Sida 72 av 114

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: tis 17 apr 2018, 18:26
av Spid3r
Robbi skrev: tis 17 apr 2018, 12:34 Hur går det med allas bilar? Min har blivit coolugn efter byte av drivaxlar och nya vinterdäck, Michelin dubbfria. Nu fick jag på mina Michelin sommardäck och den är nu ännu bättre än innan drivaxelbytet. Nu är den plötsligt inte ens särskilt vägkänslig så jag tror definitivt att glapp i styrleder eller något där orsak till mångas problem.
Jag har fortsatta problem, nu med mina 20" Pirellis är värre än med 18" Michelin vinterhjul.
Volvo har provkört, fick ingen konkret utlåtande från killen som provkörde.
Nu nästa planerade åtgärd är byte till Michelin däck.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: tis 17 apr 2018, 22:38
av Hagge310
Jag fick två nya Continental dubbfria då de låg utanför toleransen på ovalitet vid belastning. Det hjälpte nästan helt, knappt kännbara vibrationer efter det enligt mig som är super petig, inga andra kompisar eller mekare känner något alls så jag avslutade klagandet. Kommer byta till Michelin dubbfria när det blir dax att byta vinterdäck. Jag har aldrig haft problem med sommardäcken(Michelin).

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk


Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: ons 18 apr 2018, 07:30
av Paglar
Jag har kört utan vibrationer hela vintern på Continental IceContact 2, 245/45-18.
När jag fick bytt tillbaka till sommardäcken Pirelli P Zero 245/45-18, så är vibrationerna tillbaka men lite annorlunda.
På förarplats upplever jag lite mindre vibrationer än jag kom ihåg medans min kollega som åker med till jobbet ibland tycker att vibrationerna ökat.
Det kan ju bero på att hjulen har hamnat i en annan position än tidigare.
Dessutom så har jag fått typiska obalansvibrationer i ratten vid 125-130 km/h som jag inte hade tidigare.
Det verkar som det är däck och obalans som är problemet på min bil, bilen skall in på verkstad i maj så får vi se.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: ons 18 apr 2018, 09:08
av grillchips
Nu har jag hunnit rasta bilen i lite högre hastigheter (120km/h och upp) och upptäcker ännu inte några vibrationer. Det var däremot en sträcka på enstaka mil och i helgen ska vi söderut så då kommer det riktiga testet. Fingers crossed att mina 19" Michelin PS4 sköter sig.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: ons 18 apr 2018, 10:02
av Nystrom7
Kommer säkert funka bra, min upplever jag som att den nästan blir stadigare och stadigare ju fortare det går. Tråkigt detta för dom drabbade men det måste Volvo lösa när det finns bilar som är bra

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: ons 18 apr 2018, 10:45
av lennarte
Är bilen inte framhjulsdriven så balanserade vi "förr i tiden" hjulen monterade på bilen när det var problem. Då får man med e.v obalans i bromsskivan. Det funkar ju inte på drivande hjul så dessa maskiner är nog ute ur marknaden idag
Rent generellt är det så att känner man vibrationer i ratten är det obalans i framdäcken och känner man det i sätena är det obalans i bakdäcken. Sedan spelar ju drivaxlar också med i bilden, om en drivaxel fram inte är 100 så kan det "slå igenom" med (ibland kraftiga) vibrationer i ratten. Och eftersom det idag sitter samma typ av drivaxlar bak också så är det nog samma sak där. Sedan är ju 4-hjulsdriften en sak som också ställer till det (som "volvoB20" skrev i början). Förr i tiden (innan Haldex och liknande) var det ju en mekanisk koppling med spak (fanns elektrisk också, Jeep hade vakuumstyrt) för man kunde inte köra med drivning både fram och bak (utan differential) utan att något gick sönder i förtid.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: ons 18 apr 2018, 20:19
av Robbi
Jag tror också det handlar om däck många fall. Michelin verkar ha jämn kvalitet och de flesta rullar bra med dessa. I enstaka fall kan drivaxlar vara problemet, mina byttes men jag märkte inte av glappet med mina Michelin sommardäck.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: tor 19 apr 2018, 08:17
av lennarte
För att återkoppla till vad "VolvoB20" skrev igen, det kan ju vara något fel på Haldexkopplingen så den "ligger på" för mycket. Min erfarenhet (ej nyare Volvo 4x4) är att om det driver både fram och bak (på asfalt) utan differential mellan så märks det i bilen.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: tor 19 apr 2018, 09:34
av fosho
Uppdatering efter ytterligare några mil med de nya 20" fälgarna och vibrationerna är tillbaka i full kraft, nästa tydligare nu än tidigare. Varför det knappt kändes de första milen fattar jag inte men de har klart kommit tillbaka...

Har själv kört med Michelin Latitude 3, Pirelli Ice Zero och nu Landsail 588 och det är ingen skillnad mellan däcken öht.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: fre 20 apr 2018, 09:13
av sweborn
Minns att mina Volvos ofta var lena och fina i några mil efter olika typer av åtgärder innan vibben kom.

Nu blir det spännande att se om nya V60 följer Volvos numera anrika vibb-arkitektur eller inte.