Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Ardal,
Du kommer säkert bli nöjd med din V90 när det som bör bytas är bytt. Jag har kört V90 i 2 år, min är MY22. Föregående ägare har kanske spelat lite rollette med din bil eftersom den kördes över 3 tusen mil över tiden kamremmen borde bytts. Multiremmen skulle jag byta nu i sb. med kamremmsbytet. Inte så kul bli utan bl.a servostyrningen om multiremmen går av. Kanske ide kolla hur bromsklossarna ser ut, ifall det är nära till byte. Har bilen servats enligt Volvos rekommendationer förutom övertiden på kamremmen?
Tips: kan vara bra veta att man kan teckna Maskinskedeförsäkring upp till max 20 000 mil (Volvia). Man vet ju aldrig när saker går sönder, rätt mycket täcks i en Maskinskadeförsäkring. Själv kör jag inte mer än ca. 1000 mil om året numera så för en som mig skulle med en sån bil du har med 18 tusen mil på mätaren kunna ha Maskinskadeförsäkring i 2 år. Lycka till men din V90.
bem skrev: mån 25 sep 2023, 22:34 Ardal,
Du kommer säkert bli nöjd med din V90 när det som bör bytas är bytt. Jag har kört V90 i 2 år, min är MY22. Föregående ägare har kanske spelat lite rollette med din bil eftersom den kördes över 3 tusen mil över tiden kamremmen borde bytts. Multiremmen skulle jag byta nu i sb. med kamremmsbytet. Inte så kul bli utan bl.a servostyrningen om multiremmen går av. Kanske ide kolla hur bromsklossarna ser ut, ifall det är nära till byte. Har bilen servats enligt Volvos rekommendationer förutom övertiden på kamremmen?
Tips: kan vara bra veta att man kan teckna Maskinskedeförsäkring upp till max 20 000 mil (Volvia). Man vet ju aldrig när saker går sönder, rätt mycket täcks i en Maskinskadeförsäkring. Själv kör jag inte mer än ca. 1000 mil om året numera så för en som mig skulle med en sån bil du har med 18 tusen mil på mätaren kunna ha Maskinskadeförsäkring i 2 år. Lycka till men din V90.
Tackar, det hoppas jag. Jag längtar som fan till att delarna kommer och arbetet utförs. Man blir dock lite orolig när man läser om de olika motorras som VEA motorerna haft hehe. Dessutom det här med att de kan dricka olja, som verkar vara relaterat till undermåliga kolvringar. Dock verkar det gälla de tidiga VEA-motorerna, osäkert om det även gäller en V90 som tillverkats 2016-11.

Verkar även finnas många tidiga V90 modeller som haft problem med VCM och styrenheter. På senaste besiktningen stod det under "Bra att veta" följande: "OMBORDDIAGNOSSYSTEM(OBD), ANSLUTNING/UPPKOPPLING KAN INTE SKE". Undra vad det kan bero på, och om man ens vågar uppdatera mjukvaran.
Användarvisningsbild
av bem
Ardal,
Om jag inte minns fel beror det rätt mycket på körstilen om risken ökar för motorproblem på tidiga VEA. T.ex. polisens Volvo med VEA rättar de till de svaga punkterna allteftersom de servas har jag läst. Kör man mer normalt och inte belastar motorn ofta (typ polisutryckning) tvivlar jag risken för problem med VEA motor är så värst stor. Vi skulle rimligen läsa en hel del inlägg här på detta forum om mer utbrett med motorhaverier med VEA. Jag har inte sett det i alla fall.
På Volvobilar med Sensus infotainment uppdateras de via VIDA ansluten mot ODB-kontakten. Min Volvo har det nya Google infotainment och då kan jag uppdatera mjukvaran i bilen själv ”Over The Air” (OTA) men det går även via VIDA på Voloverkstad.
Jag skulle nog be en Volvoverkstad försöka uppdatera mjukvaran till senaste, om det är möjligt på din bil med tanke på ODB-problemet. Kanske är nåt enkelt problem. Vet inte om man kan se mjukvaruversion eller dess datum i centerdisplayen på din V90, men du kan ju kolla. Sen kan du se på Volvo Cars hemsida, Äga, Support, mjukvaruuppdatering, välj din modell och årsmodell så visas en lista med alla uppdateringar som gäller för din bil.
https://www.volvocars.com/se/support/so ... ease-notes
Joo så ligger det givetvis till. Jag får nog köra den ett tag och känna efter om jag vill behålla den eller säljare vidare. Behåller jag den så kommer jag isåfall uppdatera mjukvaran och ta det därifrån. Nej man kan inte se mjukvaruversionen från center displayen. Tackar för dina utförliga svar :)

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Hej på er. Har en husbil, en Ford hobby t 65[…]

Instrument slocknar

Löda om instrumentet hos Obd Tuning, tex.

Nu har jag köpt en bättre beg x40 rechar[…]