Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529324
Snyggt hanterat av verkstaden!

Undrar om man kopplade in laddaren till bilen när man gjorde uppdateringen?
Eller om laddaren inte orkade ge tillräckligt med ampere.

Skulle vara riktigt intressant att få höra kedjan av händelser, och vad lösningen var.
#1529326
bem skrev: ons 01 feb 2023, 08:03 Härligt att det löste sig.
Så får Mechanum lite välförtjänt reklam här för att de löste situationen så bra. Verkstäder skall ju få ros när det finns anledning.
Fast dom ställde ju till det från början...knappast att en mjukvaruppdatering till en MY-17 ställer till det om den installeras på rätt sätt.

/Thomas
#1529327
Om systemet kraschar vid uppdatering hos en auktoriserad volvohandlare så skulle jag förvänta mig att allting löses utan att jag behöver betala någonting. Det verkar också ha gjorts i det här fallet.

I de fall jag hört talas om så har det varit låg batterispänning som ställt till det. Batterierna på dagens volvobilar som ofta kör en hel del bränslevärmare är inte alltid i bästa skick. Låg spänning vid fel tillfälle i uppdateringsprocessen är inte bra.

Om det är det som gått fel här låter jag vara osagt. Det är inte ofta en uppdatering går fel, och därför anses det som "best practice" att läsa in mjukvara vid mer eller mindre alla servicetillfällen. I teorin ska det finnas mindre buggar i senare releaser, så på det hela ger det mindre supportkostnad för Volvo Cars. Andra tillverkare har tagit det ännu längre med uppdateringar OTA (over-the-air).

Det är ofta svårt, för att inte säga omöjligt att nedgradera mjukvaran. Det är för många beroenden mellan de olika mjukvarukomponenterna, och system som levererar mjukvaran brukar inte vara designande för att hantera det. Får du problem skickar du ut en ny release, du återimplementerar inte den gamla.
#1529338
Malmstroem skrev: ons 01 feb 2023, 09:55 ...
Andra tillverkare har tagit det ännu längre med uppdateringar OTA (over-the-air).

Det är ofta svårt, för att inte säga omöjligt att nedgradera mjukvaran. Det är för många beroenden mellan de olika mjukvarukomponenterna, och system som levererar mjukvaran brukar inte vara designande för att hantera det. Får du problem skickar du ut en ny release, du återimplementerar inte den gamla.
OTA (over the air):
Volvo har som du nog vet OTA på sina Google-bilar. Det har både för och nackdelar.
Fördelar är t.ex. man får nya funktioner och rättningar snabbare än som förr när det blev ny mjukvara i regel vid års-servicen.
Nackdelar är att det kan bli så att saker i bilen slutar funka och man kan bli stående nånstans efter vägen så att säga, det allvarligaste jag känner till är att vissa Volvobilar inte startat efter uppdatering OTA, för några versioner sen (på Volvo Googlebilar). Så kan det bli så att OTA funktionen slutar funka, som på min Volvo. Min Volvomek fick installera senaste mjukvaran (2.6) via VIDA för några veckor sen i samband med verkstadsbesök. Han sa det nog kommer funka hädanefter (han hade fått in fler Volvo med samma problem att bilen inte tog hem ny mjukvara via OTA längre).

Nedgradera mjukvara:
Nog kan man undra varför inte Volvo har en s.k. rollback funktion vid uppdatering av mjukvara så man kan backa till föregående version man hade innan. Det skulle ju kännas tryggast, om man får allvarligare strul med bilen efter uppdatering av mjukvaran oavsett om den installeras via OTA eller VIDA.
Om bilen funkat med en viss mjukvara och man uppgraderar till en ny version av mjukvaran och det blir strul med funktioner med nya mjukvaran då vore det inte fel att kunna backa tillbaka till den version man hade innan.
Det skulle kännas tryggast tycker jag, speciellt med de som har OTA i sina Volvobilar.
#1529340
Inte ovanligt att vcm dör på tidiga spa modeller och har ej med spänning att göra. Har nog bytt ett 20 tal sådana under åren sen 2015. Volvo har ju kommit med en uppdaterad modell. Finns det en återkallelse för mjukvara tex ecm uppgradering så skall den göra så fort bilen kommer i på en auktoriserad enligt volvo

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]