Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470404
Hade Volvos Googlebaserade förardisplay varit lite mer genomtänkt hade den kunnat vara riktigt bra men:
1. För liten textstorlek t.ex. yttertemperaturen som visas är så liten text man knappt ser vad det står. Generellt för liten text och symboler i displayen.
2. Liggande Batteri- och Bensinstaplarna borde vara lite större och tydligare.
3. Användaren borde få kunna välja lite godsaker att lägga i den svarta ytan mellan hastighetsmätaren (till vä.) och den andra mätaren (till hö.), det s .k. "Calm" visningsläget. Det andra visningsläget dvs. Goggle navigering i förardisplayen är bra.
4. Man borde ha några olika "teman" att välja på för förardisplayens utseende, t ex standard, performance och nåt till (fanns ett Eco i min förra Volvo, V70 MY14, jag gilla). I olika färger.

Jag åkte på navigatorn idag i min "Google" baserade bil (V90 T6 Recharge 2022), såg en sak jag inte tänkt på förr:
I förardisplayen visade kartan min bilsymbol att jag åkte uppåt i karten men i stora centerdisplayen visade att jag åkte neråt i displayen. Har aldrig varit med om att bilen inte visas åka uppåt på skärmen t.ex. i navigationsappar jag haft som TomTom Go. Kanske är nån inställning för stora centerdisplayen, får kolla om jag hittar nån inställning.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1470468
Första gången jag körde ”calm” läget var det enda jag tänkte på att läget gör så att skärmen ser trasig ut. Läget tycker jag ger otydliga mätare och navigationsläget är bara onödigt, hittar liksom lokalt, behöver inte det som standardläge.
#1470479
Dastr skrev:Första gången jag körde ”calm” läget var det enda jag tänkte på att läget gör så att skärmen ser trasig ut. Läget tycker jag ger otydliga mätare och navigationsläget är bara onödigt, hittar liksom lokalt, behöver inte det som standardläge.
Kan bara hålla med, jag förstår inte behovet/önskan av att ha en karta där hastighetsmätaren skall vara. 99,5% av alla resor hittar jag ändå, och de gånger jag inte hittar kan jag ta en snabb titt på den stora skärmen till höger.

I displayen framför ratten vill jag ha hastighet, bränslenivå, laddnivå, tydliga information om inställningarna på farthållaren och pilot assist liksom helljussymbol, temperatur, klocka, skyltinformation, varningarsymboler. Jag gillar även att ha varvräknare, men det är väl i ärlighetens namn inte helt nödvändigt i moderna bilar. Och det får gärna vara lite snyggt.
#1470480
För mig är det enda som behövs hastighetsmätare och bränslemätare, resten kan tas bort i ett "normalläge", sedan skulle det via en knapptryckning/röststyrning kunna ändras till en "alla funktioner". Och självklart ska varningsmeddelanden dyka upp i "normalläget". Alla funktioner som inte har med bilens eller körningens säkerhet borde vara helt konfigurerings/anpassningsbara.
Problemet blir väl när vi som användare dribblar bort oss i konfigurationen, men det löser man enkelt med en fabriksåterställning eller återgå till senaste inställning.
Jo, jag tillhör väl en äldre generation och är lite konservativ med att bara se bilen som ett transportmedel ;-)
#1470483
AndS skrev: tor 21 okt 2021, 17:35 Har man automat så borde man kunna välja bort varvräknare, även på manuell som SAAB hade där bara en hastighetsmätare visades. Bort med allt annan störande information.
Det borde också vara ett enkelt alternativ att implementera. Jag håller med att det en trevlig funktion, särskilt när man kör i mörker.
#1470632
Oavsett vad jag tycker om min bil med google i, just nu så vill jag verkligen inte gå tillbaka till stenåldern med sensus. Jag hoppas att det kommer nya uppdateringar som kommer möjliggöra nya utseeden osv. Kartan mellan hastighetsmätaren är guld, förutom när den håller på att flimra vilken den gör en gång i minuter när man har nav igång. Jag tycker det är mycket bättre än kartan i mitten.

Peppar peppar har inte min bil flippat sen jag fick ny dator i den, men alla småirriterande fel är kvar och även service TPMS.

Något som är riktigt irriterande är om man kör på navigation och får ett samtal. Då kommer det upp en samtalsruta mitt i förardisplayen som täcker kartan och man ser inte var man ska åka. Går inte att trycka bort.
#1470642
Jag gillar Sensus mer. Kommer få det i min nyligen beställda Xc90 T8 R-design Pro.
Har haft sensus i några bilar nu och den har blivit bättre och snabbare.
Android auto kan man alltid köra om man är sugen på att få lite Google i bilen.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]