Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1478815
Hejsan!
Har en Xc90 från 2016 och tyvärr har haft samma problem. När kylan drar igång på vintern krånglar nivåregleringen så att kompressorn inte orkar trycka upp luften.
Det funkade när man ställde in den i ett varmt garage vid något tillfälle men sen när den har stått över natten i ett kall garage då gick det inte. Verkstaden konstaterade att kompressorn har lagt av. Men nämnde också att Volvo har haft generellt problem med xc90 och v90. Även lås kistan fryser fast så att bak dörrarna inte går tillbaka att stänga. Har bytt kompressorn nu och det ska funka igen. Bälgar och annat såg bra ut. Kostar dock mycket detta besök och volvo gick inte med på goodwill frågan.

Anledningen är att Volvo inte har tänkt till en lufttork för detta system och blir det då fukt i kompressorn när det skiftar mellan minus och plus grader kan det orsaka detta problem. På nyare modeller ska dem ha bytt till annat märke kompressor enligt verkstaden.

Lycka till. Har ni detta problem kör inte med bilen då det kan orsaka mer skador på andra delar i Luftfjädringen. Och tro att det inte så roligt när man hör vad det kostar att reperera:-)
#1479676
BildJag gjorde den resan också med min XC90 -16 och där var enligt mekanikern kompressorn redan bytt en gång till en beggad likadan (Volvia praxis tidigare tydligen). Nu byttes kompressorn till en ny, senaste versionen, som ska fungera bättre...

Min gick på Volvias maskinskadeförsäkring, som gäller upp till 15000 mil.

Däremot ser jag nu en vecka senare att bilen sätter sig en del när jag inte använt den på någon dag. Vet inte om jag har läckage i ngn bälg isf eller om det är att bilen reglerar sig efter vår lutande uppfart :-/ ?? Har inte tänkt på det tidigare så jag vet inte om det varit så innan. Någon som vet??
Bilagor
IMG_0197.jpeg
IMG_0197.jpeg (5.28 MiB) Visad 829 gånger
#1479699
Skulle säga att du har ett läckage. Borde gå att höra, börja med att lyssna runt fjäderbenen fram.
Morsans xc90 -17 ska också få en ny kompressor av volvia den 23e december, till det facila priset av 7500kr/självrisk. Hon är iaf tacksam att jag sa åt henne att teckna okq8 backup, den har betalat sig mångdubbelt med allt från folk som backar på henne till alla standardfelen volvo väljer att lämpa över på ägarna.
#1479742
TommyP86 skrev:Skulle säga att du har ett läckage. Borde gå att höra, börja med att lyssna runt fjäderbenen fram.
Morsans xc90 -17 ska också få en ny kompressor av volvia den 23e december, till det facila priset av 7500kr/självrisk. Hon är iaf tacksam att jag sa åt henne att teckna okq8 backup, den har betalat sig mångdubbelt med allt från folk som backar på henne till alla standardfelen volvo väljer att lämpa över på ägarna.
Har lyssnat men hör inget🙈
Det här var efter bilen stått 2 dgr, så det kan väl vara så att den läcker väldigt långsamt isf? Är det bälgarna eller finns det mer som kan läcka. Har liksom inte tid mer att lämna in på verkstan….😡
#1479745
Det är vanligt med bälgarna. Ska byta vänster fram nu under jul på den. Har du en -16 där fjäderbenen fram aldrig bytts ut (gjordes på väldigt många) har du första varianten.

Oftast så lutar den dock om ett ben läcker. Kom det i samband med kompressorbytet hade jag nog bett om en felsökning, kan ju va nåt som gått fel.
#1479780
Nja, den sjönk ihop ganska mkt precis innan jag lämnade in den för kompressorn också. Hur länge den gjort så vet jag inte.
Bytte ut stötarna fram för två sedan eftersom de knakade o förde oväsen....
Är det skadligt på ngt sätt att köra med läckaget eller är det bara att kompressorn får jobba mer? Den verkar ju mest sjunka ihop när den står mer än 24h

Har du ngn uppfattning om kostnad för byte av bälgar? Vore ju kul med lite pengar kvar till julen :-(
#1479789
Ska du byta bälgar blir det gaaaaaaaalet dyrt dessvärre. Hennes åf tog typ 13700 för ett fjäderben, plus 5k per sida i montering, och sen tillkommer hjulinställning.
Jag letade upp ett beg lågmilat fjäderben som var felmärkt i pris (kostade som spiralfjäder) för ca 1500kr.
De finns även för ca 10k på nätet.

Enda jag kan tänka mej är att mer luft pumpad=mer fukt absorberad i fuktfällan=kortare livslängd, men det är säkert försumbart.

Maskinskadan täcker EJ luftfjäder.

Kikar du in ovanför hjulet borde du se ett nummer som börjar på typ 31. Sök det sedan via bildelsbasen så får du en uppfattning.
#1479790
Bytte luftfjädringen fram på båda sidorna i våras pga klapperljud i låga hastigheter. Är det fjäderben osv? Isf borde man väl kunna hävda ngn form av garanti.
Och är det som sagt skadligt för bilen eller kommer det förvärras om man inte gör något direkt?
Jag är ingen självmekkare, så ursäkta kanske korkade frågor.... ;-)
Senast redigerad av 1 Highlander, redigerad totalt 0 gånger.
#1479791
Då ska det verkligen inte vara några problem, du borde också ha nån form av garanti på reparationen. Boka felsökning!
Att du inte är självmekare är bara att gratulera, då slipper du den förbannelsen iaf

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]