Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463502
SundanceKid skrev: mån 13 sep 2021, 15:55 Min v90 är en t8:a så det är nog inga problem

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
OK, men du har Sensus, jag har Google infotainment. Kanske är det som gör att Tibber appen inte hittar min V90 T6 Recharge med mitt Volvo ID som ju Tibber appen "sväljer" inloggningen med.
Jag får kolla med Tibber om det är nåt sånt problem som att jag har Google infotaimentsystemet som gör jag stupar på meddelandet att Tibber inte hittar nån elbil.
Edit: Har nu kontaktat Tibber support via mail får vi se vad de säger:
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... ntakta-oss

/Bo
#1464256
Volvo Cars appen är hopplös, oftast när man laddar bilen (i mitt fall V90 T6 recharge 2022) så visar appen laddstatus så här, se bilden nedan. Inte ett smack annat än att man kan se att laddning pågår om laddning pågår.
Har försökt få igång Tibbers app men de har problem med den på Volvos 2022:or sa de när jag kontakta dem häromdagen. Kan det vara för det är Google Android Automotiive i min V90 Recharge 2022:a tro?
Hur som verkar det svårt få till nån vettig visning av laddstatus i Volvo Cars appen för min bil. Kanske funkar bättre för de som har en Volvo Recharge med Volvo Sensus istället för Google systemet?
/Bo
Bilagor
B6E3E83C-BBDC-4A3B-A772-D0D04AF01262.png
B6E3E83C-BBDC-4A3B-A772-D0D04AF01262.png (14.57 KiB) Visad 947 gånger
#1464394
Det finns lite att önska av den, absolut!

Såhär såg min ut igår…
IMG_9121.jpg
IMG_9121.jpg (22.74 KiB) Visad 933 gånger
Ca 1,5 timme tidigare…
IMG_9121.jpg
IMG_9121.jpg (22.74 KiB) Visad 933 gånger
Bilagor
IMG_9122.jpg
IMG_9122.jpg (23.01 KiB) Visad 933 gånger
#1464859
Det är inte bara Volvo Cars appen som har mycket i övrigt att önska. På min V90 T6 Recharge Inscription 2022 (early) som jag kört 1 månad nu så visar inte indikeringslampan i bilens ladduttag på förarsidans framskärm rätt. Fastän jag vet bilen är fulladdad (åtminstone har jag haft laddsladden ansluten till bilen från tidig morgon till sen kväll) men likväl slocknar inte den gröna indikeringslampan i ladduttaget. Om man nu kan lita på förardisplayens visning när batteriet är 100% laddat så är det f.n. det enda säkra sättet veta om bilen är färdigladdad (=100%) att kika på förardisplayen.
Vissa saker är ”premium” på min bil men inte det här med laddningen det är då en sak som är säker.
/Bo
Bilagor
ABE715A4-0B54-4887-9A48-90658E47F3A1.jpeg
ABE715A4-0B54-4887-9A48-90658E47F3A1.jpeg (513.59 KiB) Visad 886 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1464886
Jag har faktiskt inte reflekterat över vad min visar när laddning pågår eller är klar, jag ska kolla så kan jag återkomma.

Jag har en granne som äger en Audi eTron. Han berättade för mig att han kom till bilen en morgon och displayen visar 100% batteristyrka och räckvidd på 70 km. Han ringer då Audi INNAN han skulle ut och köra för att fråga vilket värde han ska lita på. Audi svarar att han kan lita på laddningsindikatorn. Fråga gärna vad som hände när han kört drygt 6 mil...

Så, det är faktiskt inte bara Volvo som har lite bekymmer med sin laddning. Vi har ett par BMW 530e i garaget som helt plötsligt inte vill ta emot laddning trots att vi har bra med kapacitet tillgängligt. Ägarna drar ur sladden och stoppar in den igen så börjar laddningen.

Nä, premium är inte alltid premium och premium på laddning verkar det vara ont om.

/Fredrik

PS: Snygg färg förresten, den där Pebble Grey...om vi hade köpt ny XC90 hade vi valt den.
#1486506
bem skrev:Låg och ströläste i senaste Teknikens Värld nr 19 9 sept 2021 där de tar sig en titt på XC60 Recharge 2022:a med Google Android Automotive infotainment dom får lovord av reportern. Där körde de 46 km på el och WLTP 48 km, det var 15 grader ute. Den bilen hade batteri på 11,6 kWh precis som min. Detta visar väl att min V90 Recharge 2022:a går alldeles för kort sträcka på el, bara runt 40 km när WLTP är 61 km. Får nog kontakta min säljare eller personliga tekniker så de får kolla upp detta. Det skiljer alltför mycket i räckvidd på el vid verklig körning och WLTP i mitt fall.
/Bo
Hej Bo,

Vi har noterat nästan exakt samma sak. Vi kommer dock inte ens 40km med vår V90 T6 2022.

Har du fått någon mer klarhet i problemet?
#1486516
Dumdm skrev: mån 31 jan 2022, 10:31
Hej Bo,

Vi har noterat nästan exakt samma sak. Vi kommer dock inte ens 40km med vår V90 T6 2022.

Har du fått någon mer klarhet i problemet?
Hej,
Ja, på sommaren när det är runt 20 grader ute kommer jag nästan 50 km med min V90 T6 Recharge 2022 early med 11,6 kWh hybridbatteriet. Nu när det är kallt som idag ca. minus 8-9 tvivlar jag på att jag kommer mer än ca. 40 km. Enligt min erfarenhet hänger det mesta på yttertemperaturen och hastigheten. Jag har AC på, Autoläge, och 21 grader i bilen. Kör man i 80-knyck (som det är på alla vägar ändå inom min kommun) så kör man väl hysat ekonomiskt. Jag har kommit fram till att ca. 80% av WLTP räckvidden är vad man kan få i vardagskörning vid ca 15-20 grader ute och man kör mjukt och inte fortare än 80 knyck.
61 km enl. WLTP på Pure körläge (ren el) når man inte i vardagskörningen. Men 80% därav borde du nog kunna nå, åtminstone på sommaren.
#1486982
bem skrev: mån 31 jan 2022, 11:32
Dumdm skrev: mån 31 jan 2022, 10:31
Hej Bo,

Vi har noterat nästan exakt samma sak. Vi kommer dock inte ens 40km med vår V90 T6 2022.

Har du fått någon mer klarhet i problemet?
Hej,
Ja, på sommaren när det är runt 20 grader ute kommer jag nästan 50 km med min V90 T6 Recharge 2022 early med 11,6 kWh hybridbatteriet. Nu när det är kallt som idag ca. minus 8-9 tvivlar jag på att jag kommer mer än ca. 40 km. Enligt min erfarenhet hänger det mesta på yttertemperaturen och hastigheten. Jag har AC på, Autoläge, och 21 grader i bilen. Kör man i 80-knyck (som det är på alla vägar ändå inom min kommun) så kör man väl hysat ekonomiskt. Jag har kommit fram till att ca. 80% av WLTP räckvidden är vad man kan få i vardagskörning vid ca 15-20 grader ute och man kör mjukt och inte fortare än 80 knyck.
61 km enl. WLTP på Pure körläge (ren el) når man inte i vardagskörningen. Men 80% därav borde du nog kunna nå, åtminstone på sommaren.
Hej och tack för svar!

Hur var det, visade din också aldrig mer än 40km räckvidd (45 på pure) på förardisplayen vid fulladdning?

Det verkar helt klart något fel på vår bil. Inte nog med att den uppskattade räckvidden aldrig går över 40km, vi kommer bara ca 75% av den i verkligheten (vid försiktigt körning, ej motorväg). Idag när det var några plusgrader kom vi ca hälften av det. Iofs i hybridläge då men att de förutsättningarna ska kapa räckvidden i tre är orimligt.

Teknikerna hittar inga fel med batteriet och bilförsäljaren duckar allting med att det bara är gen2 som kommer längre än 40(45)km.

Vi har sett många olika siffror på WLTP. 57km stod det överallt när vi beställde vår (mars -21) men när vi började dokumentera det stod det bara 61 överallt, ett kort tag innan texterna ersattes med 80km, vilket jag förmodar är gen 2. Min förväntan är att komma ungefär 75% av angiven WLTP så det känns skönt att höra att förväntningarna är i trakter. Synd bara att vi i själva verket bara kommer 33% av dem.
#1486991
Dumdm,
Jag beställde en V90 T6 Recharge 2021:a i februari 2021. Men bl.a. chipbrist fördröjde byggprocessen så Volvo ändrade till en 2022:a och det var det som levererades 21 aug 2021, 6 mån efter beställning. V90 T6 Recharge 2021 hade WLTP 57 km på Pure. 2022:a early 61 km WLTP, det gick att se på Volvos hemsida innan 2022:a late annonserades och gick beställa i sept 2021 där en V90 T6 Recharge hade en WLTP på Pure hade 91 km om jag minns rätt (det står 91 km WLTP idag i alla fall på V90 T6 Recharge på Volvo Cars hemsida).
Tror jag fick en av de allra första V90 T6 Recharge 2022 early. Den har WLTP 61 km som sagt. Har du Google Android Automotive infotainment i din har du en V90 2022 early. Du kan inte ha hunnit fått en V90 2022 late. Du har ett 11,6 kWh hybridbatteri (som jag), det är först i 2022 late som Volvos laddhybrider fick det större hybridbatteriet på 18,8 kWh (och 145 hk elmotor mot 87 hk tidigare). Det står i köpeavtalet om du fick en 2022:a.
Min visar i förardisplayen max 40 km (kanske den visat 45 km nån gång) beräknad räckvidd i den liggande blå stapeln när bilens hybridbatteri är fulladdat. Men jag har kommit nästan 50 km tidigare i höstas när jag kollade som experiment. Jag har ett inlägg här på jagrullar om det testet.
Sök upp det testet och jämför med din till våren under liknande förutsättningar. Batteriet töms snabbt om man inte gasar såsom man har ett ägg under foten. Och fart samt yttertemp kan ha rätt stor inverkan på räckvidden. WLTP testcykeln är väl egentligen bara användbart för jämförelse mellan olika bilar. Ingen vettig person kör ju som i testcykeln.
Men som sagt ca. 80% av WLTP kom jag på Pure körläge när jag testa i höstas, i testet som finns här på forumet.
Kommer du bara 33% av WLTP på 61 km på Pure så låter det alldeles för mycket avvikelse jämfört med min. Kanske din Volvohandlare har en V90 T6 Recharge 2022 early du kunde få provköra och se hur långt den går på el? Eller be säljaren kolla upp var du kan få provköra en sån så du kan testa. Du behöver ju testa en annan bil lika som din för att veta om din har onormalt kort räckvidd på el. Du har min att jämföra med i alla fall. Mitt test i länk i nästa inlägg, visa din säljare det.
/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]