Frågan hur mycket energi, tid och tålamod du har! Innan du läser vidare, FILMA alla fel! Många felkoder sparas inte eller ger en felkod, en film är svårt att motbevisa och blir det en tvist så säger den mycket mer än ord.
Tror det flesta ger upp ganska snabbt och det har säljarna erfarenheter av, samt du bör tänka på att det tränas att bemöta dig som konsument och har försäljning som levebröd. Du börjar alltid i underläge, då det är vana och som konsument så måste man ha energi, tid och tålamod. Läsa på och lyfta upp felen juridisk rätt.... Nu kommer Konsumentskyddslagens bestämmelser om felsituationer förnyas i början av år 2022 (SOU 2020:51)
Fram till 31 december 2021
www.compricer.se/nyheter/artikel/fallor ... lhandlare/
Från 2022
https://www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/ ... id-bilkop/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... forbjudas/
Känner igen delar av det du nämner, jag har garanti på bilen och köpt på Bilia. Det tog mig över 6 månader diskussioner innan mycket lagades (verkstadsteknikerna ville laga, men fick inte internt och det var man öppen med mig, samt diskuterade högljutt internt om). Mina kollegor säger att 98 % hade gett upp vid det här laget.
Rådet jag har är: 1.läsa på och söka efter information, 2. TA HJÄLP av konsumentvägledare (gratis, det som tar tid är samtal), Hallå konsument (skriv en frågan på deras hemsida = svar, väntetid och var neutral/objektiv då alla ser frågan), jurist (MRF medlemmar har gratis hjälp med frågor), vid tvist kan det finnas rättshjälp i bilförsäkringen (bra att kolla) och man kan ställa frågor till exempelvis Tekniken värld bilexperter i konsumentfrågor (man får bra svar).
Då återstår en sak, är allt detta vart mödan för att få kött på benen för att förstå vad som är rimligt, rätt eller helt upp på väggarna? I mitt fall så hade alla garantifel kostat över 50 000 kr att åtgärda ur min egen ficka och ja, då bilen kostade över 300 000 kr och nettopengar motsvarar det över 3 månadslöner på 16 000 kr....
Det flesta skulle ge upp, speciellt när verkstad börjar med - det kostar 2 495 kr att felsöka, plus arbete om det inte är ett garantifel, 2 felsökningar x 2 495 kr = ca 5 000 kr! vid samma felsökningstillfälle, servicekillen ville åka med bilen 2 separat gånger runt kvarteret för sådan är policy
(ej rimligt och du står med svartepetter
)! Sedan kommer nästa brasklapp, finns ingen felkod så tar inte Volvo Cars det och verkstaden kan inte ta på sig kostnaden för felet, du kan prata med säljaren.... och sedan snurrar det (Här blir filmen på felet viktig, svårt att bortse från). Och mina fel var inom 6 månader där säljaren har bevisbördan och jag hade garanti på bilen…
Kämpa på är mitt tips, men välj vart du lägger ned energi