Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485537
Det är naturligtvis bra att byta bromsvätska. Jag gör det själv, med 2-3 års mellanrum.

Ska du ha bilen i tre år är det väldigt sällan som det behövs. Knappast det första fem åren heller. Men när bilen blir 10 år (eller äldre...) så är det nog bra om bromsvätskan bytts regelbundet.

Jag byter för att jag tycker det är "rätt". Inte för att jag tror att jag får problem under de år jag äger bilen.
#1485588
Bra bil (öhm, numera Volvo cars?) Enköping verkar vettiga. Har serviceavtal där på ca 350 per månad, inklusive lånebil. Undvik Bra bil Kungsängen. Hade där först i flera år men bytte. Ingav inget förtroende tyvärr.
Hört gott om Bålsta också.
#1485597
Urk. Har en större service på gång, de flaggade för att det var dags att byta ut bromsar, vet inte riktigt vad det innebär. Gissar skivor och belägg?

Vågar inte ens tänka på vad det kommer kosta.

Xc90 2018…4000 mil
#1485600
@morfarginko, Står väl i serviceprotokollet vad som förväntas behövas åtgärdas?

Beställde från Trodo av märket Ate även denna gång, det är inte ovanligt att det är de som gör Volvos delar om jag nu är rätt informerad. Hur som är det bra prylar. En vanlig verkstad tar ca 1500-2000kr för jobbet på varje axel. Volvo lätt det dubbla... Kolla med lite olika verkstäder

@volvoamatören,

Ingår samma saker hos Meca? Vad hade Volvo tagit för samma innehåll?

Hade skippat bromsoljan, dessutom är de för dyra med sina 1800kr där. Min Volvo ÅF tar 900kr och den billigare verkstaden brevid 750kr...Torkare byter man vid behov, beställ från wipers och ta deras egna märke
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1485610
Malmstroem skrev: tis 25 jan 2022, 13:32 ..Men när bilen blir 10 år (eller äldre...) så är det nog bra om bromsvätskan bytts regelbundet. ..
Jag är bara nyfiken, varför skulle bromsvätska få längre livslängd (bli mindre hygroskopisk?) när den befinner sig i ny bil? :-D
#1485656
morfarginko skrev:Urk. Har en större service på gång, de flaggade för att det var dags att byta ut bromsar, vet inte riktigt vad det innebär. Gissar skivor och belägg?

Vågar inte ens tänka på vad det kommer kosta.

Xc90 2018…4000 mil
Bromsbyte (skivor, klossar, whatever...), gör du självklart själv eller på annan vettig verkstad, som säkerligen är billigare.
Så kolla pris på några vettiga ställen i din närhet och kolla pris när du servar.

Sedan så flaggar en del verkstäder gärna lite väl tidigt vid byte. En påstod att bromsarna var dags att byta redan typ år två...... Kan väl säga som så att det nu närmar sig 4,5 år och det är inte byte på ett tag ändå. Håller alltid koll och kikar igenom vid varje hjulskifte, så alltså två gånger per år (minst). Då undviker man att bli blåst.
#1485665
Bromsvätskebyte är inte en underhållsåtgärd som ger omedelbart resultat. Du kan låta bli rätt länge innan det blir problem.

För att de problemen inte ska uppstå i framtiden (oavsett om jag äger bilen då eller inte) så byter jag bromsvätska på de bilar jag äger. Jag sköter mina bilar så bra som möjligt för att de ska fungera problemfritt även i framtiden. Det gäller även under de senaste åren när jag har haft relativt nya bilar.

Om det framstod som om jag menade att nya bilar skulle misskötas så var det inte avsikten med min text. :-D
#1485666
morfarginko skrev:Urk. Har en större service på gång, de flaggade för att det var dags att byta ut bromsar, vet inte riktigt vad det innebär. Gissar skivor och belägg?

Vågar inte ens tänka på vad det kommer kosta.

Xc90 2018…4000 mil
whaaat?! Bromsar efter 4000 mil?! Det hade jag aldrig köpt utan att fått inspektera själv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]