Sida 4 av 7

Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: fre 26 okt 2018, 14:48
av beachman
Jag beställde min V90 CC med Calix MoK - Värmare, batteriladdare och inbyggd Timer

https://www.calix.se/produkter/calix-timer

Timern kopplas in efter batteriladdaren och du kan då underhållsladda batteriet kontinuerligt utan att MoK - Värmaren går igång.

Timern är enkel att eftermontera om du har Calix MoK då du bara byter ut grenuttaget mellan motor och kupe -Värmare mot timern istället

Timern styrs med blåtand via app på Mobilen, så inget abonnemang behövs, men du måste vara i närheten av bilen för att ändra timer-tid.

Skönt att slippa externa Timers dessutom, och du kan lägga in veckoscheman :-)

Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: fre 26 okt 2018, 15:18
av LJN
Nu när vi diskuterar extra laddare med mera, att man ansluter laddarens + via pluspol i motorrummet är väl självklart. Men, jord/minus på laddaren får väl inte anslutas mot jordstiftet eller? På andra Volvobilar så får/ska inte ansluta jord mot batteri jordpol då det kan störa batteriövervakningen. Gäller samma för V90?

Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: fre 26 okt 2018, 16:32
av Xanthopteryx
Du skall aldrig ansluta på batteriet då det kan förstöra elektroniken.

Som du säger, anslut till + i motorrummet och så till lämplig jord, där det finns en pinne som är utmärkt för minus. Sitter till höger en bit ifrån pluspinnen om jag minns rätt.

Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: fre 26 okt 2018, 19:13
av LJN
Är du säker på att det jordstiftet inte har direktkontakt med batteriets jordpol via kabel?

Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: fre 26 okt 2018, 19:40
av Xanthopteryx
Det aktuella stiftet är det som skall användas, tillsammans med den röde pinnen.
Om du tvivlar så kan du alltid kika i manualen. ;-)
imge4a81adcf925ce71c0a801521efcadae_1_--_--_VOICEpnghigh.jpg
imge4a81adcf925ce71c0a801521efcadae_1_--_--_VOICEpnghigh.jpg (74.74 KiB) Visad 604 gånger

Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: fre 26 okt 2018, 19:52
av Malmstroem
Under det år jag haft min XC90 så har jag använt ovanstående två pinnar vid varje laddning utan några som helst problem.

Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: fre 26 okt 2018, 20:03
av LJN
Japp, läste nu att elsystem är enpoligt med chassi och motor som jordledare :-)

Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: mån 29 okt 2018, 12:02
av rogsme
Passade på att undehållsladda batteriet (med CTEK MXS 5.0) under gårdagen. Tillsynes fungerade laddningen som den skulle, trots det vägrade den att starta värmaren i morse p.g.a. för låg batterikapacitet. Frågan är om systemet över huvud taget "mäter" batterikapacitet eller om den bara går på körprofil i förhållande till användning av värmare?

Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: mån 29 okt 2018, 12:17
av Nystrom7
Laddade min igår och värmare fungerade perfekt idag när det var 7-8 minus. Måste vara batterispänningen den går på.

Skickat från min Pixel via Tapatalk


Re: Batteriet laddar ur hela tiden - ska man inte kunna köra korta sträckor och låta bilen vila länge?

Postat: mån 29 okt 2018, 12:19
av volvoamatören
Finns det inget sätt att se batterispänningen, som förare? Tänker i infotainmentsystemet. Det borde de införa annars, tycker jag. M t p alla dessa problem som Volvo har med batterier som laddas ur.