Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Du är välkommen till Malmö 😀
Har för mig intera i skogås har hunter roadforcemaskin , lite längre än 5 mil dock :-)
Har oxå lite vibrationer med goodyear på våran äldre v90 my18. De rullar nog 1 sommar till sen blir det inga mer good year. 8-)
Har haft samma problem med min CC med vibrationer.Demonterat drivaxlar,kardan ,bytt däck,bytt fälgar,tape på navet så det vart 100,korsdragit med stigande moment mm mm.Inget utav detta löste problemen tyvärr.Har egen balanceringsmaskin så kan laborera lite,har istället för en vanlig kona en special kona som blir markant bättre centrerat
https://www.mototechnik.pl/zestaw-duoex ... -005-p6068

Lösningen för mig var följande:
Sänk luftrycket något,ut å kör i ca 30min.Därefter lyfts bilen rätt omgående så inte bilen står å trycker på däcken.
Därefter en noga balancering,problemet helt borta.
Ska hjulen transporteras iväg för balancering så låt dom ligga ner,inte stående.

Samt givetvis rengjorda ytor på fälg å navet på bilen. Å speciellt navet på fälgen INNAN balancering.
Inga problem efter detta.
Har haft samma problem med min CC med vibrationer.Demonterat drivaxlar,kardan ,bytt däck,bytt fälgar,tape på navet så det vart 100,korsdragit med stigande moment mm mm.Inget utav detta löste problemen tyvärr.Har egen balanceringsmaskin så kan laborera lite,har istället för en vanlig kona en special kona som blir markant bättre centrerat
https://www.mototechnik.pl/zestaw-duoex ... -005-p6068

Lösningen för mig var följande:
Sänk luftrycket något,ut å kör i ca 30min.Därefter lyfts bilen rätt omgående så inte bilen står å trycker på däcken.
Därefter en noga balancering,problemet helt borta.
Ska hjulen transporteras iväg för balancering så låt dom ligga ner,inte stående.

Samt givetvis rengjorda ytor på fälg å navet på bilen. Å speciellt navet på fälgen INNAN balancering.
Inga problem efter detta.
Jag har också kollat på Duo Expert konorna. Vad får du för uppspänningsvariaton med dom jämfört med vanlig kona?
Ja det skiljer nog max 3gram,betydligt bättre mao.
Men det löste inte vibrationerna,utan varmköra däcken å snabbt upp,inga problem därefter.
Sedan så spänner jag upp hjulet i balanceraren med ventilen kl 12. Å monterar hjulet med ventilen kl 12 på bilen för att få bästa förutsättningarna.
erbe skrev: Idag, 12:37 Sedan så spänner jag upp hjulet i balanceraren med ventilen kl 12. Å monterar hjulet med ventilen kl 12 på bilen för att få bästa förutsättningarna.
Eftersom du varmkör så vill du alltså inte ha ståplattor på däcken när du balanserar?

Det mesta du skriver låter rimligt och logiskt, men jag förstår inte att du monterar hjulen på bilen med ventilen kl12? Det räcker ju med en kurva så har läget mot övriga däck ändras, eller är det något jag inte fattar?

Helt klart verkar det ju som att många har dåliga erfarenheter av däckfirmor, såpass att man köper maskiner själv istället. Troligtvis har ju många även fått köpa nya däck pga balanserares okunskaper och ovilja.
Ganska likt det jag också upplevt nu med andra ord.
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Hej! Tack för snabbt svar. Har en lödsta[…]