Sida 1 av 1

Säkerhetsbälte åtdraget

Postat: fre 03 jul 2015, 17:26
av Olle.H
Har en järnvägsövergång några km från hemmet där det blir ett rejält gupp. Kör man över 120 så "hoppar" bilen. Provade med XC90:n idag och var väl uppe i strax över 100. Inget hopp men däremot drogs säkerhetsbältet åt kraftigt. Satt verkligen stadigt i sätet. Blev väldigt överraskad av detta! Ingen annan varning eller signal från bilen vad jag kunde se!

Re: Säkerhetsbälte åtdraget

Postat: fre 03 jul 2015, 18:09
av svergie2
Olle.H skrev:Har en järnvägsövergång några km från hemmet där det blir ett rejält gupp. Kör man över 120 så "hoppar" bilen. Provade med XC90:n idag och var väl uppe i strax över 100. Inget hopp men däremot drogs säkerhetsbältet åt kraftigt. Satt verkligen stadigt i sätet. Blev väldigt överraskad av detta! Ingen annan varning eller signal från bilen vad jag kunde se!
Bältessträckaren som aktiverades :) Aktiveras strax innan krockkuddarna aktiveras på bilar med pyroteknisk sträckte, eftersom den bara fungerar en gång. I XC90 har man elektriska sträckare som kan aktiveras hur många gånger som helst. Tror att rutorna och takluckan hade vevats upp samtidigt om du hade haft dom nere :)

Re: Säkerhetsbälte åtdraget

Postat: fre 03 jul 2015, 22:13
av crumpets
Det var ju lite hojtande om att XC90 hade ett grymt skydd mot att rulla just pga såna här grejer. Man skulle sugas ner i sätet och inte slå i tak m.m.
Vågar jag säga att du kanske borde köra lite varligare om du lyckas med en flygfärd med en 2,5 tons best? :lol:

Säkerhetsbälte åtdraget

Postat: lör 04 jul 2015, 07:20
av Olle.H
Men ingen av mina andra bilar lyfter förrän jag kommer upp i 120. Och här var det ju som sagt bara drygt 100 och absolut ingen flygfärd alls. Bara en liten omkramning som oväntad effekt... Undrar vad som hade hänt om jag provat med 120. Tror jag avstår från att försöka!

Re: Säkerhetsbälte åtdraget

Postat: lör 04 jul 2015, 11:17
av svergie2
Olle.H skrev:Men ingen av mina andra bilar lyfter förrän jag kommer upp i 120. Och här var det ju som sagt bara drygt 100 och absolut ingen flygfärd alls. Bara en liten omkramning som oväntad effekt... Undrar vad som hade hänt om jag provat med 120. Tror jag avstår från att försöka!
Den drar åt bältet just in case så att säga. Inget att vara orolig över, det ska fungera såhär :)

Re: Säkerhetsbälte åtdraget

Postat: mån 06 jul 2015, 14:50
av MartinS
Vore ju grymt om det kom i S/V60 Polestar så det kunder aktiveras genom en knapp eller i en meny. Man kan aldrig sitta nog fast om man skall åka fort på riktigt (läs bana etc.).

/Martin

Re: Säkerhetsbälte åtdraget

Postat: tis 07 jul 2015, 03:43
av JensAxel
Verkar som att bilen funkar som den ska, ev lite överkänslig. Såhär står det i instruktionsboken: "Bältesförsträckaren samverkar och kan aktiveras i samband med de aktiva säkerhetssystemen City Safety och Rear Collision Warning. Vid kritiska situationer så som panikbroms, kraftig undanmanöver, avkörning (t.ex. att bilen rullar ner i ett dike, lyfter från marken eller slår emot något i terrängen), sladd eller risk för kollision, kan säkerhetsbältet sträckas av bältesförsträckarens elmotor."

Re: Säkerhetsbälte åtdraget

Postat: tis 07 jul 2015, 07:29
av Olle.H
Ja, lite överkänslig. Men nu vet jag ungefär var gränsen går...!