- fre 24 maj 2024, 15:41
#1579473
Svindyrt och svindyrt - det handlar ju om hur man räknar och vad man jämför med.
Sista årsmodellen av XC90 med diesel kostar 17.000 kr/år i skatt, därefter 5.000 kr/år. T8:an kostar 375 kr/år. Ponera att man tänker äga bilen i sex år så blir det 66.000 kr i skatt för dieseln och 2.250 kr för T8:an.
Om du kör 1.500 mil/år kommer du under sex år köpa diesel för 120.000 kr och bensin för 154.000 kr (-ish). Allt annat lika så kostar dieselmodellen de sex första åren 200.000 kr, T8:an kostar ca 160.000 kr (bränsle och skatt för båda versionerna).
Två större variabler återstår; T8:an kostar mer i inköp och har därmed en högre finansieringskostnad, låt oss säga 100.000 kr extra, det kostar ca 12.500 för sex år i ränta. Sen tillkommer värdeminskning - och jag tror inte att T8:an kommer att tappa mer än dieseln i värde framöver.
Sen är det klart att en par år gammal V90 D3 kommer att vara billigare i försäkring, värdeminskning, däck, service mm mm. Men det är också två ganska olika bilar så jämförelsen haltar.
Jag köpte en V90 CC MY2023 förra året, ersatte en V70, och jag trodde att jag skulle blir nöjd med den. Det blev jag aldrig och köpte nu i stället en par månader gammal XC90 T8. Min kalkyl säger att T8:an kommer att bli billigare än V90:n. Nu har jag iofs tillgång till laddplats utan kostnad, jag betalar dock för strömmen jag gör av med. Hittills har jag en snittförbrukning på 0,5 liter/mil, till det tillkommer ca 250 kr i laddkostnad/månad. Jag använder inte bilen till jobbet utan ett gäng kortare körningar per vecka och några långkörningar under perioden. Kör man till och från jobbet varje dag och inte mer än sex mil per dag så kommer man ner ordentligt i förbrukning.
Sista årsmodellen av XC90 med diesel kostar 17.000 kr/år i skatt, därefter 5.000 kr/år. T8:an kostar 375 kr/år. Ponera att man tänker äga bilen i sex år så blir det 66.000 kr i skatt för dieseln och 2.250 kr för T8:an.
Om du kör 1.500 mil/år kommer du under sex år köpa diesel för 120.000 kr och bensin för 154.000 kr (-ish). Allt annat lika så kostar dieselmodellen de sex första åren 200.000 kr, T8:an kostar ca 160.000 kr (bränsle och skatt för båda versionerna).
Två större variabler återstår; T8:an kostar mer i inköp och har därmed en högre finansieringskostnad, låt oss säga 100.000 kr extra, det kostar ca 12.500 för sex år i ränta. Sen tillkommer värdeminskning - och jag tror inte att T8:an kommer att tappa mer än dieseln i värde framöver.
Sen är det klart att en par år gammal V90 D3 kommer att vara billigare i försäkring, värdeminskning, däck, service mm mm. Men det är också två ganska olika bilar så jämförelsen haltar.
Jag köpte en V90 CC MY2023 förra året, ersatte en V70, och jag trodde att jag skulle blir nöjd med den. Det blev jag aldrig och köpte nu i stället en par månader gammal XC90 T8. Min kalkyl säger att T8:an kommer att bli billigare än V90:n. Nu har jag iofs tillgång till laddplats utan kostnad, jag betalar dock för strömmen jag gör av med. Hittills har jag en snittförbrukning på 0,5 liter/mil, till det tillkommer ca 250 kr i laddkostnad/månad. Jag använder inte bilen till jobbet utan ett gäng kortare körningar per vecka och några långkörningar under perioden. Kör man till och från jobbet varje dag och inte mer än sex mil per dag så kommer man ner ordentligt i förbrukning.