Sida 11 av 27

Re: Sänkning av V90

Postat: tis 06 feb 2018, 19:23
av HitTheRoadJack
Ja du har ju rätt, de sk Spring Pads är olika tjocka. Jag kollar vidare med framfjädern men kan inte tro de glömt demontera transportskruvar (lik en tvättmaskin) eller liknande.

Re: Sänkning av V90

Postat: tis 06 feb 2018, 19:26
av Fisch
Detta var just anledningen till att jag valde luftfjädring på baksxeln. Nu har jag förvissa en CC, problemet kanske inte existerar där på förresten?

Re: Sänkning av V90

Postat: tis 06 feb 2018, 19:47
av AndS
Fisch skrev:Detta var just anledningen till att jag valde luftfjädring på baksxeln. Nu har jag förvissa en CC, problemet kanske inte existerar där på förresten?
Skillnaderna finns även på CC men då den är högre och att den har svarta skärmkanter så uppfattar vi det inte. Däremot på V90 och speciellt sänkt R-modell så får man tydligare referenser mellan skärmkant och däck. Vet att vi mätt och diskuterat det tidigare och där jag på vår CC har ungefär samma skillnader mellan fram och bak, men du uppfattar inte den som baktung. Har funnits sedan V90 kom 2016 och diskuterats hela 2017 :wink:

Re: Sänkning av V90

Postat: tis 06 feb 2018, 20:03
av Fisch
Otroligt. Volvo får väl sätta luftfjädring som standard iaf på CC modeller.

Re: Sänkning av V90

Postat: ons 07 feb 2018, 06:34
av AndS
Fisch skrev:Otroligt. Volvo får väl sätta luftfjädring som standard iaf på CC modeller.
Varför det, förklara? Mät på din bil så finns skillnaden, det ska vara så.
Förstår inte diskussionen riktigt, det är ju bara att titta på bilarna.
När vi beställde vår CC i november 2016 så var vi först inne på en vanlig V90 med AWD, men valde en CC då vi tyckte att den vanliga var för låg för vår användning och även att vi inte gillade det lite baktunga utseendet.
Var ju bara att kolla på de bilar som fanns på vägarna och i bilhallen.
Känns som några köper en bil utan kolla vad man beställt (eget citat från 6-9 månader sedan då samma fråga diskuterades) :wink:

Re: Sänkning av V90

Postat: ons 07 feb 2018, 07:24
av Siqqe
AndS skrev:
Fisch skrev:Otroligt. Volvo får väl sätta luftfjädring som standard iaf på CC modeller.
Varför det, förklara? Mät på din bil så finns skillnaden, det ska vara så.
Förstår inte diskussionen riktigt, det är ju bara att titta på bilarna.
När vi beställde vår CC i november 2016 så var vi först inne på en vanlig V90 med AWD, men valde en CC då vi tyckte att den vanliga var för låg för vår användning och även att vi inte gillade det lite baktunga utseendet.
Var ju bara att kolla på de bilar som fanns på vägarna och i bilhallen.
Känns som några köper en bil utan kolla vad man beställt (eget citat från 6-9 månader sedan då samma fråga diskuterades) :wink:
Men det kan väl inte vara meningen att det ska skilja så pass mycket från bil till bil?

Re: Sänkning av V90

Postat: ons 07 feb 2018, 08:56
av PeterA
Siqqe skrev:
AndS skrev:
Fisch skrev:Otroligt. Volvo får väl sätta luftfjädring som standard iaf på CC modeller.
Varför det, förklara? Mät på din bil så finns skillnaden, det ska vara så.
Förstår inte diskussionen riktigt, det är ju bara att titta på bilarna.
När vi beställde vår CC i november 2016 så var vi först inne på en vanlig V90 med AWD, men valde en CC då vi tyckte att den vanliga var för låg för vår användning och även att vi inte gillade det lite baktunga utseendet.
Var ju bara att kolla på de bilar som fanns på vägarna och i bilhallen.
Känns som några köper en bil utan kolla vad man beställt (eget citat från 6-9 månader sedan då samma fråga diskuterades) :wink:
Men det kan väl inte vara meningen att det ska skilja så pass mycket från bil till bil?
Precis Siqqe Volvo har dokument där mått från nav till skärmkant står.
På dessa mått har de lagt en toleransnivå på +-10mm i möjlig avvikelse vilket innebär att de önskar fjädringen på bilen skall se ut och verka på ett specifikt sett.

Min bil plus flera andra här i tråden avviker stort från dessa värden och åtgärd behöver utföras.





Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Sänkning av V90

Postat: ons 07 feb 2018, 09:41
av HitTheRoadJack
Det är väl bra för Volvo med lite petnissar som synar vad de levererar :-)

Re: Sänkning av V90

Postat: ons 07 feb 2018, 20:05
av AndS
Du skriver toleransnivå på t.ex. +- 10mm.
Om vi tänker oss 37cm fram och 38cm bak som referensmått, med +- 10mm.
Då kan bilen fram vara 36 cm och bak 39cm, dvs skillnaden mellan fram och bak blir 3cm.
Och alla bara mäter utan att fundera på hur ögat/hjärnan tolkar vad det ser utifrån hjulhusets utformning, en sänkt bil och stora fälgar blir det synligare då en referens är fälgkant till skärmkant. Tar du sedan CC-modellen och lägger till de svarta plastdelarna runt skärmkant och originalfälg så blir det större "svart" avstånd som uppfattas.
Så fundera lite till :wink:

Re: Sänkning av V90

Postat: ons 07 feb 2018, 22:12
av Fisch
En V90 ska absolut inte se baktung ut, ser i mina ögon riktigt illa ut! Speciellt svarta D3or med enkelt utblås och standard fälgar. Men vad vet jag, kanske Volvo lät en Trans am super duty 1974 stå modell i profil.