Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DejanXC60
#1529422
Har problem med backkameran på min S90. På senaste tiden har det blivit jättesudigt i displayen. Känns som det har blivit smutsig /dammigt innuti mellan linsen o glaset eller så har linsen flytat på sig. Tror ni man kan öppna den på något sätt och rensa innuti?
av Xanthopteryx
#1529431
Dum fråga jag vet men, har du kollat så den inte har fått någon konstig hinna på sig?

Om du lyser in i den och kikar, ser du något särskilt då?

Tvek på att den går att öppna så är nog att köpa en ny kamera och pilla in.
Kolla skroten.

Tror det finns monteringsanvisningar på volvos hemsida.
Användarvisningsbild
av sewen
#1529505
Nu hjälper det ju inte dig men ändå märkligt att inte fler bilar har spolning av bak- och eventuell framkamera. Borde i princip vara standard. Backkameror är ju inte direkt ett supernytt påfund.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1529538
Vissa bilar har ju som sagt avspolning monterat från fabrik.
Har inte Volvo detta på någon modell år 2023?



Användarvisningsbild
av sewen
#1529544
least skrev:Det har vissa nackdelar att spola på elektronik, tätningar ger sig efter ett antal år.
Dåligt argument. Så som de flesta kameror är placerade stänker det upp massvis med lera, vägsalt och annat jox från vägbanan bak från den egna bilen och fram från bilen framför. Främre kameran får dessutom möta regn, snö mm i timtal i hastigheter upp tipp minst 120km/h.
Nä, ska vi ta hand om tätningar och elektronik är det fördelaktigare att spola bort smuts och kemikalier så snart som möjligt.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]