Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denver
#1604106
Hej, min t6 -25 som köptes ny i december levererades med 245x18 dubbdäck och 255x19 sommardäck. ( inte monterade än ) .
Tycker det är onödigt breda däck, smalare med högre profil ger bättre komfort.
Är 245x18 det smalaste som är tillåtet?
Är det värt besväret att byta mina 255x19 till 245x18 ?
av UnleashFusion
#1604108
Denver skrev: tis 11 mar 2025, 20:12 Hej, min t6 -25 som köptes ny i december levererades med 245x18 dubbdäck och 255x19 sommardäck. ( inte monterade än ) .
Tycker det är onödigt breda däck, smalare med högre profil ger bättre komfort.
Är 245x18 det smalaste som är tillåtet?
Är det värt besväret att byta mina 255x19 till 245x18 ?
255/40-19 är standard men du kan gå ner till 225/45-19 (då får du högre profil men smalare däck), eventuellt funkar även 235/45, 245/40

och ja du kommer nog inte få på 17" på din T6a(kan inte tänka mig att det kommer fungera pga. stora bromsok)

gällande 18" 245/45-18 (standard) men du kan välja:
225/50 , 235/50 och 225/55.
av XC60Recharge
#1604129
Problemet ligger väl i att hitta däck som klarar av bilens vikt däcken ska ha ett lastindex på minst 104 smalare däck klarar mindre vikt det är en anledning till att nyare tyngre el/hybrid bilar har bredare däck.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1604143
Precis som varje gång en däckbredd på 255 på en 8” bred fälg diskuteras, bör det likväl nämnas att en däckbredd på 225 generellt sett passar bättre på en 8” bred än en 8,5" bred fälg (vilket din 19"-fälg är). Och det beror i sin tur på vad man är ute efter.

Lite kort: Medan det smalare däcket på den bredare fälgen ofta bidrar till en mer levande körupplevelse sänks gränsen för där däcket till slut tappar greppet. Samtidigt upplevs bilen som mer stum (eller obekväm) och i och med däckets stretch förlorar fälgsidorna ett visst skydd.
225/45-19 på 19x8,5" kan jämföras med 225/40-18 på 18x8,5" som är en populär dimension på lite mindre bilar med sportig inriktning.

Sett till proportionerna för S/V90 är inte däcken jättebreda och medan bredden har sina kända nackdelar kommer den samtidigt till användning i mer extrema situationer. Exempelvis kommer bromssträckan för däck på 255/40-19 jämfört med likadana däck på 225/45-19 ge en klar fördel till den förstnämnda dimensionen i ditt fall.

Flertalet av Volvos mer motorstarka - men också lättare - modeller har en däckbredd på 235 och då oftast ihop med en högre däckprofil (exempelvis Cross Country- och SUV-modellerna). Att den kombinationen påverkar bilens dynamiska känsla är svårt att trolla bort, även med sportiga däck.
Som ett exempel valdes 235/45-18 samt 235/40-19 för S/V60 (även laddhybrid) och ibland har den förstnämnda dimensionen monterats på en 18x7,5”-fälg. Det är definitivt åt det smalare hållet sett till saker som bilarnas vikt, prestanda och segmentet Volvo befinner sig i.

Söker du en däckbredd på 225 är det bättre att strunta i den bredare 19"-fälgen och välja en 18" som är 8" bred. På den fälgen kan du välja att montera däck på 225/55-18 (alternativt 235/55-18) och få ett smalare däck som samtidigt ger ökad komfort (jämfört med alternativen nedan) och som även har ett tillräckligt högt lastindex.

Om du istället väljer att behålla din 19"-fälg bör du välja att montera däck på 235/45-19 (alternativt 245/45-19) och få ett något smalare däck samt ökad komfort. Det första alternativet ger också ett något mer stretchat däck, däremot ett mindre stretchat däck än 225/45-19.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1604205
Bilen jag råkade köpa har 275/45 20" som sommardäck. De känns inte speciellt obekväma ändå. Fast luftfjädringen trollar nog bort en del stötar.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1604227
Luftfjädringen bör göra sitt. På en tidigare XC60 utan luftfjädring hade jag ett tag samma fälg- och däckdimensioner. Bilens gång var långt ifrån mjuk och gungig men det var jag nöjd med. Saker som nedsjunkna brunnslock, fartgupp och broskarvar tyckte jag dock att den hanterade bättre än väntat.

Och även om däck på 275/45-20 är proportionerligt jämförbara med däck på 255/40-19 ger den förstnämnda dimensionen nära inpå lika hög däcksida som 245/50-18 räknat i centimeter. I mitt tycke är 20” ett bra val för en XC90; 21 eller 22” innebär fler kompromisser och det gör även 19 och 18”. Inte minst ser de sistnämnda väldigt underdimensionerade ut på en XC90.
Användarvisningsbild
av Sulten
#1604260
Om hjulets ytterdiameter ska vara densamma oavsett fälgdimension, så ändras höjden på däckets sidovägg med 12,7 mm för varje tum som fälgdiametern ändras, eller hur? Högre gummi borde väl betyda att gummifjädrar mer än aluminium? Hur är det med rullmotståndet för hjulet med en bredd på 275 mm vs 235 mm, och gör detta någon skillnad i bränsleförbrukning? Tänk också på vinter i snö, där det är stor skillnad i manövrerbarhet mellan breda och smala däck. Är stabilitet med bredare däck av stor betydelse för normal körning i hastigheter mellan 60 och 110 km/h? Är inte detta bara en estetisk sak? Gillar du vagnhjul eller munkar?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1604316
Jag kan konstatera att bromsförmågan med 275 mm breda sommardäck är imponerande. Den kan man ha nytta av även om man inte kör i mer än 60 km/h.
Även om man inte ska köra banracing kan låg profil, som ofta medför bra kurvtagningsförmåga, vara till nytta vid en undanmanöver. Upp till en viss gräns, där det är bättre att det släpper än fortfarande biter sig fast och kanske går upp på två hjul istället.
Användarvisningsbild
av Sulten
#1604343
Självklart ska vi bromsa när det behövs, vi ska även köra på blöta vägar i kraftigt regn.
av Denver
#1604363
Risken för Vattenplaning ökar nog med bredare, vad jag kan förstå så är 245x18 på 8tums fälg smalast tillåtna. Eller är det en rekommendation?

kan komplettera med följande ,, 1. har inte s[…]

Låskistan till passagerarsidan behöver […]

Fläktmotor

löste problemet var kortslutning :P

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog h[…]