Mumitrollet skrev:Humör?
Ja. Den känns inte alltid... logisk. Har ibland kikat på battery sense under körning och den kan i vissa lägen få för sig att sluta ladda när man släpper gasen för att i nästa stund ladda i liknande situation. Men det är säkert något elektroniskt... =)
Medan jag skrev kom ett svar så:
Kan tänka mig att en del av logiken har att göra med just en kombo av bland annat laddstatus kombinerat med körningen. Man vill ju helst inte ladda när man kör då det kostar bränsle. Däremot vill man ladda när man saktar in då det inte är någon förlust (bättre att stoppa i ström än att värma bromsskivor).
Lägg därtill det extra batteriet för start-stopp som skall samverka i detta.
Kan även tänka mig att även omd et ser ut som att den inte laddar när du ligger på 12,7 så är det antagligen bara regulatorn som reglerar ner till 12,7 för att driva förbrukarna i bilen såsom lampor och datorer.
Apropå förbrukare så ja, det spelar ju in det också hur stor förbrukningen är just då. Exempelvis rövvärmen slår ju på och av (eller är variabelt effektreglerad vilket jag tvivlar på) vilket också då kan ha inverkan på vad bilens datorer hittar på.
Det är nog helt enkelt en drös parametrar som spelar roll här så tror det är svårt att få ett tydligt svar på när och varför vissa saker sker.