Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1542639
S90T5 skrev: sön 28 maj 2023, 23:42
epostaren skrev: sön 28 maj 2023, 14:54 viewtopic.php?t=132326 är en av vad jag vet, många trådar om liknande problem
När jag läste i den tråden blir jag ganska skrämd faktiskt. Riktigt kass på de nya Volvo bilarna. Blir lite orolig när garantin går ut om jag ska vara ärlig. Undra om man inte ska sälja bilen innan garantin går ut för bilen kommer ju göra en riktigt fattig med alla problem som Volvo dras med. Man märker att Kina är med i bilden med dålig kvalitet och dåliga delar. Gamla Volvos är desto bättre. Hmm nu är jag lite fundersam hur jag ska göra. Sälja bilen nu när bilen är värd ganska mycket fortfarande och köpa en lite äldre billigare Volvo som är helsvensk. Får tänka på saken. Inte bra av Volvo detta.
Däckbyte, menar du nya sommardäck eller byte till sommardäck?
Du kan mycket väl ha skadat hjulupphängningen under vinterns potthål och andra vägskador.

Detta med att sälja bilen/sista Volvon för att bilen har "kinesiska delar" börjar bli fånigt på detta forum.
Vem är det som man vill "hota" med denna typ av inlägg?
Användarvisningsbild
av bem
#1542640
S90T5 skrev: sön 28 maj 2023, 23:20
... Förstör man inte växellådan när man lägger i Neutral i hastigheter på automatbilar? Slutar vibrationerna när man lägger i Neutral ja då är det något skumt med motorn men känns också långsökt på en ny bil.
...
Nog har jag lagt i N (Neutral) på min V90 MY22, som har 8-stegat Geartronic automatlåda, när jag kört, utan några problem.
Jag kollade i handboken till min bil och jag kan inte se nån varning att lägga i Neutral under körning.
Så här står det i handboken till min V90 MY22:

Neutral – N
I läge N rullar bilen fritt. I läge N kan bilen startas. Ansätt parkeringsbromsen om bilen står stilla med växelväljaren i N-läget.
För att kunna byta från läge N till ett annat växelläge måste bromspedalen vara nedtryckt och tändningsläget vara II.


Den sista meningen gäller vid stillastående bil. Under körning kan i alla fall jag lägga i Neutral och låta rulla i friläge en stund och sen välja D (Drive) växelläge. Har gjort det utan problem i 100 km/h. Jag har Geartronic 8-stegade automatlåda AWTG-81-SD.
Det jag kan tänka mig man skall passa sig för är att stänga av motorn med växelläge Neutral. Kanske växellådan inte smörjs ordentligt då. Har läst att motorn driver oljepumpen till automatlådan. (För övrigt tror jag det är anledningen till att man inte får bogsera en bil med automatlåda om motorn är avstängd.)
av S90T5
#1542656
Xanthopteryx skrev: mån 29 maj 2023, 07:47 * Däcken kan vara ojämna (alltså inte balanseringen utan, ojämna vid rullning med tyngd). Detta går att undersöka i särskild maskin som balanserar med belastning på däcket.

* Fälgarna kan vara lite glapp mot navet så att dessa inte centreras korrekt.

* Däcken kan vara dåligt balanserade (är det samma däckmaskin som använts?)

* Något kan ha inträffat ej relaterat till däckbytet men man kopplar det dit då, hjärnan fungerar så ibland. Men mer troligt är nog ovanstående.

1. Byt till helt andra hjul, exempelvis vinterhjulen eller lånehjul. Fortfarande problem? (se till att testa på samma vägsträckor)
Om problemet försvinner så är det garanterat något kopplat till sommarhjulen (observera igen, se ovan gällande exempelvis fälg).
Ja samma balanseringsmaskin som har använts alla 3 gångerna. Grejen är att jag inte kan minnas att vinterdäcken hade samma problem med skakningar. Kanske testa att sätta på vinterdäcken och testa. De är odubbade vinterdäck så det går bra att köra med dom året runt men sommardäcken är ju snyggare så därför synd att det är just sommardäcken som ska strula. Jag ska upp dessa saker som du skrev. Tack så jättemycket för tipsen.
av S90T5
#1542658
least skrev: mån 29 maj 2023, 08:50
S90T5 skrev: sön 28 maj 2023, 23:42
epostaren skrev: sön 28 maj 2023, 14:54 viewtopic.php?t=132326 är en av vad jag vet, många trådar om liknande problem
När jag läste i den tråden blir jag ganska skrämd faktiskt. Riktigt kass på de nya Volvo bilarna. Blir lite orolig när garantin går ut om jag ska vara ärlig. Undra om man inte ska sälja bilen innan garantin går ut för bilen kommer ju göra en riktigt fattig med alla problem som Volvo dras med. Man märker att Kina är med i bilden med dålig kvalitet och dåliga delar. Gamla Volvos är desto bättre. Hmm nu är jag lite fundersam hur jag ska göra. Sälja bilen nu när bilen är värd ganska mycket fortfarande och köpa en lite äldre billigare Volvo som är helsvensk. Får tänka på saken. Inte bra av Volvo detta.
Däckbyte, menar du nya sommardäck eller byte till sommardäck?
Du kan mycket väl ha skadat hjulupphängningen under vinterns potthål och andra vägskador.

Detta med att sälja bilen/sista Volvon för att bilen har "kinesiska delar" börjar bli fånigt på detta forum.
Vem är det som man vill "hota" med denna typ av inlägg?
Jag menar när jag bytte till mina sommardäck från vinterdäck. Ja men det borde ha synts på servicen om hjulupphängningen är sönder eller. Jag försöker alltid att köra runt potthål och dåliga vägar för att inte sabba bilen. Mercedes,Audi, BMW Lexus mfl har nog inte dessa problem på så nya bilar. Betalar man så dyra pengar så ska detta inte vara ett problem. Och sen att verkstaden inte kan lösa problemet är ännu värre. Tycker att Volvo ska rycka upp sig litegrann. Rostskyddet är också katastrofalt dåligt. Vad har hänt med Volvo egentligen. Lite upprörd är man trots allt.
Användarvisningsbild
av bem
#1542664
S90T5 skrev: mån 29 maj 2023, 11:09
...
Grejen är att jag inte kan minnas att vinterdäcken hade samma problem med skakningar. Kanske testa att sätta på vinterdäcken och testa. De är odubbade vinterdäck så det går bra att köra med dom året runt men sommardäcken är ju snyggare så därför synd att det är just sommardäcken som ska strula.
...
Låter som en bra idé att sätta på vinterhjulen med friktionsdäcken och sen testa köra i de hastigheter det med sommarhjulen blir vibrationer i ratten.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1542753
Hade också vibrationer i ratt men det visade sig komma från vägen som blivit ojämn med små dyningar. Vid en viss hastighet spektrum blev det resonans med vibrationer. Leta upp en ny anlagd vägsträcka som referens är A och O !
av III
#1542754
Jag fick vibrationer på min förra bil i samband med däckbyte. Trots flera balancerinhar blev det inte bra. När däckfirman gjorde en djupare analys visade det sig att en eller två fälgar (minns ej exakt) inte var helt runda, inte mycket fel men tillsammans med nya däcken som hade hårdare däcksidor är de gamla så räckte det för att de skulle kännas i bilen. Lösningen var att byta däck till samma sort som innan, med mjukare däcksidor, de tog upp den lilla avvikelse som var i fälgarna.
Användarvisningsbild
av bem
#1542757
III,
Är de nya däcken som är mjukare märkta med VOL?
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av SundanceKid
#1542760
Du har säkert bara fått ett måndagsex. Jag är inne på 3:e Volvon sen 2017 och de har verkligen varit kanon, självklart inte googles system då.
S90T5 skrev: sön 28 maj 2023, 23:42
epostaren skrev: sön 28 maj 2023, 14:54 viewtopic.php?t=132326 är en av vad jag vet, många trådar om liknande problem
När jag läste i den tråden blir jag ganska skrämd faktiskt. Riktigt kass på de nya Volvo bilarna. Blir lite orolig när garantin går ut om jag ska vara ärlig. Undra om man inte ska sälja bilen innan garantin går ut för bilen kommer ju göra en riktigt fattig med alla problem som Volvo dras med. Man märker att Kina är med i bilden med dålig kvalitet och dåliga delar. Gamla Volvos är desto bättre. Hmm nu är jag lite fundersam hur jag ska göra. Sälja bilen nu när bilen är värd ganska mycket fortfarande och köpa en lite äldre billigare Volvo som är helsvensk. Får tänka på saken. Inte bra av Volvo detta.
av III
#1542798
bem skrev: tis 30 maj 2023, 07:28 III,
Är de nya däcken som är mjukare märkta med VOL?
Nä, eftermarknadsdäck, Goodyear först men styvare sidor, sen Michelin.
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]