Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1466490
Volvov90tim skrev: tor 30 sep 2021, 01:49 Hej!! Jag har en volvo v90 cc d5 2018 och har också glapp i knapparna i ratten, vet någon vad det kostar tex på bilia att få bytat? Mvh
Har du kollat om det ev. är nåt Volvo kan ta på Goodwill? Glappa (utslitna) rattknappar efter bara 3 år är i häftigaste laget. Borde inte bli utslitna så fort. Prova kan du ju alltid, får du nej passa på att fråga vad kalaset går på. Låter i mina öron som det inte borde bli så jättedyrt, arbetet borde väl gå hyfsat snabbt föreställer jag mig. Vad delarna kostar har jag inte en susning om. Har en V90 själv men den är så ny så där går det använda rattknapparna som en dans fortfarande.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1466581
Mrtpedersen skrev: tor 30 sep 2021, 16:29 2400:- kostar det att få rattknapparna utbytta. Jag kom undan med 2000:- via försäkringsbolaget.
Gick det på maskinskadeförsäkringen?
/Bo
av Tommyboy1
#1471025
Kopplade bort +polen på batteriet i bagaget, tog bort den undre plastkåpan under ratten. Vred ratten ett kvarts varv, tryckte in en smal skruvmejsel i hålet och frigjorde ena airbagfästet, vred ett halvt varv så det andra hålet blev synligt och gjorde likadant där. Lät airbagen var inkopplad men hängde upp den i backspegeln så den var ur vägen. Pillade loss kopplingen till knapparna. Tänk på att man måste ta bort den silvriga ramen runt mitten då knapparna sitter i denna. Allt är bara att dra/pilla försiktigt rakt ut då de är intryckta i ratten. Montera knapparna och montera ihop allt i bakvänd ordning. Airbagen är bara att trycka tillbaka så låser den sig själv.
av Guslin
#1497388
Tycker tråden är intressant att fylla på då jag upplever inte rimlig takt på fel.
Min V90 awd D4 uttagen april '18 köpte jag vid 5000 mil, hösten 2020. Idag 8000 mil.

1. Omgående problem som berodde på dåligt startbatteri enligt batteriinstrument. Nytt startbatteri på egen bekostnad. Nåväl sånt kan väl hända men fick ut logg om det hade skett en uppdatering av mjukvaran i bilen just pga batteriproblem som spekulationsvis inneburit djupurladdningar och förtida slitage.

2. Fastfrusna dörrlås bak - byttes av volvo mars -21 på goodwill, det var inte självklart indikerade ST först, berodde på "bilens historik". skulle ha kostat 9000 kr annars enligt Volvo då. (Har någon tvingats betala?)

3. Hösten 21 upptäcker jag att kromet (inscription) på dörrhandtaget flagar då jag får skärsår på fingret. Ingen stor grej i sig men bidrar inte till kvalitetskänsla. Jag har förvisso haft bilar med krom som flagat men då har de varit 10 år gamla.

4. april 22 7950 mil så pajar drivknutsdamask höger fram. 150 mil senare så pajar vänster fram. Total kostnad ca 7000 kr, varav materialet 800 kr. Vanligt fel på v90 enl bilverkstan.

I tillägg till detta har jag oro för rost med hänvisning till Vi bilägare utredningar som kom i veckan och Volvos oroväckande svar, jag har också oro för kompressor/luftfjädringen/nivåreglering på bakaxeln, mest baserat på trådar här.
Interiört har jag egentligen inga problem förutom att läderklädseln upplevs känslig.
Kvalitetskänslan känns sammantaget sådär alltså.

Man är ju orolig när nästa fel kommer, inser förstås att känslan inte behöver vara berättigad.

Upplever känslan som himla tråkig då jag tycker det är en väldig trevlig bil annars.
Men just nu funderar på om man ska sälja den i förebyggande skäl, dock är ju bilmarknaden märklig nu med extrema lev tider - men ny volvo är jag inte sugen på på grund av detta.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen