- ons 12 sep 2018, 20:35
#1269121
Jag har en V90 T8, vilken jag laddar både hemma och på jobbet. Just nu laddar jag Mode 2, dvs med vanlig "Schuko" stickpropp och kabel med "bula". Nu vill jag dock helst gå över till Mode 3, dvs laddstation på väggen (åtminstone hemma).
Om vi börjar med Mode 3, dvs med laddstation på väggen, så är ju detta inte helt trivialt. Något förenklat finns fem stift för laddström och två stift för kommunikation. Via kommunikationsstiften kommer bil och laddstation överens om hur de fem stiften för laddström skall användas. Både bil och laddstation kan sätta begränsningar. Om t ex laddstationen säger att den kan leverera 16A, men bilen bara kan ta emot 10A, så blir det bara 10A (eller vice versa). Till detta kommer fördelningen av faserna, inte minst då man laddar en enfasbil från en trefas laddstation
- Tyvärr är ju en V90 begränsad till laddning med enfas, vilket dock inte hindrar att den ansluts till en trefas laddstation. Vet någon om den då alltid hämtar laddströmmen från samma stift, eller om detta "förhandlas" mellan laddstation och bil? Om inte, dvs om en V90 alltid belastar t ex L1, så kan det ju uppstå problem vid anläggningar med flera uttag, eftersom L1 då får hög belastning, medan övriga faser har låg (=> dåligt utnyttjande). Om det däremot är möjligt för laddstationen att i varje ögonblick tala om för bilen på vilken fas (stift) den skall hämta laddningen, så blir det ju ett helt annat läge. Då kan ju laddstationen fördela ut faserna på bästa vis, och till och med ta hänsyn till vilken av faserna i mitt hem som är högst belastad för stunden. Därmed kan den ju då styra över bilen till den minst belastade fasen, istället för att bara tvinga bilen att styra ned med bibehållen fas. Vet någon hur detta funkar, i synnerhet på V90?
Ur bilens synvinkel är ju "Mode 2" samma som enfas "Mode 3", dvs bilen kommunicerar med en laddstation. Enda skillnaden är att denna utgörs av en "bula" på kabeln, men det vet ju inte bilen om.....
- När jag fick min V90 levererades denna med en kabel med "ställbar bula", dvs på "bulan" kunde man ange max laddström (vilken då inte kunde överskridas av bilen). Mycket praktiskt, om man t ex ville ladda från 6A motorvärmaruttag. Dessvärre gick originalkabeln sönder, så jag fick en ny på garanti. Tyvärr tvingas jag då inse att man inte längre kan ställa laddströmmen, vilken alltid är 10A (vilket gör att man inte kängre kan ladda från ett 6A uttag). På VW har man löst detta genom att man kan välja laddström i en meny i bildskärmen i kupén istället, men nå'n så'n meny hittar jag inte på min Volvo. Har jag missat något?
Om vi börjar med Mode 3, dvs med laddstation på väggen, så är ju detta inte helt trivialt. Något förenklat finns fem stift för laddström och två stift för kommunikation. Via kommunikationsstiften kommer bil och laddstation överens om hur de fem stiften för laddström skall användas. Både bil och laddstation kan sätta begränsningar. Om t ex laddstationen säger att den kan leverera 16A, men bilen bara kan ta emot 10A, så blir det bara 10A (eller vice versa). Till detta kommer fördelningen av faserna, inte minst då man laddar en enfasbil från en trefas laddstation
- Tyvärr är ju en V90 begränsad till laddning med enfas, vilket dock inte hindrar att den ansluts till en trefas laddstation. Vet någon om den då alltid hämtar laddströmmen från samma stift, eller om detta "förhandlas" mellan laddstation och bil? Om inte, dvs om en V90 alltid belastar t ex L1, så kan det ju uppstå problem vid anläggningar med flera uttag, eftersom L1 då får hög belastning, medan övriga faser har låg (=> dåligt utnyttjande). Om det däremot är möjligt för laddstationen att i varje ögonblick tala om för bilen på vilken fas (stift) den skall hämta laddningen, så blir det ju ett helt annat läge. Då kan ju laddstationen fördela ut faserna på bästa vis, och till och med ta hänsyn till vilken av faserna i mitt hem som är högst belastad för stunden. Därmed kan den ju då styra över bilen till den minst belastade fasen, istället för att bara tvinga bilen att styra ned med bibehållen fas. Vet någon hur detta funkar, i synnerhet på V90?
Ur bilens synvinkel är ju "Mode 2" samma som enfas "Mode 3", dvs bilen kommunicerar med en laddstation. Enda skillnaden är att denna utgörs av en "bula" på kabeln, men det vet ju inte bilen om.....
- När jag fick min V90 levererades denna med en kabel med "ställbar bula", dvs på "bulan" kunde man ange max laddström (vilken då inte kunde överskridas av bilen). Mycket praktiskt, om man t ex ville ladda från 6A motorvärmaruttag. Dessvärre gick originalkabeln sönder, så jag fick en ny på garanti. Tyvärr tvingas jag då inse att man inte längre kan ställa laddströmmen, vilken alltid är 10A (vilket gör att man inte kängre kan ladda från ett 6A uttag). På VW har man löst detta genom att man kan välja laddström i en meny i bildskärmen i kupén istället, men nå'n så'n meny hittar jag inte på min Volvo. Har jag missat något?