————
Klickar jag på ”Mapp3” ser jag låtarna som ligger i ”Mapp3”
Alla låtar i en mapp måste ha samma artistnamn för att det skall visas som t.ex. ”Mapp3”
Det får man ändra i ett ID Tag program.
Bild
—————————————————————————————————————————————————
I mitt exempel heter alla artister i ”Mapp3” Blandat3
Så i huvudmenyn ser man inte artistnamnet utan bara låttiteln, men det kan jag leva med.
Bild
—————————————————————————————————————————————————
Så här ser det ut i ID TAG programmet
OBS ”Artist” och ”Artistalbum” måste vara samma som mapparna på USB där låtarna ligger.
Bild
—————————————————————————————————————————————————
Hoppas jag kunde förklara så någon förstår :roll: :roll:
av zweistein
#1126248
Finns det möjlighet till slumpmässig spelning av tex artister eller album eller låtar som ligger på USB-minnet? Har inte kunnat hitta detta. Har funnits på tidigare bilar jag haft som BMW och SAAB
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1126274
Testade också lite i bilen jag lånade...varför är det så krångligt?
Måste finnas ett enklare sätt att kunna spela upp (sortera) mappar med blandade artister etc.
av zweistein
#1126923
Har nu tittat lite närmare på hur man får det hela att funka någorlunda.
Har fyllt ett 64Gb USB-minne med musik där mapparna innehåller artistens namn. Mapparna härunder består av artistens album som är med på Usb-minnet och innehåller även jpg-bilder på omslag till cd'n, döpt till cover/back. Samtliga musikfiler är i FLAC-format med taggar om innehållet och är skapade som enskilda filer för varje låt/musikstycke. (Musikspelaren klarar uppenbarligen inte att läsa CUE-filer varför uppdelning till varje låt måste göras) Programmet Foobar2000 har använts för att rippa cdskivor och generera FLAC-filer. I Musikspelaren i Volvon kan man nu välja att spela artist, albumen och låtar sorteras i bokstavsordning och man kan även välja efter genre dvs pop,jazz osv.

Lösningen på slumpmässig spelning var att åter igen använda Foobar2000 och genom att läsa igenom hela USB-minnet och skapa en spellista som sparades på usb-minnet som m3u8 fil med valbart filnamn. Första gången tar det en bra stund innan spelaren läst in spellistan. Du kan sedan blanda låtarna i spelaren genom att välja de korslagda pilarna när du skall spela upp dem. Vid användning av den skapade spellistan eller vid val av album eller artist visas tyvärr inte alla skivomslag som ligger i de olika albummapparna. Bilderna skall istället ingå som taggar på varje låt. Om man däremot har Gracenote aktiverat så skall skivomslagen läsas ner och visas automatiskt. Eftersom jag inte ännu installerat något SIM-kort får vi avvakta och se hur det funkar

Det har ju diskuterats om kvaliteten på ljudanläggning i V/S90 var bra och nu när jag lyssnat på den är jag är mycket nöjd och därför riktigt belåten med hänsyn till att jag avstod att satsa ytterligare >30 tusen för att digitalt simulera en konsertsal.
Senast redigerad av 1 zweistein, redigerad totalt 0 gånger.
av micke1967
#1127126
Hejsan
Borde det inte gå att använda "Genre" kolumnen?
Dvs tagga allt material till A,B,C,D osv...varpå man hittar artist klickar på denna och kommer ner i artistens album?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]