Sida 1 av 2
D4 vs D5
Postat: fre 17 jul 2015, 14:27
av NorskDrive
Har idag bestillt en ny Xc90 D4 Awd Inscription.
Hadde en D5 demobil hjemme i går, og både jeg og kona ble helt vill.
Dette var en god bil, og ett stort løft opp fra vår 2013 Xc70.
Bestillte en D4 istedet for D5, er jo 50000 NOK i prisforskjell.
Brukte heller de ekstra pengene på luftfjæring,panorama,Premium sound osv.
Men har D4 kun 400 nm? Selger mente både D4 og D5 har 470 nm.
Er det nedsatt hengervekt på D4?
Og hvordan er 190 hk i en slik bil?
Ble positivt overrasket over D5 vi lånte. Går bedre den enn Xc70 D5 med 215 hk..
Litt typisk 4-sylindret diesel lyd utvendig, men innvendig helt stille.
Noen tanker om 4-soners klima? Dumt å ikke ta slikt også med i bestillingen?
Re: D4 vs D5
Postat: fre 17 jul 2015, 15:35
av svergie2
Räkna inte med 470 nm i D4, någon valuta måste man få för 50 000 :D
Åker ni ofta fyra st kan det väl vara värt med 4-zonsklimat. Antar att du har valt till intellisafe?
Re: D4 vs D5
Postat: fre 17 jul 2015, 19:05
av ehaugsb
VI bestilte for ca en måned siden en D4 AWD R design. Den ene selgeren mente det var 430 nm i D4, men når de bladde i litt papirer fant de ut at det er 400 nm. VI har også prøvd en D5, og akkurat som du skriver så var vi positivt overrasket over den. Får håpe det ikke er alt for stor forskjell ned til en D4. Uansett tror jeg at vi har mer glede av å bruke de 50000 på utstyr.
Når får dere bilen levert? Vår forhandler hadde satt fem D4 AWD i bestilling for en tid tilbake, og vi fikk en av disse bilene. Bilen skal produseres i uke 48, og levering til oss er beregnet til 21. desember.
Re: D4 vs D5
Postat: lör 18 jul 2015, 10:38
av V60D5AWDPolestar
Angående vrid och effekt så kommer det säker motoroptimering till D5 effekt.
Grattis till köpet!
Re: D4 vs D5
Postat: lör 18 jul 2015, 11:17
av s6025t
Polestar till D4 VEA finns redan till vissa bilar tyvärr tar det oftast 1år innan Volvo/Polestar släpper trimmet till senaste årsmodellen 2016 som XC90 är men det finns till 2015 till andra Volvomodeller med D4 VEA
Det skiljer mer än mjukvara på D4 o D5 VEA (andra turbos) så D5 har ett effektövertag även efter polestar på D4 den ger MAX 440NM D5 original ger 470NM
Antagligen ger Polestar till D5 VEA ytterligare effekt o vrid när det släpps
http://www.polestar.com/se/product/v60- ... omat-2015/
Re: D4 vs D5
Postat: lör 18 jul 2015, 12:12
av XC90_Executive
Polestar går inte till norska bilar.
Men Heico har en optimering som ger 250hk/550Nm. Är det ingen annan skillnad än mjukvara mellan D4 och D5 så borde det funkar i D4 awd också. Tror inte att den (bl.a) norska versionen D4 awd som ger lägre effekt för skattelättnad är samma som D4 fwd, utan det lär vara en D5 awd fast med annan mjukvara bara.
Re: D4 vs D5
Postat: lör 18 jul 2015, 13:01
av bjornw
Någon som vet när D4 kommer lanseras i XC90 i Sverige?
Så bra som den säljer lär de inte ha någon brådska att lansera billigare varianter, kan man misstänka.
Re: D4 vs D5
Postat: lör 18 jul 2015, 14:18
av s6025t
XC90_Executive skrev:Polestar går inte till norska bilar.
Men Heico har en optimering som ger 250hk/550Nm. Är det ingen annan skillnad än mjukvara mellan D4 och D5 så borde det funkar i D4 awd också. Tror inte att den (bl.a) norska versionen D4 awd som ger lägre effekt för skattelättnad är samma som D4 fwd, utan det lär vara en D5 awd fast med annan mjukvara bara.
Det är visst skillnad på hårdvaran i D4 o D5 i nya VEA motorerna som sitter i nya XC90. D5 har dubbla turbo med VNT D4 har dubbla men saknar saknar VNT
Heico till D4 ger 220hk
http://www.heicosportiv.de/modelle/aktu ... detail=546
http://www.motor-talk.de/bilder/technis ... 41653.html
http://www.fastmotoring.com/wp-content/ ... -Turbo.jpg
Re: D4 vs D5
Postat: lör 18 jul 2015, 14:28
av XC90_Executive
Absolut, på D4 fwd och D5. Men jag tror att D4 awd är en D5 awd med annan mjukvara.
Re: D4 vs D5
Postat: lör 18 jul 2015, 20:56
av Linqid
bjornw skrev:Någon som vet när D4 kommer lanseras i XC90 i Sverige?
Så bra som den säljer lär de inte ha någon brådska att lansera billigare varianter, kan man misstänka.
Nä, att lansera svagare varianter nu känns ju aningen dumt med tanke på väntetiderna. Så länge orderingången är fortsatt lika hög är det ju lika bra att kränga så dyrt som möjligt.