bem skrev: ↑mån 31 jan 2022, 11:32
Dumdm skrev: ↑mån 31 jan 2022, 10:31
Hej Bo,
Vi har noterat nästan exakt samma sak. Vi kommer dock inte ens 40km med vår V90 T6 2022.
Har du fått någon mer klarhet i problemet?
Hej,
Ja, på sommaren när det är runt 20 grader ute kommer jag nästan 50 km med min V90 T6 Recharge 2022 early med 11,6 kWh hybridbatteriet. Nu när det är kallt som idag ca. minus 8-9 tvivlar jag på att jag kommer mer än ca. 40 km. Enligt min erfarenhet hänger det mesta på yttertemperaturen och hastigheten. Jag har AC på, Autoläge, och 21 grader i bilen. Kör man i 80-knyck (som det är på alla vägar ändå inom min kommun) så kör man väl hysat ekonomiskt. Jag har kommit fram till att ca. 80% av WLTP räckvidden är vad man kan få i vardagskörning vid ca 15-20 grader ute och man kör mjukt och inte fortare än 80 knyck.
61 km enl. WLTP på Pure körläge (ren el) når man inte i vardagskörningen. Men 80% därav borde du nog kunna nå, åtminstone på sommaren.
Hej och tack för svar!
Hur var det, visade din också aldrig mer än 40km räckvidd (45 på pure) på förardisplayen vid fulladdning?
Det verkar helt klart något fel på vår bil. Inte nog med att den uppskattade räckvidden aldrig går över 40km, vi kommer bara ca 75% av den i verkligheten (vid försiktigt körning, ej motorväg). Idag när det var några plusgrader kom vi ca hälften av det. Iofs i hybridläge då men att de förutsättningarna ska kapa räckvidden i tre är orimligt.
Teknikerna hittar inga fel med batteriet och bilförsäljaren duckar allting med att det bara är gen2 som kommer längre än 40(45)km.
Vi har sett många olika siffror på WLTP. 57km stod det överallt när vi beställde vår (mars -21) men när vi började dokumentera det stod det bara 61 överallt, ett kort tag innan texterna ersattes med 80km, vilket jag förmodar är gen 2. Min förväntan är att komma ungefär 75% av angiven WLTP så det känns skönt att höra att förväntningarna är i trakter. Synd bara att vi i själva verket bara kommer 33% av dem.