Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1472316
Såpass få fel ändå på en bil som gått 15000 mil på 3-4 år är ändå ingen katastrof.

Lukten, byt kupéfilter som sagts. Köp därefter en rengöringsbruk med medel som dödar bakterier.
Dörren med svag upplåsning kan rimligen bero på att handtagets induktiva mottagare är dålig.
Parkeringssensorerna har troligen fått fuktinträngning, och oxiderat i kontaktdonet. Rengöring bör lösa detta felet.

Men jag skulle börjat med att läsa ut de felkoder som bilen har.
Det gör det enklare att fixa problemen.
Användarvisningsbild
av bem
#1472324
Lukten: byt gummimattor, det är ett känt problem att gummi- och textilmmattorna kan lukta illa (kattkiss), det finns trådar om detta här på forumet.
/Bo
av ager
#1479965
Har haft samma fel som du med baklykta och mattor på V90 19-
Volvo tog lyktorna på garanti men bara halva mattorna. Menade väl att jag skulle vetat om deras tillverkningsfel tidigare.
Inga stora pengar men grymt irriterade när jag redan betalat recond och filterrengöring för att försöka få bort lukt dom redan kände till orsaken till.
#1481024
Frågan hur mycket energi, tid och tålamod du har! Innan du läser vidare, FILMA alla fel! Många felkoder sparas inte eller ger en felkod, en film är svårt att motbevisa och blir det en tvist så säger den mycket mer än ord. ;-)

Tror det flesta ger upp ganska snabbt och det har säljarna erfarenheter av, samt du bör tänka på att det tränas att bemöta dig som konsument och har försäljning som levebröd. Du börjar alltid i underläge, då det är vana och som konsument så måste man ha energi, tid och tålamod. Läsa på och lyfta upp felen juridisk rätt.... Nu kommer Konsumentskyddslagens bestämmelser om felsituationer förnyas i början av år 2022 (SOU 2020:51)

Fram till 31 december 2021
www.compricer.se/nyheter/artikel/fallor ... lhandlare/

Från 2022
https://www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/ ... id-bilkop/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... forbjudas/

Känner igen delar av det du nämner, jag har garanti på bilen och köpt på Bilia. Det tog mig över 6 månader diskussioner innan mycket lagades (verkstadsteknikerna ville laga, men fick inte internt och det var man öppen med mig, samt diskuterade högljutt internt om). Mina kollegor säger att 98 % hade gett upp vid det här laget.

Rådet jag har är: 1.läsa på och söka efter information, 2. TA HJÄLP av konsumentvägledare (gratis, det som tar tid är samtal), Hallå konsument (skriv en frågan på deras hemsida = svar, väntetid och var neutral/objektiv då alla ser frågan), jurist (MRF medlemmar har gratis hjälp med frågor), vid tvist kan det finnas rättshjälp i bilförsäkringen (bra att kolla) och man kan ställa frågor till exempelvis Tekniken värld bilexperter i konsumentfrågor (man får bra svar).

Då återstår en sak, är allt detta vart mödan för att få kött på benen för att förstå vad som är rimligt, rätt eller helt upp på väggarna? I mitt fall så hade alla garantifel kostat över 50 000 kr att åtgärda ur min egen ficka och ja, då bilen kostade över 300 000 kr och nettopengar motsvarar det över 3 månadslöner på 16 000 kr....

Det flesta skulle ge upp, speciellt när verkstad börjar med - det kostar 2 495 kr att felsöka, plus arbete om det inte är ett garantifel, 2 felsökningar x 2 495 kr = ca 5 000 kr! vid samma felsökningstillfälle, servicekillen ville åka med bilen 2 separat gånger runt kvarteret för sådan är policy :devil: (ej rimligt och du står med svartepetter :-o :crying: )! Sedan kommer nästa brasklapp, finns ingen felkod så tar inte Volvo Cars det och verkstaden kan inte ta på sig kostnaden för felet, du kan prata med säljaren.... och sedan snurrar det (Här blir filmen på felet viktig, svårt att bortse från). Och mina fel var inom 6 månader där säljaren har bevisbördan och jag hade garanti på bilen…

Kämpa på är mitt tips, men välj vart du lägger ned energi :-/
av Lövet
#1481047
Redan innan 2022 har skrivelsen "befintligt skick" saknat juridisk betydelse. Inte mycket är nytt i sak annat än att man förlänger fristen för vilken säljaren har bevisbördan för felfrihet från 6 till 12 månader.
#1484603
Jag fick allt åtgärdat, efter lite påtryckningar. Ny lykta, nya låskistor, nya mattor och nytt handtag. De skall också ha justerat bakdörrarna så återstår att se om de fortsätter att frysa fast.

Sen tog Volvo skavet på karossen på rostskyddsgarantin, omlackat på båda sidor.
Användarvisningsbild
av bem
#1484610
Då är det bara hoppas din bil håller sig på mattan så att säga ett bra tag innan nåt bekymmer uppkommer. Förr eller senare kommer det nåt problem, det hör bilägade till liksom och ju äldre bilen blir desto större risk nåt oväntat problem dyker upp kanske.
Hade en V70 en gång jag körde 40000 mil med. Serva på Volvoverkstad hela tiden och laga eller bytte ut det som slets ut. Du har lite mil kvar att köra med din om du skulle vilja komma i trakterna av dom milen med din bil. :-D
/Bo
#1484883
Kimmen90 skrev:Jag fick allt åtgärdat, efter lite påtryckningar. Ny lykta, nya låskistor, nya mattor och nytt handtag. De skall också ha justerat bakdörrarna så återstår att se om de fortsätter att frysa fast.

Sen tog Volvo skavet på karossen på rostskyddsgarantin, omlackat på båda sidor.
Snyggt jobbar, min bil är också åtgärdad efter en massa diskussioner, fast det tog över 6 månader samtal innan det började åtgärda bilen, då hade man också klivit i klaveret ett antal gånger och hade fortfarande svårt att börja åtgärda bilen. Tog in juridisk hjälp för att kryssa rätt under diskussionerna.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]