Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
Hej på er! Idag råkade jag ut för ett meddelande i displayen att Antisladd service erfordras och en fast lysande orange symbol. Lagom till att Garantin gått ut. Och samtidigt har det kommit ut att min bil berörs av de återkallade bilarna som Volvo skickade ut igår. Min är tillverkad juni 2018 och de berörda gäller tillverkade från april 2018 till 2020 någongång. Vilken slump att det här händer samtidigt. Men det framgår inte om det är dieslarna eller bensinarna som ska återkallas eller är det kanske båda?
Men min fråga är: kan jag köra bilen trots att den symbolen lyser och indikerar att att antisladdsystem et är ur funktion. Bilen känns inte annorlunda om jag säger så. Tycker bara att det är konstigt att det sker nu bara. Bilen har liksom bara rullat 4000 mil och ska det redan börja strula med all elektronik? Täcker inte försäkringen/maskinskada en sådan här sak tro? Ifall det skulle kosta en del att laga? Kan ju inte räknas som slitage på en bil som har rullat 4000 mil bara tänker jag. Jag får ju liksom inte tid hos Volvo direkt för det här att laga utan det dröjer ju innan jag får det här lagat så hoppas jag kan fortsätta köra bilen trots symbolen i displayen. Sjukt irriterande att det händer redan. Läst att på äldre Volvo bilar var man tvungen att byta hela aggregatet och det gick på 13000. Vill inte tänka på vad det här kan kosta. Men dåligt att systemen inte håller bättre på de nya Volvo bilarna. Det är synd. Bilen är inte gratis precis och redan nu ska det strula. Nej det är riktigt tråkigt.
Bilen är ju sex år gammal. Ibland är det bara en rullgivare till ett hjul. Fungerar ABS?

Antisladd är inget du måste ha för att kunna köra. Första steget är att ta reda på vad den larmar för. Alltså läsa ut felkoder.
av S90T5
Ja förhoppningsvis är det lätt att åtgärda. Har inte själv möjlighet att läsa ut felkoder så blir en sväng till Volvo på tisdag. Ja jag antar att ABS fungerar. Bilen känns ju som vanligt. Nej bilen verkar klara sig helt bra utan antisladd men den går ju inte igenom en besiktning med den symbolen lysande så behöver fixa den till senast mars då jag har nästa besiktning.
av S90T5
apersson850 skrev: lör 31 aug 2024, 22:41 Bilen är ju sex år gammal. Ibland är det bara en rullgivare till ett hjul. Fungerar ABS?

Antisladd är inget du måste ha för att kunna köra. Första steget är att ta reda på vad den larmar för. Alltså läsa ut felkoder.
Hur testar jag bäst om ABS fungerar? Förlåt men jag är ganska kass på med det här med bilar. Vet bara att varningssymbolen i instrumentpanelen varnar för att antisladd är ur funktion och service erfordras.
ABS tycker jag borde fungera ty annars är det ofta en ABS-lampa som tänds också.
Men du kan testa på grusväg med löst grus. Gasa på och sedan tvärnita så skall det rassla och röra sig om pedalen.

Jag skulle nog nästan gissa på att det är något med klockfjädern. Den mäter rattvinkeln och utan den så fungerar inte antisladd, men väl ABS.
Klockfjädern sitter i ratten och bytet är tämligen trivialt. Priset vet jag dock inte.
av S90T5
Xanthopteryx skrev: sön 01 sep 2024, 07:36 ABS tycker jag borde fungera ty annars är det ofta en ABS-lampa som tänds också.
Men du kan testa på grusväg med löst grus. Gasa på och sedan tvärnita så skall det rassla och röra sig om pedalen.

Jag skulle nog nästan gissa på att det är något med klockfjädern. Den mäter rattvinkeln och utan den så fungerar inte antisladd, men väl ABS.
Klockfjädern sitter i ratten och bytet är tämligen trivialt. Priset vet jag dock inte.
Ok tack för ditt svar. Jag ska testa. Men lyser ingen ABS lampa så borde inte va några problem med den. Utan det är bara antisladd den varnar för att den är ur funktion. Ska in på Volvo på tisdag och se vad de säger och vad de kan göra. Behöver liksom bilen. Den kan inte stå på verkstad i flera veckor innan de kollar på den. Jag hoppas på det bästa. Hoppas inte priset blir allt för dyrt för det här kalaset. Borde gå på ngn maskinskadeförsäkring eller liknande för det är väl inget slitage på en bil som rullat 4000 mil? Eller vad vet jag. Jag kanske är helt fel ute.
av least
Andas, du känns väldigt uppjagad.

In med bilen, låt verkstaden läsa ut felkoder och ta det därifrån
Bilen är trots allt inte ny, så saker går sönder trots få körda mil.
av S90T5
least skrev: sön 01 sep 2024, 09:27 Andas, du känns väldigt uppjagad.

In med bilen, låt verkstaden läsa ut felkoder och ta det därifrån
Bilen är trots allt inte ny, så saker går sönder trots få körda mil.
Ja det är klart att man blir uppjagad när sånt här händer. Vet ju inte hur mkt det kommer att kosta och vet inte hur lång tid det kommer att ta och så är det lång väntetid för att få service på Nybergs bil här i Jönköping och man är man då hyfsat beroende av din bil. Ja då är det så himla roligt. Men jag kommer köra bilen tills det att jag får en tid och får det lagat.
av S90T5
Xanthopteryx skrev: sön 01 sep 2024, 07:36 ABS tycker jag borde fungera ty annars är det ofta en ABS-lampa som tänds också.

Var ute en sväng med bilen nu precis. Och antisladdsystem lampan var på från början men idag stod det istället ESC tillfälligt avstängd. Men efter en halvminut släcktes den lampan och så fungerade alla funktioner igen på bilen. Så märkligt. Hoppas det var ngt tillfälligt igår. Eller så är det en sak som kommer att komma och gå typ. Hm jag får se. Får nog vänta med ett verkstadsbesök tills lampan börjar lysa igen. Verkar som att det är ngn givare som är trött inte riktigt vet vad den vill/visa i displayen. Men just nu är alla lampor släckta i min Volvo. Hoppas det förblir så. Ett så kallat ofarligt övergående givarfel.

Jag köpte skivor och keramiska belägg fr[…]

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]