Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1516557
OneYet skrev: tis 25 okt 2022, 02:52
Ilduce77 skrev: mån 24 okt 2022, 19:38 Tänk på att ha rätt inställning på laddaren..
Utveckla gärna!
Jag googlade men det enda jag hittade var att Volvo påpekade att det skulle vara en modern laddare och att du inte skulle använda snabbladdningsfunktionen.
Eftersom Volvos lite nyare bilar har batteri av typ AGM (startbatteri och Start-/Stopbatteri) skall du använda AGM läge på laddaren.
Finns laddare numera som du inte behöver välja läge för den känner av själv typ av batteri och även har polaritetsfria klämmor. T.ex. CTEK har såna. Idiotsäkra laddare med andra ord.
Själv använder jag sen rätt många år tillbaka CTEK MXS 7.0 men den har inte sådana finesser.
CTEK CT5 Start/Stop EU kostar inte så mycket och verkar vettig för bilar som har Start-Stop funktion.
Själv kör jag Volvo laddhybrid numera och i en sån laddas 12 volt startbatteriet (AGM) när hybridbatteriet laddas så det blir nog ytterst sällan om nånsin jag kommer behöva ladda startbatteriet i min bil.
#1521169
bem skrev:
OneYet skrev: tis 25 okt 2022, 02:52
Ilduce77 skrev: mån 24 okt 2022, 19:38 Tänk på att ha rätt inställning på laddaren..
Utveckla gärna!
Jag googlade men det enda jag hittade var att Volvo påpekade att det skulle vara en modern laddare och att du inte skulle använda snabbladdningsfunktionen.
Eftersom Volvos lite nyare bilar har batteri av typ AGM (startbatteri och Start-/Stopbatteri) skall du använda AGM läge på laddaren.
Finns laddare numera som du inte behöver välja läge för den känner av själv typ av batteri och även har polaritetsfria klämmor. T.ex. CTEK har såna. Idiotsäkra laddare med andra ord.
Själv använder jag sen rätt många år tillbaka CTEK MXS 7.0 men den har inte sådana finesser.
CTEK CT5 Start/Stop EU kostar inte så mycket och verkar vettig för bilar som har Start-Stop funktion.
Själv kör jag Volvo laddhybrid numera och i en sån laddas 12 volt startbatteriet (AGM) när hybridbatteriet laddas så det blir nog ytterst sällan om nånsin jag kommer behöva ladda startbatteriet i min bil.
Tack för svaret och ursäkta att jag missat det.
Själv har jag en gammal Ctek av enklare modell. Vad händer om jag använder den för lite stödladdning i vinter då jag använder bilen mindre och mindre?
CT5 Start/Stop fanns för knappa 900:- på Clas Ohlson men den gamla finns ju redan hemma. :-)
#1521185
AGM läget på en CTEK laddare laddar med lite högre spänning under några faser i laddprocessen, se bilden.
Som jag förstår det blir inte AGM batteri riktigt fulladdat om man laddar det med läge Normal (om vi tänker oss det på en CTEK laddare som inte har AGM läge). Så tolkar jag det hela i alla fall.
Bilden visar laddförloppet med olika lägen på en CTEK MXS7.0 laddare (jag har en sån) och den har bl.a. normalt laddläge för icke AGM batterier och AGM läge för AGM batteriladdning. Men jag har svårt se att ett AGM batteri kan skadas av att laddas med laddläge Normal med en CTEK laddare.
Bilagor
Ctek_MXS7.0_laddare.jpg
Ctek_MXS7.0_laddare.jpg (197.33 KiB) Visad 947 gånger
#1521201
Nej, ladda AGM med vanlig batteriladdare är inte något jätteproblem.
Tvärt om däremot kan lätt förstöra batteriet.

Sedan bör man egentligen temperaturkompensera också om man skall vara kinkig så därmed kan en AGM fungera bra på ett kallt batteri då ett kallt batteri kräver högre spänning för att bli fulladdat, men nu är vi inne på jobbiga detaljer här...

Har du en vanlig Ctek (för övrigt bra shit enligt mig), så ladda på, via laddpunkterna i motorrummet såklart. Inte direkt på batteriet.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]