Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1498987
Igår när jag parkerade bilen en XC90T8-20 så hade låspinnen fastnat i låst läge och den vill inte flytta på sig även fast jag trycker på upplåsningsknappen.
Har provat att låsa och låsa upp flera gånger utan någon förändring.
Någon som har förslag på vad det kan vara för fel?
#1499010
Stå invid laddutaget när du låser upp bilen så du hör om det låter nåt att luckans låsning försöker släppa. Om det hörs ljud för upplåsning vid luckan vicka lite med laddhandtaget samtidigt och var beredd dra ut samtidigt. Sluta inte vicka och dra direkt, håll på en liten stund.
Vänta inte för länge efter ett upplåsningsförsök eftersom laddhandtaget låses fast efter en stund (är så per design). Så om du låser upp bilen och väntar för långe med att dra ur laddsladdens handtag ur laddluckan låses laddhandtaget igen (trots att bilen är upplåst).
Prova att ringa Volvo support om du inte löser problemet själv:
020-948080
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1499020
D1000 skrev:Igår när jag parkerade bilen en XC90T8-20 så hade låspinnen fastnat i låst läge och den vill inte flytta på sig även fast jag trycker på upplåsningsknappen.
Har provat att låsa och låsa upp flera gånger utan någon förändring.
Någon som har förslag på vad det kan vara för fel?
När det hände mig så lyckades jag peta upp den lilla sprinten som låser kontakten (sitter i överkant på ladduttaget). Så länge bilen är olåst och du inte väntar för länge, som bem skrev, så ska sprinten gå att trycka upp.
#1499868
SundanceKid skrev: fre 20 maj 2022, 17:16 Vår nya bråkar också nu. Har hänt några ggr att locket inte går att få loss när man parkerat.
Kan man avaktivera låspiggen så som man kan göra i laddboxen?
Samma här. Dock har det bara hänt med den orangea nyckeln man fick med. Inte en enda gång med den svarta "vanliga".
#1500054
Har också detta problem på ny XC90T8 men hade inte problemet på den tidigare XC90T8 2020.

Work-around just nu är att hoppa tillbaka in i bilen, starta och växla mellan D-R några gånger och sen stänga av bilen. Då är låspiggen borta....

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]