Malmstroem skrev: ↑ons 01 feb 2023, 09:55
...
Andra tillverkare har tagit det ännu längre med uppdateringar OTA (over-the-air).
Det är ofta svårt, för att inte säga omöjligt att nedgradera mjukvaran. Det är för många beroenden mellan de olika mjukvarukomponenterna, och system som levererar mjukvaran brukar inte vara designande för att hantera det. Får du problem skickar du ut en ny release, du återimplementerar inte den gamla.
OTA (over the air):
Volvo har som du nog vet OTA på sina Google-bilar. Det har både för och nackdelar.
Fördelar är t.ex. man får nya funktioner och rättningar snabbare än som förr när det blev ny mjukvara i regel vid års-servicen.
Nackdelar är att det kan bli så att saker i bilen slutar funka och man kan bli stående nånstans efter vägen så att säga, det allvarligaste jag känner till är att vissa Volvobilar inte startat efter uppdatering OTA, för några versioner sen (på Volvo Googlebilar). Så kan det bli så att OTA funktionen slutar funka, som på min Volvo. Min Volvomek fick installera senaste mjukvaran (2.6) via VIDA för några veckor sen i samband med verkstadsbesök. Han sa det nog kommer funka hädanefter (han hade fått in fler Volvo med samma problem att bilen inte tog hem ny mjukvara via OTA längre).
Nedgradera mjukvara:
Nog kan man undra varför inte Volvo har en s.k. rollback funktion vid uppdatering av mjukvara så man kan backa till föregående version man hade innan. Det skulle ju kännas tryggast, om man får allvarligare strul med bilen efter uppdatering av mjukvaran oavsett om den installeras via OTA eller VIDA.
Om bilen funkat med en viss mjukvara och man uppgraderar till en ny version av mjukvaran och det blir strul med funktioner med nya mjukvaran då vore det inte fel att kunna backa tillbaka till den version man hade innan.
Det skulle kännas tryggast tycker jag, speciellt med de som har OTA i sina Volvobilar.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.