Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimkim
#1520714
Hej

Vi har nu äntligen tänkt att realisera drömmen och köpa en XC90. Har tänkt att äga bilen i tre år och då samtidigt försöka säkra så lågt värdefall som möjligt. Göra ett bra köp, med en lättsåld bil helt enkelt :)

Så vad skall man se efter?

Upp till 400 000 max 450 000 kr

Villken motor är mest populär, och utrustning finns som man inte borde vara förutan.
5 eller 7 säten? Vi har inte behov för 7 men köper hellre det om bilen håller sig bättre i pris.

edit: gärna en diesel för den drar mindre, så borde väl vara billigare med driftskostnader

Jag har själv sett på D5 inscriptipon som har gått under 10 000 mil (önskar R-Design men dom är ju dyrare)

Blir jätteglad för alla inspel og att ni delar med er av eran kunnskap.

Sorry för grammatiken förresten, har bott i Sverige i 5 år :)
av Kimmen90
#1520740
gärna en diesel för den drar mindre, så borde väl vara billigare med driftskostnader

Oftast är dieslar dyrare än bensinare i drift pga dyrare service och skatt. Nu låter det inte som du kör 4-5k mil om året, vilket skulle kunna göra en diesel mer ekonomisk.

Sen är dieseln ca 7kr/litern dyrare vid pumpen än bensin.
Användarvisningsbild
av Danzi
#1520773
Problemen relaterade till de tidiga årsmodellerna har Volvo åtgärdat förutsatt att bilen i fråga har fått sin service på auktoriserad verkstad. Så du kan med fördel sikta på en D5 MY2016.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1521040
Jag hade sett efter en t6 i första hand, och d5 i andra hand. Dieseln förstör rätt mkt av känslan imo, men det är säkert individuellt. Morsan har kört sin d5 my17 till 16k mil, det som blivit bytt:

Massa krångel med powerpulse som nu verkar fungera.
Haldex (fel från fabrik)
Ventilskåpspackning (läckage)
Bromsar
Fjäderben fram pga läckage och missljud
Kompressor luftfjädring (frös på vintern)

Annars gått kanon. Jag hade letat my17 minst, helst 19 men blir väldigt dyrt.
av Kimkim
#1521270
AndreasThn skrev: Riktigt snygg den där, ser dock inte ut att ha 360-kamera om jag ser rätt.
Trodde inte man kunde ha HUD utan 360 för att dom låg tillsammans i stora teknik-paketet.

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]