Sida 1 av 1

Tekniken i T8

Postat: mån 08 dec 2014, 13:02
av V9097
Idag kom en pressrelease från Volvo om tekniken i XC90 T8, finns att läsa bland annat på AMS:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... lir-59-gkm

Det jag inte förstår är om förbränninsmotor, elmotorn vid bakaxeln och startgenerator (kallad CISG) kan leverera efekt samtidigt alla tre? Eller kan bara en av de elektriska enheterna ge kräm åt gången?

Re: Tekniken i T8

Postat: mån 08 dec 2014, 14:14
av crumpets
Den motorn används såvitt jag förstår bara som startmotor. Min tolkning är att den är fysiskt inkopplad till motorn hela tiden och används som generator som vanligt, men att du slipper startmotor i den traditionella bemärkelsen, för denna motor/generator drar igång motorn istället. Har testat det konceptet i tunga fordon och det är en otroligt mjuk tyst och vibrationslös uppstart som det ger. Borta är crankljud och elände som en traditionell startmotor tillför.

Re: Tekniken i T8

Postat: mån 08 dec 2014, 15:08
av V9097
Det verkar stämma, så här står det när jag läste lite mer noggrannt

"Drivlinan är inte komplett med enbart elmotor, batteri och förbränningsmotor. Den kompletteras även av en startgenerator (CISG) på 34 kilowatt som fungerar som en booster med 150 newtonmeter ökat vridmoment samtidigt som den har som uppgift att göra övergången mellan elmotor- och förbränningsmotordrift obemärkt."

Hoppas det finns några T8-or hos handlarna för provkörning när tiden är inne :-)-)