Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
#1579651
Hej hej,
Det är dags att byta ut vår V70 T4 2016. Jag hade egentligen önskat mig en likadan - fast modern - men det finns ju inte. Av estetiska skäl verkar alla biltillverkare anse att bakrutan ska slutta typ 45 grader, vilket ställer till det för oss tvåhundsägare. En XC90 hade fungerat, men det ligger utanför budget och skulle dessutom bli för stort och bängligt.

Det lutar trots allt åt en V90 T6 II eller T8 II, alltså den med nya batteriet. Finns här någon vänlig själ som kan delge sina erfarenheter av hur långt man i praktiken kan köra på eldrift, vad snittförbrukningen är på bensin och om det finns något annat som talar för eller emot T6 respektive T8 (jo, jag vet förstås att T8 har fler hästkrafter, men det är inte särskilt viktigt). Tar också tacksamt emot erfarenheter av stolarna i R-modellen, om de är mer eller mindre vilsamma på långturer jämfört med standardstolarna.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1579659
T6 (laddhybrid) är billigare i inköp och batterikapaciteten är densamma som i T8. Bränsleförbrukningen mycket mycket typen av resor man gör och hur ofta man laddar batteriet. Gällande stolarna har du sportstolarna i R-Design och standardstolarna i Momentum. I Inscription finner du komfortstolarna som är ganska lika sportstolarna. De sistnämnda ger något mer stöd åt benens utsida på stolens lårstöd jämfört med komfortstolarna. Standardstolarna är utan sådant lårstöd, erbjuder färre inställningar och saknar stolsminnen. Till synes är standardstolarna, ofta iklädda en tyg- och lädermix, ganska lika stolarna i P3-bilarna - däremot inte lika bekväma enligt mig. Mina favoritstolar skulle jag säga är sportstolarna med tillvalet i nubuck då man sitter som klistrad i stolen. Likt T8 är även R-Design generellt sett dyrare än Inscription och ytterligare dyrare än Momentum - det är något att tänka över om det spelar roll.

Fokuserar vi på inköpspris, bränsleförbrukning och stolkomfort samt att själva utseendet och prestanda spelar mindre roll; tror jag att T6 och Momentum, alternativt Inscription, framför T8 och R-Design kan vara en utgångspunkt i sökandet. Mitt tips är att prova olika stolar och se om det finns någon du verkligen inte tycker om.
#1579711
Jag bytte från XC70 till XC90. Den är inte alls för stor och besvärlig - det tänker man inte på när man kör. Däremot är bagaget rejält. Det är bara på bredden som det är en gnutta smalare än i XC70.
Stolarna är inte lika bekväma som i XC70, säger min rumpa och rygg. Det är ventilerade komfortstolar, elställbara i alla upptänkliga riktningar, i den här bilen men de är lik förbaskat inte lika goa som de är i XC70.
När det gäller förbrukningen är min ingen hybrid, så den är väl inte så relevant. Jag kan bara konstatera att femcylindrigt tar mindre diesel än fyrcylindrig VEA, men det beror förstås mer på vilken "vägg" man ska knuffa genom luften än på själva motorn.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Mamel
#1579900
Nu har jag tittat ut två bilar som kan vara aktuella för köp, båda med 19-tumsfälgar och 255-däck. (Bilar blir ju bättre i de flesta avseenden, men inte när det gäller bagageutrymme och däckdimensioner.) Läser man på Volvos hemsida är det bara 255-däck som är "godkända" (vad det nu innebär) men om jag slår in reg. numren på en däcksajt får jag även förslag på 225, 235 och 245. Vad gäller? Kan jag klämma på smalare däck på de befintliga fälgarna när det blir dags för däckbyte eller exploderar det då?
#1579906
Mamel skrev: ons 29 maj 2024, 18:00 Nu har jag tittat ut två bilar som kan vara aktuella för köp, båda med 19-tumsfälgar och 255-däck. (Bilar blir ju bättre i de flesta avseenden, men inte när det gäller bagageutrymme och däckdimensioner.) Läser man på Volvos hemsida är det bara 255-däck som är "godkända" (vad det nu innebär) men om jag slår in reg. numren på en däcksajt får jag även förslag på 225, 235 och 245. Vad gäller? Kan jag klämma på smalare däck på de befintliga fälgarna när det blir dags för däckbyte eller exploderar det då?
skulle inte säga att 255 är standard? när Volvocars själva säger att för 19" så är original 235/55.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 15628/2020
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 15629/2020
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 16572/2020
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 51032fd5e9
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 51032fd5e9

men till svar.. om det går att få på 255/55 så ska det inte vara några problem om du hittar 235 eller 245 billigare.
#1579914
Mamel skrev: ons 29 maj 2024, 20:45 Mystiskt. Volvos hemsida säger endast 255 för 19-fälgar: https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 5179eb5f63
Ah.. jag har inte läst hela tråden, utan läste lite snabbt den senaste inlägg haha.. du har rätt.. jag trodde det handla om XC90 och inte V90.. MYBAD! ursäkta

du bör kunna köra på 245/40-19 istället för 255/40, 225/235 är tok för "smala", du har liksom 8.5' fälg.. blir ganska stretch och det tror jag inte du vill ha. om man bortser "rekommendationen" så skall V90 funka med 235/45-19 . alltså högre profil men lägre i bredden. 235/50-19 (tillhör V90CC)
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
av Mamel
#1579919
Kommer att tänka på när jag skulle köpa en begagnad V70 för typ 15 år sedan. Den hade med den tidens mått mätt jättebreda 17-fälgar. "Dumt", sa jag till bilförsäljaren och började räkna upp alla nackdelar med breda däck. Säljaren hörde lugnt på och sa sen: "Men tänk på vad din granne kommer att säga: "Vilka feta sulor!"" Han vann diskussionen.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1579926
245/40 är ett alternativ på 8,5x19”-fälg. Skulle däremot säga att 245/45 i så fall är ett bättre sådant om det nu är så att man vill skydda fälgarna lite bättre, minska rullmotstånd och öka komfort. Även 235/50 (istället för 245/45), dock ihop med 8x18”-fälg, är en populär alternativ däckdimension till S/V90.

Valde själv 255/40 och 9x20”-fälg till min S90 och jag var helnöjd. Hade jag istället haft en 8,5x19”-fälg hade jag valt 255/45, så 245/45 går utmärkt - inte minst med tanke på att S/V90 T6 (laddhybriden) och T8 har 245/40 ihop med 8,5x20”-fälg.
Vilken lampa ska jag köpa?

V70 D4 181 2014 En lampa har gått sö[…]

Oljebyte på en ny bil

Det kan jag inte fatta....... vad är fö[…]

Elschema P210 Duett -60 6V

Det som skiljer mest är hastighhetsmätar[…]

Bromsservot trasigt igen.

Om man skulle skjuta från höften s&arin[…]